Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Diesel fryser

41 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Beemerz

#31 » 12:01:20, 11-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt Preem som levererar diesel till jobbet så är det samma sommar som vinter. Så vinter och sommar diesel finns ej kvar.
Beemerz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:21, 07-08-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: FE 35 -56
Irus
Bm Teddy.-54
Victor -57
Volvo bm 700 -80



Timmeråkarjävel

#32 » 13:11:22, 11-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innan jag blev timmeråkarjävel var jag tankbilsåkarjävel några år :cry: Vinterdiesel och sommar diesel försvann i princip när MK1 dieseln tog över Den gamla dieseln var vanlig villaolja, fanns som D10 sommar diesel & D32 vinter diesel Enda skillnaden var att villaoljan färgades grön = lågskattad och den kördes även i fordon som inte hade km,skatt. Det ledde till att nästan varenda entreprenör klagade på huvudvärk pga, färgen :/ Var nog mest problem att det inte gick å tanka bilen ur samma tank som maskinen.
Bensin däremot finns sommar och vinterkvalitet av man blandar in IPA (Isopropanol) vintertid. Har några kompisar som kör på Nordnorge dom har alltid en dunk Metanol med i bilen brukar räcka med ett par liter i tanken om det börjar frysa nånstans påstår dom har dock inte provat på det själv
Timmeråkarjävel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:53, 05-03-2011
Ort: Gräsmark Värmland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R500 Scania L80 tipp & kran Volvo 6300 Volvo 4300 Yamaha Grizzly 600 Suzuki VL 1500 Intruder Nissan Navara

jox

#33 » 13:50:15, 11-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hos dom här http://www.lundstromsgasosvets.se/produkter/drivmedel så finns det definitivt "vinterdiesel" att få! Jag brukar speciellt köpa där till dieselvärmaren som jag har ute i sommarstugan. Den värmaren blir definitivt ledsen av att köras på vanlig "mack-diesel" på vintern, men sen jag började tanka med vinterdiesel har det aldrig varit problem. Dom har nämnt att skogsmaskinerna bara vill ha den sorten på vintern.

Jag frågade på OKQ8, men dom sa att dom bara har en och samma sort året runt - så det varierar helt klart.
jox
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:00:28, 14-08-2011
Ort: Kalix
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#34 » 13:53:02, 11-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oskar B skrev:
Ivar Risslén skrev:Ett bränlesystem som man sköter om brukar inte frysa nu för tiden.
Det gäller att komma ihåg att dränera bränsletanken på vatten då och då. Hur ofta beror på maskin och hur man handskas med bränslet.
Köper man bränslet på mack så är det inte nått större problem men har man bränslet ståendes i dunkar kan det bli kondens. När jag har dunkar som jag misstänker att det är kondens i så tankar jag ur dom när det är minusgrader, för då är kondensen frusen i botten av dunken och jag använder en tratt med en finmaskig sil.

När man har startat motorn så cirkulerar bränslet och det värms upp lite under tiden det är i motorrummet och passerar pump och filter.

Det som ansågs effektivast förr var metanol eller rödsprit för att tina isproppar och för att förhindra att diesel parrafinerades så användes lysfotogen.


Håller inte helt med dig. Jobbade en tid med att demontera villatankar och oftast stod det 100-200 liter diesel i dom. Sparade några fat av det men det var en hel del vatten i dem. Trodde att vattnet skulle frysa till en klump i botten men det gjorde det inte. Det som hände var att det blev små små frysta vattendroppar överallt i dieseln. På sommaren la sig vattnet längst ner i faten och så länge man slangade från ytan var det inga problem. Förövrigt håller jag med dig.


Men nästa vinter hade väl vattnet frysit i botten när dieseln hade stått orörd?
De små frysta vattendropparna tar det finmaskiga nätet i tratten hand om.

Det enda stället som jag har råkat ut för att det har frusit på MF 175:an är i matarpumpen. Det är lägsta punkten på bränslesystemet innan filtren och matarpumpen.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

mimeck

#35 » 15:24:48, 11-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bränslefiltret frös i skördaren nyligen. (valmet 901)

Det visade sig att det var fullt med vatten i botten på tanken.
Värmde tanken med en fläkt för att tina upp isen och öppnade sedan bottenpluggarna.

Slog i en flaska "RED LINE water remover & antifreeze" för att förhoppningsvis få bort eventuella vattenrester.

Får dränera bränslefiltret oftare i fortsättningen.

Visst finns det nåt som man stoppar ner i tanken som suger upp vattnet.
Senast redigerad av mimeck 15:26:46, 11-02-2012, redigerad totalt 1 gång.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Beemerz

#36 » 16:14:46, 11-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sedan så har alla norr om söderhamn samma drivmedel på alla mackar. Så det skiljer inte mellan olika märken( Statoil, ok, m.m) Olika adjektiv kan förekomma. Nedanför söderhamn så finns det i regel bara en bränsle depå(Preem, Statoil) och dom tar även av varandra, vi får även bränsle från ett raff i Finland.
Beemerz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:21, 07-08-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: FE 35 -56
Irus
Bm Teddy.-54
Victor -57
Volvo bm 700 -80

Robban_C

#37 » 16:36:10, 11-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

skalman1 skrev:Om det är samma typ av metanol som finns i RC-bränsle så kan den lösa upp lack har jag märkt.

