Oskar B skrev:Ivar Risslén skrev:Ett bränlesystem som man sköter om brukar inte frysa nu för tiden.
Det gäller att komma ihåg att dränera bränsletanken på vatten då och då. Hur ofta beror på maskin och hur man handskas med bränslet.
Köper man bränslet på mack så är det inte nått större problem men har man bränslet ståendes i dunkar kan det bli kondens. När jag har dunkar som jag misstänker att det är kondens i så tankar jag ur dom när det är minusgrader, för då är kondensen frusen i botten av dunken och jag använder en tratt med en finmaskig sil.
När man har startat motorn så cirkulerar bränslet och det värms upp lite under tiden det är i motorrummet och passerar pump och filter.
Det som ansågs effektivast förr var metanol eller rödsprit för att tina isproppar och för att förhindra att diesel parrafinerades så användes lysfotogen.
Håller inte helt med dig. Jobbade en tid med att demontera villatankar och oftast stod det 100-200 liter diesel i dom. Sparade några fat av det men det var en hel del vatten i dem. Trodde att vattnet skulle frysa till en klump i botten men det gjorde det inte. Det som hände var att det blev små små frysta vattendroppar överallt i dieseln. På sommaren la sig vattnet längst ner i faten och så länge man slangade från ytan var det inga problem. Förövrigt håller jag med dig.
skalman1 skrev:Om det är samma typ av metanol som finns i RC-bränsle så kan den lösa upp lack har jag märkt.
... samma typ av metanol ...
Ivar Risslén skrev:Oskar B skrev:Ivar Risslén skrev:Ett bränlesystem som man sköter om brukar inte frysa nu för tiden.
Det gäller att komma ihåg att dränera bränsletanken på vatten då och då. Hur ofta beror på maskin och hur man handskas med bränslet.
Köper man bränslet på mack så är det inte nått större problem men har man bränslet ståendes i dunkar kan det bli kondens. När jag har dunkar som jag misstänker att det är kondens i så tankar jag ur dom när det är minusgrader, för då är kondensen frusen i botten av dunken och jag använder en tratt med en finmaskig sil.
När man har startat motorn så cirkulerar bränslet och det värms upp lite under tiden det är i motorrummet och passerar pump och filter.
Det som ansågs effektivast förr var metanol eller rödsprit för att tina isproppar och för att förhindra att diesel parrafinerades så användes lysfotogen.
Håller inte helt med dig. Jobbade en tid med att demontera villatankar och oftast stod det 100-200 liter diesel i dom. Sparade några fat av det men det var en hel del vatten i dem. Trodde att vattnet skulle frysa till en klump i botten men det gjorde det inte. Det som hände var att det blev små små frysta vattendroppar överallt i dieseln. På sommaren la sig vattnet längst ner i faten och så länge man slangade från ytan var det inga problem. Förövrigt håller jag med dig.
Men nästa vinter hade väl vattnet frysit i botten när dieseln hade stått orörd?
De små frysta vattendropparna tar det finmaskiga nätet i tratten hand om.
Det enda stället som jag har råkat ut för att det har frusit på MF 175:an är i matarpumpen. Det är lägsta punkten på bränslesystemet innan filtren och matarpumpen.
Återgå till [Traktorer] Allmänt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster