Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Felkod Powershift case ih 5130

14 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

awelon (trådstartaren)

#1 » 10:27:13, 11-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, då jag startar min traktor blinkar lampan för fel i powershiften. Trycker jag ner kopplingen som man skall för att läsa av den blinkar den 5ggr. Tittar jag i instruktionsboken står där " Anger att det är fel i kretsen för tryckvakten för växel som håller på att kopplas in"

Någon som har en aning vad detta innebär och vad man gör för att åtgärda det? Traktorn går bra för övrigt och powershiften funkar. Dessutom kan jag inte börja riva i den nu då jag kör snö om den inte är absolut måste. Men jag vill ju inte heller köra med något som gör att det går mer sönder.

Traktor case ih maxxum 5130.

Tacksam för hjälp! MvH / Fredrik
På gården: Case IH Maxxum 5130, Case 685XL, EC 55, ÖSA 868 m.m.
awelon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:19, 10-11-2009
Ort: Halmstad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kör ju asfaltsläggare till vardags igentligen



robin

#2 » 10:51:18, 11-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

awelon skrev:Hej, då jag startar min traktor blinkar lampan för fel i powershiften. Trycker jag ner kopplingen som man skall för att läsa av den blinkar den 5ggr. Tittar jag i instruktionsboken står där " Anger att det är fel i kretsen för tryckvakten för växel som håller på att kopplas in"

Någon som har en aning vad detta innebär och vad man gör för att åtgärda det? Traktorn går bra för övrigt och powershiften funkar. Dessutom kan jag inte börja riva i den nu då jag kör snö om den inte är absolut måste. Men jag vill ju inte heller köra med något som gör att det går mer sönder.

Traktor case ih maxxum 5130.

Tacksam för hjälp! MvH / Fredrik


det är ett jätte vanligt problem på min case 5120 när det är kalt det sitter tryckgivare som känner trycket på varje ko plingspaket och när det är kalt så kan dom hänga sig. datorn kopplar ifrån driften om den käner att 2 växlar är i samtidigt för att skydda kopplingspaketen men det brukar släpa när man har kört traktorn varm. så tills dess så får man prova vilken växel det går att köra på så får man köra på den så länge. Den växlen man kan köra på är den som givaren har hängt sig på. givarna sitter på höger sida innanför batteriet och så står det gjutet ett nr jämte dom vilken givare som är till vilken växel. om det inte hjälper när traktorn är varm så är troligtvis givaren kass om du vill köra på dom andra 3 växlarna för det är ju bätre att ha 3 än 1 växel att välja på så kan du bygla över den givaren som är kass då funkar inte den växlen men dom andra funkar iaf

jag har köpt både nya och beg givare och har fått byta dom nya igen så nu köper jag bara beg från tk traktordelar och där får man ju minst 3 st för samma pengar som en ny. Nya kostar dom ca 1000 kr så sist jag köpte så köpte jag 2 st så jag har en i reserv och bara för det så har dom funkat nu i 2 år :grin:
Användarvisningsbild
robin
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:35, 07-04-2007
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Min maskinpark består av
Fendt 724 -16
Fendt 826 -11
Fendt 936 -08
Deutz 7250 ttv -16
New Holland TVT190 -04
New Holland Ts125a -05
Case ih 5120 -94
Volvo EC250 D L
Volvoec240bnlc
Volvo Ec 140 DLM
Volvo ec 15
Volvo A25c
Ljungby L12 -02
Ljungby L15 -15
Ljungby L15 -07
Ljungby L18 -07
Slagkraft w17
Scania 124 420 kranbil med växlare
Ösa 8WD ombyggdSupereva -00 med sp451lf
ecolog580b logmax 5 o 6000
valmet 830.3
Tröska Newholland claysson 1530

robin

#3 » 11:07:01, 11-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

läste din text lite nogare och såg då att poweshiften funkar för dig ändå. slocknar lampan sen då?

jag har ett fel på min som jag inte har åtgärdat och det är att lampan lyser när man trycker ner kopplingen tror det var något med fel ikretsen för temperaturgivaren
Användarvisningsbild
robin
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:35, 07-04-2007
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Min maskinpark består av
Fendt 724 -16
Fendt 826 -11
Fendt 936 -08
Deutz 7250 ttv -16
New Holland TVT190 -04
New Holland Ts125a -05
Case ih 5120 -94
Volvo EC250 D L
Volvoec240bnlc
Volvo Ec 140 DLM
Volvo ec 15
Volvo A25c
Ljungby L12 -02
Ljungby L15 -15
Ljungby L15 -07
Ljungby L18 -07
Slagkraft w17
Scania 124 420 kranbil med växlare
Ösa 8WD ombyggdSupereva -00 med sp451lf
ecolog580b logmax 5 o 6000
valmet 830.3
Tröska Newholland claysson 1530

dimorep

#4 » 11:25:15, 11-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om en varningslampa tänds och/eller en funktion uteblir så kontakta märkesverkstad direkt, då det är en varning om FEL.
Blir oftast det billigaste, speciellt när det gäller en p-s låda...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

awelon (trådstartaren)

