Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Diesel fryser

41 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Ulf

#16 » 09:57:55, 10-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värme!, Bilar, maskiner och folk i allmänhet tycker om en lagom portion.

Bara en liten fundering, hur skulle det funka med en froskyddskabel vid en frusen slang/rör? De finns ju i 2m längd vet jag, kanske finns det kortare.

Några finurliga clips så att den enkelt kan fästas upp. Sedan täcka med filt, tyg eller liknande, för att behålla värmen.

Ingen jättevärme på dom men ca 10grader max. Kräver tillgång till ström...
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61



Ivar Risslén

#17 » 10:15:15, 10-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett bränlesystem som man sköter om brukar inte frysa nu för tiden.
Det gäller att komma ihåg att dränera bränsletanken på vatten då och då. Hur ofta beror på maskin och hur man handskas med bränslet.
Köper man bränslet på mack så är det inte nått större problem men har man bränslet ståendes i dunkar kan det bli kondens. När jag har dunkar som jag misstänker att det är kondens i så tankar jag ur dom när det är minusgrader, för då är kondensen frusen i botten av dunken och jag använder en tratt med en finmaskig sil.

När man har startat motorn så cirkulerar bränslet och det värms upp lite under tiden det är i motorrummet och passerar pump och filter.

Det som ansågs effektivast förr var metanol eller rödsprit för att tina isproppar och för att förhindra att diesel parrafinerades så användes lysfotogen.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Lasse A

#18 » 12:20:52, 10-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som använder lite bensin i dieseln längre?

Var ju förr ett bra knep, kommer ihåg att VAG rekommenderade
upp till 10% inblandning i Golfdieslarna när dom kom.

/Lasse
BM 430 1977, Ferguson TEA-20 1947, BMW K75S 1987, Kawasaki KZ200 1978,
Lasse A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:23, 29-01-2008
Ort: Motala Västra Ny
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

sveno

#19 » 12:42:54, 10-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lasse A skrev:Ingen som använder lite bensin i dieseln längre?

Var ju förr ett bra knep, kommer ihåg att VAG rekommenderade
upp till 10% inblandning i Golfdieslarna när dom kom.

/Lasse

Har inte gjort det, men det rekommenderas i instruktionsboken till min traktor om man inte har vinterdiesel. Jag räknar med att det var vinterdiesel när jag tankade i slutet av oktober...

Bild

(Hela boken finns i downloads)
Användarvisningsbild
sveno
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:28:01, 23-04-2011
Ort: Bollnäs
Maskintyp: Traktor
Maskin: Lamborghini R2.66

LeifAndersson

#20 » 13:00:58, 10-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

sveno skrev:
Lasse A skrev:Ingen som använder lite bensin i dieseln längre?

Var ju förr ett bra knep, kommer ihåg att VAG rekommenderade
upp till 10% inblandning i Golfdieslarna när dom kom.

/Lasse

Har inte gjort det, men det rekommenderas i instruktionsboken till min traktor om man inte har vinterdiesel. Jag räknar med att det var vinterdiesel när jag tankade i slutet av oktober...

Bild

(Hela boken finns i downloads)


Skulle vara väldigt intressant att veta om de står för den rekommendationen och tar konsekvenserna om något rasar!
Har varit med om allvarliga motorskador med lägre inblandning vid feltankningar! Är inte det där ett översättningsfel från originalspråket. :uupps:
Men står företaget för sin rekommendation och har en ordentlig ansvarsförsäkring så är jag absolut villig att prova i en del av våra dieslar :!:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

sveno

#21 » 13:32:07, 10-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Skulle vara väldigt intressant att veta om de står för den rekommendationen och tar konsekvenserna om något rasar!
Har varit med om allvarliga motorskador med lägre inblandning vid feltankningar! Är inte det där ett översättningsfel från originalspråket. :uupps:
Men står företaget för sin rekommendation och har en ordentlig ansvarsförsäkring så är jag absolut villig att prova i en del av våra dieslar :!:

Ja, jag har rätt begränsade kunskaper om dieslar, men nog tycker jag att det låter rätt mycket med hälften bensin. Jag misstänker att man får frågan "Har du kört med 50% bensin vid temperaturer över -20?" om man reklamerar...

För min egen del kör jag inte slut på en tank tillräckligt fort för att vara säker på att inte hamna i ett temperaturintervall över det som var när jag tankade. Fast jag räknar som sagt med att det är vinterdiesel jag har tankat.

Det kan förstås vara feltryck eller fel i översättningen också. Jag vill minnas att det finns en del stavfel åtminstone, men jag kommer inte ihåg exakt var.

Om nu någon har missat det, så är det en traktor, Lamborghini R2.66 DT. (Det blir enklare att hitta boken i Downloads om man vet det.)
Användarvisningsbild
sveno
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:28:01, 23-04-2011
Ort: Bollnäs
Maskintyp: Traktor
Maskin: Lamborghini R2.66

dsimila

#22 » 13:42:15, 10-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det rekomenderas bensinblandning upp till 30 % i instruktionsboken till volvo 240 diesel.
dsimila
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:04, 18-12-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Turbo -64

Robban_C

#23 » 18:18:11, 10-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jars skrev:
Robban_C skrev:Förekommer det paraffginutfällnin nu för tiden? Var inte det förr när man skiljde på sommar- och vinterdiesel?
Jag har då inte gjort nåt för att förhindra paraffin eller frysning och mina maskiner har gått hur kallt det än har varit (peppar, peppar).

Jag tvivlar också på att man kan lösa en propp som väl en gång har frusit på nåt annat sätt än med värme.