Jag kanske uttryckte mig lite slarvigt. Gör nytt försök:
Enklare färger kan i vissa fall lösas upp av metanol även efter kortvarig exponering (typ spill).
Lacken på bilar brukar klara att man spiller men jag kan rekommendera att man sköljer av det med lite vatten snarast. Risken här är att glansen påverkas, antagligen därför att metanolen löser upp vax, lackskyddsmedel etc. Det gör för övrigt bensin också.
Möjligen kan billack lösas upp av långvarig exponering.
Dessutom kan färsk billack vara känsligare än lack som är ordentligt uthärdad.

Jag har själv under alla år använt metanol i fotogenspruta som tvättmedel i samband med bromsjobb. Enkelt, effektivt och billigt.
Jag har i alla fall aldrig råkat ut för att billack har lösts upp av kortvarig exponering. Jag har heller inte utsatt billacken för långvarig exponering. Känns så onödigt att skruva loss en skärm och knöla ner den i ett metanolfat. :grin:
Å andra sidan har jag heller aldrig råkat ut för att färg har löst sig av kortvarig exponering för bromsvätska heller.
Men det har hänt att färgen på nåt oljefat har färgat av sig på trasa i samband med upptorkning av spilld metanol.



... samma typ av metanol ...

Metanol är alltid metanol och inget annat. Det är ett väl definierat ämne inom kemin och innehåller inget annat än just metanol samt en mycket liten andel vatten eftersom metanolen är hygroskopisk. Vattenmängden uppgår bara till typ nån tiondels procent eller så.
Detta kan jämföras med bensin och diesel som vi alla vet innehåller både det ena och det andra joxet.

Däremot ska man skilja på ren metanol och bränsle. Bränsle för modellmotorer innehåller olja som i vissa fall kan vara aggressivt och ibland dessutom nitrometan som definitivt är aggressivt.
Antagligen var det "bränsle" du menade när du skrev "metanol".
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Oskar B

#38 » 16:37:27, 11-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:
Oskar B skrev:
Ivar Risslén skrev:Ett bränlesystem som man sköter om brukar inte frysa nu för tiden.
Det gäller att komma ihåg att dränera bränsletanken på vatten då och då. Hur ofta beror på maskin och hur man handskas med bränslet.
Köper man bränslet på mack så är det inte nått större problem men har man bränslet ståendes i dunkar kan det bli kondens. När jag har dunkar som jag misstänker att det är kondens i så tankar jag ur dom när det är minusgrader, för då är kondensen frusen i botten av dunken och jag använder en tratt med en finmaskig sil.

När man har startat motorn så cirkulerar bränslet och det värms upp lite under tiden det är i motorrummet och passerar pump och filter.

Det som ansågs effektivast förr var metanol eller rödsprit för att tina isproppar och för att förhindra att diesel parrafinerades så användes lysfotogen.


Håller inte helt med dig. Jobbade en tid med att demontera villatankar och oftast stod det 100-200 liter diesel i dom. Sparade några fat av det men det var en hel del vatten i dem. Trodde att vattnet skulle frysa till en klump i botten men det gjorde det inte. Det som hände var att det blev små små frysta vattendroppar överallt i dieseln. På sommaren la sig vattnet längst ner i faten och så länge man slangade från ytan var det inga problem. Förövrigt håller jag med dig.


Men nästa vinter hade väl vattnet frysit i botten när dieseln hade stått orörd?
De små frysta vattendropparna tar det finmaskiga nätet i tratten hand om.

Det enda stället som jag har råkat ut för att det har frusit på MF 175:an är i matarpumpen. Det är lägsta punkten på bränslesystemet innan filtren och matarpumpen.


Nej faktiskt inte. Trodde att det skulle bli så men icke. Dieseln var full av "isdroppar". Möjligt att det även var en iskaka på botten. Men dieseln som stått orörd sedan några år var klar o fin sommartid med all vatten på botten av faten men på vintern blev den mjölkig.

Men du filtrerar ju dieseln genom ett nät och det kanske är att föredra framför att som jag filtrera genom ett dieselfilter som isade igen.
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

Robban_C

#39 » 16:39:59, 11-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kanske ska använda "vattnad" diesel till helt andra saker efter att man "frystorkat" den. Typ som startpatron i majbrasan eller så?
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

baksparkaren

#40 » 23:41:14, 01-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du problem med frysning av bränslesystem har du troligtvis sommarkvalitet (d10),byt filter och och bränsle till vinterkvalitet (d32).
baksparkaren
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:51:28, 29-01-2013
Maskintyp: Hjullastare

MekJan

#41 » 00:04:16, 02-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft lite (roliga) stunder med maskiner på jobbet när termometern krupit ner på minus 20 så köra diesel i dunk och kondens medför trubbel som ett brev på posten, förklara att grävaren som skulle vara ute på jobb måste stå i varm verkstad två dygn för dränering av tank och filterbyte kräver pedagogik.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se