#5 » 13:54:50, 11-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej o tack för svar :)

Såhär är det, när jag startar traktorn (kall och varm) lyser varningslampan. Trycker jag ner kopplingen och håller den nere kommer blinkningarna ( felkoder ). När jag sen släpper kopplingen igen så slocknar lampan igen och lyser inte mer. Det har hänt någon gång under drift att den har kopplat ur. Trycker jag då ner kopplingen och släpper den igen så funkar det igen. Så tappat någon växel helt har jag inte gjort ännu.

dimorep. Japp det är väl det jag får göra. Men ärligt talat litar jag nästan mer på råd från folk på forumet än på märkesverkstaden. Tror inte de har så bra koll.. Så ju mer jag har på fötterna när jag pratar med dem desto bättre. Annars heter det säkert bara "kom in med den så får vi kolla det" Dvs. jag ser inte den igen på några veckor och de lägger ner massa tid och mina pengar på att felsöka. Kan jag identifiera felet själv så desto bättre och billigare. Anser jag sen att jag inte kan lösa problemet själv kan jag köra in den till dem och tala om för dem vad/var problemet är och de kan åtgärda det desto snabbare. Är det inte detta vi har forumet till ?

Traktorn står för närvarande still väldigt mkt då jag väntar på snö men den sällan kommer =/ Skall tydligen börja falla lite flingor nu i helgen och nästa vecka.
awelon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:19, 10-11-2009
Ort: Halmstad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kör ju asfaltsläggare till vardags igentligen

awelon (trådstartaren)

#6 » 14:00:09, 11-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

robin skrev:läste din text lite nogare och såg då att poweshiften funkar för dig ändå. slocknar lampan sen då?

jag har ett fel på min som jag inte har åtgärdat och det är att lampan lyser när man trycker ner kopplingen tror det var något med fel ikretsen för temperaturgivaren


Hmm.. tror du det har någon effekt att ge sig ner o smörja med fuktdrivande spray innan man börjar byta grejor? Hur mäter man till sig när en givare är kass ? Vet ej om det är EN specifik växel som krånglar. Det skulle nog isf vara 1'an då den oftast ligger i den när jag startar traktorn och det är då den lyser. Kanske skulle pröva starta i en annan och se om den fortfarande blinkar.
På gården: Case IH Maxxum 5130, Case 685XL, EC 55, ÖSA 868 m.m.
awelon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:19, 10-11-2009
Ort: Halmstad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kör ju asfaltsläggare till vardags igentligen

dimorep

#7 » 14:54:53, 11-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

awelon skrev:Men ärligt talat litar jag nästan mer på råd från folk på forumet än på märkesverkstaden. Tror inte de har så bra koll.. Så ju mer jag har på fötterna när jag pratar med dem desto bättre. Annars heter det säkert bara "kom in med den så får vi kolla det" Dvs. jag ser inte den igen på några veckor och de lägger ner massa tid och mina pengar på att felsöka. Kan jag identifiera felet själv så desto bättre och billigare. Anser jag sen att jag inte kan lösa problemet själv kan jag köra in den till dem och tala om för dem vad/var problemet är och de kan åtgärda det desto snabbare. Är det inte detta vi har forumet till ?

Har iofs inte alltid så "höga tankar" åt märkesverkstäderna heller, men på maskinsidan så brukar de vara bra och har kunning personal med lite mera erfarenhet (beror säkert på den lite högre medelålder hos de anställda). Och då det inte gäller en traktor av nyare modell, så finns där säkert ett antal mek. där som kan gå "rakt på felet" bara genom erfarenhet.

P-S lådor är / kan vara känsliga och då om något är det viktigt att fel åtgärdas så fort de dyker upp för att det inte ska bli större / fler skador helt i onödan, bara pga ovetskap.

