Tobbe01 skrev:Nu har även leverantören av bromscylindrarna konstaterat att jag fått fel cylindrar, skulle skicka nya på måndag.
Under tiden tänkte jag plocka isär cylindern o se om jag hittar ngt uppenbart fel. Insatsen kunde jag trycka ut med ett
dorn, svårare än så var det inte [WHITE SMILING FACE]
Missfärgningen på kolven, e det normalt?
Den yttre packningen ser använd ut men inte överdrivet sliten ut...
Ngn med ett tränat öga som ser ngr felaktigheter?
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Jag tycker det ser i stort sett bra ut, men man måste granska packningarna noggrannare än fotot medger för att säga något säkert.
Det verkar sitta något "klägg" i spåret på den yttre (högra) packningen, kan det vara bromscylinderfett som den har smorts med vid monteringen eller är det något som mer verkar vara av typ slam eller ärg?
Den inre (vänstra) packningen bör man avsyna mycket noga och kolla att kanten på den verkligen är skarp hela varvet runt och att det inte har gått en flisa ur den någonstans. Om cylindern är ojämn på insidan (t ex rostfläckar, grader eller repor från borrningen) så kan ojämnheterna riva sönder packningen.
Jag har en gång råkat ut för en liknande tjeckisk cylinder (kopplingshuvudcylinder på en Skoda '83) som hade kraftiga borrepor. Jag upptäckte inte det när jag renoverade cylindern och bytte gummidelar. Efteråt var cylindern visserligen tät, men om jag trampade ner kopplingspedalen ända i botten kunde den fastna där om det ville sig illa. Och det kan ju vara lite störande i vissa trafiksituationer
Jag fick plocka isär en gång till och
hona cylindern.