Är där så mycket vatten i bränslesystemet att det bildar isklumpar så var GLAD för att det blockerar flödet!
För om inte innan så ivf då blir ni medvetna om vattenförekomsten och kan åtgärda problemet innan allt vattnet kommit in i de känsligare delarna som insp.pump och
spridare. Att bara behöva åtgärda / rengöra tank, ledningar och byta
bränslefilter är billigt (om än tråkigt..).
Stannar en maskin ute pga "blockerad bränsletillförsel", byta filter och anslut sug och returledning till en extern
bränsletank (dunk). Lufta och försök köra in maskinen i
värme för sannering av resterade system.
Finns bränsletillsatser som blandar sig med vattnet (i begränsad mängd) i samband med tankning, men det fungerar inte till att ta bort sådant (den mängden) som ev. ligger på botten i tanken och orsakar isproppar. Och även om något skulle tillsättas i den mängden att "bottensatsen" löses upp så ska varken den eller det tillsatta preparatet komma med fram till motorn!
Vanligt förr att det av många motor / fordonstillv. rek. inblandning av bensin i dieselen vintertid för att minska "vinterproblemen". Men dels var dieselen annerlunda på den tiden (mera blandbar och smörjande) så det fungerade säkert då och samtidigt var motorernas
bränslesystem betydligt mindre känsligt.
Så kolla noga vilken bränslespec. det finns för moderna motorer INNAN ni har i något annat än ren diesel i tankarna till de, speciellt om det gäller motorer med senaste typen av avgasrening!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...