Visst finns det STOR samlad kunskap på forumet, men det är ändå stor skillnad att ta råd utifrån någon / några som fixat fel på sina egna maskiner. Eller de som faktiskt ska vara proffs på sin sak och gör sådant dagligen, med hjälp utav rätt utrustning och full support bakom sig.
Sen att "förklara" för en mek. vad som ska åtgärdas är inte bra, bättre att noggrant beskriva felet och hur / när det yttrar sig. Och sen låta meken själv få bilda sig en uppfattning och utifrån det felsöka och sen åtgärda det om kund så önskar.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

awelon (trådstartaren)

#8 » 15:11:57, 11-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:
awelon skrev:Men ärligt talat litar jag nästan mer på råd från folk på forumet än på märkesverkstaden. Tror inte de har så bra koll.. Så ju mer jag har på fötterna när jag pratar med dem desto bättre. Annars heter det säkert bara "kom in med den så får vi kolla det" Dvs. jag ser inte den igen på några veckor och de lägger ner massa tid och mina pengar på att felsöka. Kan jag identifiera felet själv så desto bättre och billigare. Anser jag sen att jag inte kan lösa problemet själv kan jag köra in den till dem och tala om för dem vad/var problemet är och de kan åtgärda det desto snabbare. Är det inte detta vi har forumet till ?

Har iofs inte alltid så "höga tankar" åt märkesverkstäderna heller, men på maskinsidan så brukar de vara bra och har kunning personal med lite mera erfarenhet (beror säkert på den lite högre medelålder hos de anställda). Och då det inte gäller en traktor av nyare modell, så finns där säkert ett antal mek. där som kan gå "rakt på felet" bara genom erfarenhet.

P-S lådor är / kan vara känsliga och då om något är det viktigt att fel åtgärdas så fort de dyker upp för att det inte ska bli större / fler skador helt i onödan, bara pga ovetskap.

Visst finns det STOR samlad kunskap på forumet, men det är ändå stor skillnad att ta råd utifrån någon / några som fixat fel på sina egna maskiner. Eller de som faktiskt ska vara proffs på sin sak och gör sådant dagligen, med hjälp utav rätt utrustning och full support bakom sig.
Sen att "förklara" för en mek. vad som ska åtgärdas är inte bra, bättre att noggrant beskriva felet och hur / när det yttrar sig. Och sen låta meken själv få bilda sig en uppfattning och utifrån det felsöka och sen åtgärda det om kund så önskar.


Ja jag formulerade mig lite dåligt. Tala om vad de skall göra på verkstaden är nog att ta i ja. Men ju mer man vet desto lättare är det att beskriva felet och att undvika missförstånd. Sen är det olika från verkstad till verkstad med lite som du säger och då "min" märkesverkstad inte hållt på med Case mer än ett par år sedan Lantmännen slutde med det så känns det som att dem inte har så jättebra koll. Jag vill gärna kolla lite själv innan jag lämnar in den. Annars håller jag med dig helt, ju förr man åtgärdar felet desto bättre. :)
På gården: Case IH Maxxum 5130, Case 685XL, EC 55, ÖSA 868 m.m.
awelon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:19, 10-11-2009
Ort: Halmstad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kör ju asfaltsläggare till vardags igentligen

robin

#9 » 17:45:18, 11-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

när jag renoverade växellådan på min 5120 så fick jag reda på vilka som verkligen kan med dessa traktorena. jag ringde runt till massor av verkstäder i hela Sverige och vile ha lite råd om vad som kunde vara fel och till slut så kom jag till lantmännen i Värnamo och dom hade en kille som kunde dessa traktorena anars så finns det inte så många som kan dessa utantill och det kostar mycket pengar när någon som inte kan dom ska felsöka på dom så jag tycker det är helt rätt att fråga här på forumet då många här kör case 51xx
min märkesverkstad ringer nog mig om dom får in en sån här traktor

på min case sprack ett lamellpaket men då lyste inga varningslampor den bara drev dåligt på 3an och gick tung på alla dom andra växlarna. powershiftlådan i dessa är anars mycket driftsäkra och det vanligaste felet är tryckgivarna som man byter på några minuter

du kan ta en multimeter och mäta givarna dom ska var ledande när dom är trycklösa och brutna när dom är trycksata. kom på en sak vad är det för årsmodell på din 5130 är det en pro? för då har den ett minne i datorn som kanske kommer ihåg ett gamalt fel du har fått när det är kalt anars så vet jag inte efter som den funkar felfritt annars. datorn bryter drivningen om det saknas tryck på vald växel eller om det är tryck på fler än en växel och man radera felkoden genom att frikoppla så försöker den igen och kvarstår problemet så bryter den driften igen.

