Aimo Antikainen skrev:... startgugghjulsbyte ovanpå svänhjulet ...
Kan nämna hur jag gjorde på min gamla MF 3165:a.
Starten kuggade över titt som tätt pga slitna kuggar på svänghjulet. Jag rev loss startmotorn, svetsade på några kuggar i taget med MIG:en, och slipade sen till kuggen med getingen. Åtskilliga timmar jobb blev det men det fungerar till 100%.
Det är ju dock inte att rekommendera om man ändå måste pilla på kopplingen.
Och en kommentar för snikrenovering är att startkransarna alltid slits på samma ställen. Ex vis kan man (teoretiskt sett) på en 4-cylindrig puffra vrida svänghjulet 1/4 varv och på så sätt får startmotorn jobba på ett nytt ställe på kransen.
Praktiskt sett så förutsätter detta dock att:
*Bultarna mellan vev och
svänghjul är jämnt fördelade.
*Att det inte finns någon annan form av indexering mellan vev och svänghjul.
*Att antalet bultar stämmer så att man verkligen kommer ett 1/4 varv eller hur långt man nu ska.
*Att veven endast är internt balanserad. Dvs att svänghjulet inte har motvikter. Flytta ett sånt svänghjul 1/4 varv så får ni se på spännande saker!
Ett sånt svänghjul är för övrigt antagligen indexerat, dvs går bara att sätta på ett sätt.