Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Reparation

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Aimo Antikainen (trådstartaren)

#1 » 09:10:56, 03-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tilsammans med startgugghjulsbyte ovanpå svänhjulet skall jag reparera dubbel kopplingen. Jag hoppas, att hittar anvisningar och tipps med kopplings inställning. :buga: :buga:
Användarvisningsbild
Aimo Antikainen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:26, 31-03-2007
Ort: Vichtis kommun
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35, MF165



håkan öhlund

#2 » 16:35:13, 03-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Aimo och Välkommen :)
Om du ska byta startkransen och kopplingen så blir det till att dela traktorn i två delar.Jag bruka då ta och palla upp bakändan och så när bultarna är lös så drar jag fram motordelen med en pallbjörn eller garagedomkraft under oljetråget.Brukar gå bra :)
Det som är sedan viktigt när du bytt kopplingen är att du justerar in bultarna till fingrarna så dom blir paralella med svänghjulet, jag brukar ta en plåt och hålla mot fingrarna och måtta mot svänghjulet och så jusrerar jag ut det fingret som är mest inåt, och så bultarna till kraftutagslammelen
kollar man spelet med bladmåttet och justerar om det behövs.

Lycka till :thumme:
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Robban_C

#3 » 23:28:13, 03-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aimo Antikainen skrev:... startgugghjulsbyte ovanpå svänhjulet ...

Kan nämna hur jag gjorde på min gamla MF 3165:a.
Starten kuggade över titt som tätt pga slitna kuggar på svänghjulet. Jag rev loss startmotorn, svetsade på några kuggar i taget med MIG:en, och slipade sen till kuggen med getingen. Åtskilliga timmar jobb blev det men det fungerar till 100%. :thumme:
Det är ju dock inte att rekommendera om man ändå måste pilla på kopplingen.

Och en kommentar för snikrenovering är att startkransarna alltid slits på samma ställen. Ex vis kan man (teoretiskt sett) på en 4-cylindrig puffra vrida svänghjulet 1/4 varv och på så sätt får startmotorn jobba på ett nytt ställe på kransen.
Praktiskt sett så förutsätter detta dock att:
*Bultarna mellan vev och svänghjul är jämnt fördelade.
*Att det inte finns någon annan form av indexering mellan vev och svänghjul.
*Att antalet bultar stämmer så att man verkligen kommer ett 1/4 varv eller hur långt man nu ska.
*Att veven endast är internt balanserad. Dvs att svänghjulet inte har motvikter. Flytta ett sånt svänghjul 1/4 varv så får ni se på spännande saker! :mrgreen: Ett sånt svänghjul är för övrigt antagligen indexerat, dvs går bara att sätta på ett sätt.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Aimo Antikainen (trådstartaren)

#4 » 06:43:46, 04-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, för indresset förden här reparationen. Jag hoppas, att mina "stavfel" i skrivandet inte stör Er allt för mycket.
Reparation hitentills har gått bra. Det var så många trasiga tänder i hjulet, att bytte den. En ny kostade 50 euro med moms. Och det var lätt att monttera med uppvärmningen.
Jag har monterat in den 9 '' kopplinsplattan men själva komletta kopplingen med 11'' , är inte insallerat in. De var därför,jag behövde justeringsanvisningar för koppel.
Nu håller jag på fundera ventiler ( när nu bränsletanken är bortta )
Jag tänksam på, hur det justering skall göras. ( Min arbetsbakrund är från telefoni, och för ett par år sedan "avklarade" jag (gubbe) på min fritid S2 nivån i elekrisitet. (S2 här i Finland betyter jag "får" nöja mej under 1ooo volts installationer.
Glad Påsk ! önskas av Aimo Antikainen
Användarvisningsbild
Aimo Antikainen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:26, 31-03-2007
Ort: Vichtis kommun
Suomi Finland (finska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35, MF165

håkan öhlund

#5 » 21:29:46, 04-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!
Det där med ventilsjusteringen på dom trecylindriga motorerna har jag tyvärr inte gort någon gång men om du vrider runt motorn sakta och letar fram det läge där vipparmen och spelet är som störst så kan du kolla och eventuellt justera spelet.
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

nixs

#6 » 13:38:51, 09-04-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

En variant till är att vända på kuggkransen, det brukar gå att få loss dem med lite värme och övertalning (Ev pressverktyg och verkstadspress) Sedan så får man värma upp kuggkransen och trycka på den på svänghjulet igen. Obs, funkar bara på svänghjul där kuggkransen är påvärmd från början och inte har någon annan fastsättningsmetod annat än krymppassningen. Kan säkert gå att lösa andra fastsättningsmetoder med men det har inte jag provat.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se