Söderberg & Haak har en tekniker också som kan dessa traktoren in i minsta detalj
Användarvisningsbild
robin
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:35, 07-04-2007
Ort: Älmhult
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Min maskinpark består av
Fendt 724 -16
Fendt 826 -11
Fendt 936 -08
Deutz 7250 ttv -16
New Holland TVT190 -04
New Holland Ts125a -05
Case ih 5120 -94
Volvo EC250 D L
Volvoec240bnlc
Volvo Ec 140 DLM
Volvo ec 15
Volvo A25c
Ljungby L12 -02
Ljungby L15 -15
Ljungby L15 -07
Ljungby L18 -07
Slagkraft w17
Scania 124 420 kranbil med växlare
Ösa 8WD ombyggdSupereva -00 med sp451lf
ecolog580b logmax 5 o 6000
valmet 830.3
Tröska Newholland claysson 1530

silvershadow

#10 » 18:01:05, 11-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

robin skrev:Söderberg & Haak har en tekniker också som kan dessa traktoren in i minsta detalj


Sen så finns det en maskinistmedlem vid namn robin som verkar kunna dessa traktorer utan och innan :thumme:
Senast redigerad av silvershadow 18:02:09, 11-02-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
silvershadow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:01, 27-06-2009
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH Puma 225 cvx

mjölkbonde

#11 » 23:42:22, 11-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

kommer i håg att på min 5130 var det en microbrytare vid kopplingspedalen som gick sönder fick då konstiga lampblinkningar på panelen
mjölkbonde
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:00:54, 01-08-2011
Ort: småland
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 6800, john deere 4240 john deere 7600 hydrema 805 bm36 porsche ap17 deutz f2l ford dexta orkel 1250

awelon (trådstartaren)

#12 » 00:34:45, 12-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

robin skrev:när jag renoverade växellådan på min 5120 så fick jag reda på vilka som verkligen kan med dessa traktorena. jag ringde runt till massor av verkstäder i hela Sverige och vile ha lite råd om vad som kunde vara fel och till slut så kom jag till lantmännen i Värnamo och dom hade en kille som kunde dessa traktorena anars så finns det inte så många som kan dessa utantill och det kostar mycket pengar när någon som inte kan dom ska felsöka på dom så jag tycker det är helt rätt att fråga här på forumet då många här kör case 51xx
min märkesverkstad ringer nog mig om dom får in en sån här traktor

på min case sprack ett lamellpaket men då lyste inga varningslampor den bara drev dåligt på 3an och gick tung på alla dom andra växlarna. powershiftlådan i dessa är anars mycket driftsäkra och det vanligaste felet är tryckgivarna som man byter på några minuter

du kan ta en multimeter och mäta givarna dom ska var ledande när dom är trycklösa och brutna när dom är trycksata. kom på en sak vad är det för årsmodell på din 5130 är det en pro? för då har den ett minne i datorn som kanske kommer ihåg ett gamalt fel du har fått när det är kalt anars så vet jag inte efter som den funkar felfritt annars. datorn bryter drivningen om det saknas tryck på vald växel eller om det är tryck på fler än en växel och man radera felkoden genom att frikoppla så försöker den igen och kvarstår problemet så bryter den driften igen.

Söderberg & Haak har en tekniker också som kan dessa traktoren in i minsta detalj


Gokväll och tack igen Robin :) Det är ingen Pro och enligt instruktionsboken så renas minnet så snart traktorn stängs av. Tack för tippset då skall jag ta med mig en multimeter till traktorn när jag skall dit imorgon så får jag se vad det visar. Om inte allt är fast fruset nu. Det REGNAR här, med 4 minusgrader! Det känns bra att datorn är försiktig och bryter drivningen när den upptäcker fel. Bättre det än att något skall gå fel.
På gården: Case IH Maxxum 5130, Case 685XL, EC 55, ÖSA 868 m.m.
awelon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:19, 10-11-2009
Ort: Halmstad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kör ju asfaltsläggare till vardags igentligen

mikke

#13 » 01:04:12, 10-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick du ordning på blinkningarna?
Min gör samma sak som din, blinkar 5 gånger men funkar fint i övrigt.
Ska börja kolla på det nu i dagarna.
mikke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:36:06, 26-11-2006
Ort: Tjörn

awelon (trådstartaren)

#14 » 21:18:03, 06-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Mikke! Ursäkta att jag svarar så segt. Är inte här inne och kollar så ofta nuförtiden. Men nej, jag har inte fått någon ordning på det ännu. Känns som att jag får lämna in den och de får kika på det. Har inte pengar till det ännu bara. Hoppas på mer snö i år så kanske det går ihop :) Det verkar ju lovande än så länge..
awelon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:19, 10-11-2009
Ort: Halmstad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kör ju asfaltsläggare till vardags igentligen


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se