Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Lufta bromsarna Zetor 7245

55 inlägg • Sida 4 av 4
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Tobbe01 (trådstartaren)

#46 » 13:32:29, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

agvg skrev:Har du sett på trykkutgjevneren som sitter på siden av girkassen?

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Förmodar att det var denna du syftade på?
Den har jag låtit vara än så länge....
Hoppas slippa gräva i den oxå.... :-(
Den ser dock inte lika ny ut som huvudcylindern...Bild

Skickat från min D5503 via Tapatalk
Tobbe01
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:45:09, 06-03-2016
Ort: Älekulla
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H9B
Zetor 7245



torbjorn_forsman

#47 » 23:40:13, 11-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tobbe01 skrev:Nu har även leverantören av bromscylindrarna konstaterat att jag fått fel cylindrar, skulle skicka nya på måndag.
Under tiden tänkte jag plocka isär cylindern o se om jag hittar ngt uppenbart fel. Insatsen kunde jag trycka ut med ett dorn, svårare än så var det inte [WHITE SMILING FACE]
Missfärgningen på kolven, e det normalt?
Den yttre packningen ser använd ut men inte överdrivet sliten ut...
Ngn med ett tränat öga som ser ngr felaktigheter? BildBildBild

Skickat från min D5503 via Tapatalk


Jag tycker det ser i stort sett bra ut, men man måste granska packningarna noggrannare än fotot medger för att säga något säkert.
Det verkar sitta något "klägg" i spåret på den yttre (högra) packningen, kan det vara bromscylinderfett som den har smorts med vid monteringen eller är det något som mer verkar vara av typ slam eller ärg?
Den inre (vänstra) packningen bör man avsyna mycket noga och kolla att kanten på den verkligen är skarp hela varvet runt och att det inte har gått en flisa ur den någonstans. Om cylindern är ojämn på insidan (t ex rostfläckar, grader eller repor från borrningen) så kan ojämnheterna riva sönder packningen.
Jag har en gång råkat ut för en liknande tjeckisk cylinder (kopplingshuvudcylinder på en Skoda '83) som hade kraftiga borrepor. Jag upptäckte inte det när jag renoverade cylindern och bytte gummidelar. Efteråt var cylindern visserligen tät, men om jag trampade ner kopplingspedalen ända i botten kunde den fastna där om det ville sig illa. Och det kan ju vara lite störande i vissa trafiksituationer :)
Jag fick plocka isär en gång till och hona cylindern.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Tobbe01 (trådstartaren)

#48 » 06:09:34, 14-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Tobbe01 skrev:Nu har även leverantören av bromscylindrarna konstaterat att jag fått fel cylindrar, skulle skicka nya på måndag.
Under tiden tänkte jag plocka isär cylindern o se om jag hittar ngt uppenbart fel. Insatsen kunde jag trycka ut med ett dorn, svårare än så var det inte [WHITE SMILING FACE]
Missfärgningen på kolven, e det normalt?
Den yttre packningen ser använd ut men inte överdrivet sliten ut...
Ngn med ett tränat öga som ser ngr felaktigheter? BildBildBild

Skickat från min D5503 via Tapatalk


Jag tycker det ser i stort sett bra ut, men man måste granska packningarna noggrannare än fotot medger för att säga något säkert.
Det verkar sitta något "klägg" i spåret på den yttre (högra) packningen, kan det vara bromscylinderfett som den har smorts med vid monteringen eller är det något som mer verkar vara av typ slam eller ärg?
Den inre (vänstra) packningen bör man avsyna mycket noga och kolla att kanten på den verkligen är skarp hela varvet runt och att det inte har gått en flisa ur den någonstans. Om cylindern är ojämn på insidan (t ex rostfläckar, grader eller repor från borrningen) så kan ojämnheterna riva sönder packningen.
Jag har en gång råkat ut för en liknande tjeckisk cylinder (kopplingshuvudcylinder på en Skoda '83) som hade kraftiga borrepor. Jag upptäckte inte det när jag renoverade cylindern och bytte gummidelar. Efteråt var cylindern visserligen tät, men om jag trampade ner kopplingspedalen ända i botten kunde den fastna där om det ville sig illa. Och det kan ju vara lite störande i vissa trafiksituationer :)
Jag fick plocka isär en gång till och hona cylindern.

Skulle gått genom packningarna med lupp, åldern börjar ta ut sin rätt... Tyckte de såg ok ut men när jag satte dit nya cylindrar så gick det som smort att lufta :-)

Skickat från min D5503 via Tapatalk
Tobbe01
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:45:09, 06-03-2016
Ort: Älekulla
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H9B
Zetor 7245

Tobbe01 (trådstartaren)

#49 » 06:15:49, 14-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med de nya cylindrarn på plats o även rätt ut en krök mot bromsoljebehållaren, använde jag fiffiga backventiler från Biltema. Slapp hålla på o skruva fram o tillbaka på den svåråtkomliga luftskruven.
Men man skulle kunna tro att ngn hällt karamellfärg i oljan.....Bild

Skickat från min D5503 via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Tobbe01
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:45:09, 06-03-2016
Ort: Älekulla
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H9B
Zetor 7245

Tobbe01 (trådstartaren)

#50 » 09:48:36, 07-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar alla om bistått med hjälp o stöttning i min jakt på luftnippplar :buga: :shake_hands:

Trodde allt skulle vara frid o fröjd efter luftningen av bromsarna var avklarat. Läste på lite om hur inställning av bromspedalen skulle utföras, då risken fanns att bromsverkan skulle vara olika på vä & hö. Första nedförsbacken från maskinhallen, fick knappt stopp på den :aaargh:

Fått tips på att man kan justera bromsarna via ett par bultar som sticker snett uppåt, placerade ovanpå bakdelen, under hytten....

Ngn som vet ngt om detta eller om det finns ngt annat sätt att få ordning på bromsverkan?
Tobbe01
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:45:09, 06-03-2016
Ort: Älekulla
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H9B
Zetor 7245

agvg

#51 » 14:44:12, 07-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De justeringene er til håndbremsen.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

agvg

#52 » 14:44:56, 07-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hva slags bremsevæske bruker du? Den så grønn og fin ut

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

Tobbe01 (trådstartaren)

#53 » 15:23:51, 07-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

agvg skrev:De justeringene er til håndbremsen.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Aha, den behöver jag oxå justera [WHITE SMILING FACE]
Tack för hjälpen [THUMBS UP SIGN]

Skickat från min E2003 via Tapatalk
Tobbe01
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:45:09, 06-03-2016
Ort: Älekulla
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H9B
Zetor 7245

Tobbe01 (trådstartaren)

#54 » 15:25:57, 07-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

agvg skrev:Hva slags bremsevæske bruker du? Den så grønn og fin ut

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Miljövänlig? Ärligt talat, så blev jag ganska förvånad över färgen. Har inte själv fyllt på den ursprungligen...

Skickat från min E2003 via Tapatalk
Tobbe01
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:45:09, 06-03-2016
Ort: Älekulla
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H9B
Zetor 7245

Tobbe01 (trådstartaren)

#55 » 15:34:52, 07-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

agvg skrev:De justeringene er til håndbremsen.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Vet du möjligtvis vilket håll man ska skruva för att spänna handbromsen?

Skickat från min E2003 via Tapatalk
Tobbe01
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:45:09, 06-03-2016
Ort: Älekulla
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H9B
Zetor 7245


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se