Vist gör det, det finns både sommar och vinter kvalitet å där uppe kör man väll bara på finsk röddiesel o har du sommarkvalitet så har du garanterad stopp
vid låga-temperaturer :!:

Jag tror att jag har frågat Såifa och dom sa att det är samma året runt numer vid tankning på mack. Däremot olika till farmartankarna.
Är dock osäker, ska försöka kolla upp det.
Jag har i alla fall aldrig gjort nåt för att föhindra frys eller paraffin i mina maskiner och dom har klarat sig (peppar, peppar).
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Oskar B

#24 » 18:42:08, 10-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Ett bränlesystem som man sköter om brukar inte frysa nu för tiden.
Det gäller att komma ihåg att dränera bränsletanken på vatten då och då. Hur ofta beror på maskin och hur man handskas med bränslet.
Köper man bränslet på mack så är det inte nått större problem men har man bränslet ståendes i dunkar kan det bli kondens. När jag har dunkar som jag misstänker att det är kondens i så tankar jag ur dom när det är minusgrader, för då är kondensen frusen i botten av dunken och jag använder en tratt med en finmaskig sil.

När man har startat motorn så cirkulerar bränslet och det värms upp lite under tiden det är i motorrummet och passerar pump och filter.

Det som ansågs effektivast förr var metanol eller rödsprit för att tina isproppar och för att förhindra att diesel parrafinerades så användes lysfotogen.


Håller inte helt med dig. Jobbade en tid med att demontera villatankar och oftast stod det 100-200 liter diesel i dom. Sparade några fat av det men det var en hel del vatten i dem. Trodde att vattnet skulle frysa till en klump i botten men det gjorde det inte. Det som hände var att det blev små små frysta vattendroppar överallt i dieseln. På sommaren la sig vattnet längst ner i faten och så länge man slangade från ytan var det inga problem. Förövrigt håller jag med dig.
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

mccormic (trådstartaren)

#25 » 23:05:07, 10-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var antingen i bränsle kranen,rör el. matarpumpen för det kom inte fram bra vid primärfiltret, och det är vinterdiesel men körs mest bara vid snöfall så tanken har varit halvfull och har bara kallgarage så med stor sannolikhet så har det bildats konden i tanken (plåttank) som har blivit till vatten.
Men fick upptinat det med att slå varmvatten och då fick jag igång den så jag kom hem. Traktorn är en MF 185 och den förvarnar aldrig med att bli svag eller hostar till utan klipper direkt så man hinner alldrig köra undan till lämpligt ställe.
Hade kört i ett par timmar och skulle just avsluta plogsvängen ,men det hade varit -30,35 i en vecka före och nu så blev det -20
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

fretchi

#26 » 00:39:41, 11-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta ämne påminner mig om när farsan hade problem med sin LM 642:a

Den geggade igen filtren och frös om vartannat så han tog loss bottenpluggen och skulle tömma. Inget kom! Det hade alltså frusit en iskaka i botten på tanken. Han lyckades inte ens hacka upp det med en skruvmejsel, så han fick värma upp en skvätt diesel och slå i. Det som sedan kom ut var allt annat än vackert.

Vår david brown frös också här i vinter. Man undrar ju varför man aldrig kollar upp sådant här medan det är någorlunda varmt ute, men nej, det verkar som att man vill skruva ute i snöblåst och tio minus :mrgreen:
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Turbodiesel

#27 » 00:49:27, 11-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det metanol i dessa "Anti-ice", "Super-de-icer" & liknande kemiska "isskrapsmedel"?


Det fungerar iallafall på frost på bilrutorna om det inte är alltför kallt. Metanol är vad jag vet giftigt samt blandar sig dåligt med diesel. Men lösa is det kanske den klarar?
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Robban_C

#28 » 09:17:07, 11-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Synnerligen giftigt och kan dessutom i ogynnsamma fall påverka lacken. Inte så att den löser upp lacken men man kan i alla fall tappa glansen om man har otur.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

fourdoor

#29 » 10:36:31, 11-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är samma typ av metanol som finns i RC-bränsle så kan den lösa upp lack har jag märkt.
Användarvisningsbild
fourdoor
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:30, 29-06-2010
Ort: C-137
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: En massa stuff.

dimorep

#30 » 10:40:53, 11-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är där så mycket vatten i bränslesystemet att det bildar isklumpar så var GLAD för att det blockerar flödet! :svettas:
För om inte innan så ivf då blir ni medvetna om vattenförekomsten och kan åtgärda problemet innan allt vattnet kommit in i de känsligare delarna som insp.pump och spridare. Att bara behöva åtgärda / rengöra tank, ledningar och byta bränslefilter är billigt (om än tråkigt..).

Stannar en maskin ute pga "blockerad bränsletillförsel", byta filter och anslut sug och returledning till en extern bränsletank (dunk). Lufta och försök köra in maskinen i värme för sannering av resterade system.

Finns bränsletillsatser som blandar sig med vattnet (i begränsad mängd) i samband med tankning, men det fungerar inte till att ta bort sådant (den mängden) som ev. ligger på botten i tanken och orsakar isproppar. Och även om något skulle tillsättas i den mängden att "bottensatsen" löses upp så ska varken den eller det tillsatta preparatet komma med fram till motorn!

Vanligt förr att det av många motor / fordonstillv. rek. inblandning av bensin i dieselen vintertid för att minska "vinterproblemen". Men dels var dieselen annerlunda på den tiden (mera blandbar och smörjande) så det fungerade säkert då och samtidigt var motorernas bränslesystem betydligt mindre känsligt.
Så kolla noga vilken bränslespec. det finns för moderna motorer INNAN ni har i något annat än ren diesel i tankarna till de, speciellt om det gäller motorer med senaste typen av avgasrening!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se