Det beror på vad det är för slags
startmotor och
generator i maskinen, hur lätt eller svårt det är att koppla in ett startspärrelä.
Enklaste lösningen, som dock inte alltid fungerar bra är att ta ett brytande relä (eller den brytande kontakten i ett växlande relä), ansluta reläkontakten i serie med ledningen från startknapp till startmotorsolenoid (50 enligt tysk standard). Reläspolen ansluter man mellan
jord och D+/61, om generatorn har en sådan anslutning.
Det finns några nackdelar med denna enkla lösning:
1) Pga induktansen i generatorns fältlindning kan det ibland, speciellt om man har en stark laddningskontrollampa, bli en spänningspuls på D+ just när man slår på tändningen, som får relät att bryta fastän det inte var önskvärt egentligen. Kan gå att åtgärda med ett
motstånd mellan D+ och jord, och eventuellt några dioder i serie med reläspolen. Man måste mäta och labba en del i den aktuella anläggningen för att hitta en bra lösning.
2) Brytkontakten i vanliga bilreläer är oftast ganska klen och tål inte alls lika mycket
ström som den slutande kontakten. Dels blir kontakttrycket dåligt eftersom det bara är returfjädern som håller de brytande kontakterna tryckta mot varandra, och dels är materialet ofta sämre än i de slutande kontakterna i samma relä. Kan åtgärdas genom ett mellanrelä där man utnyttjar den slutande kontakten för att styra strömmen till startmotorsolenoiden.
3) Om generatorn
saknar D+ anslutning (gäller t ex en del växelströmsgeneratorer för s k batteriavkännande system, samt borstlösa permanentmagnetgeneratorer), så går det inte alls att ordna en
startspärr på det här sättet. I så fall får man hitta en annan lösning för att känna av att motorn har startat. Kanske någon form av induktiv givare vid startkransen + varvtalskännande relä, eller att känna av ev oljetryckskontakt.
På 70-talet tillverkade Bosch specialreläer just för detta startspärrsyfte - då var de framför allt tänkta för anläggningar där den som trycker på startknappen inte kan höra om motorn startar, t ex vissa bussar med bakmonterad motor eller elverk med fjärrmanövrerad start. De ser ut
ungefär som en större laddningsregulator för
likströmsgenerator, och tycks endast ha förekommit för 24 V-system. Flera varianter har funnits, och det tycks bero bl a på generatorns data vilken av dem som skulle väljas.
Vissa äldre startmotortyper hade en förberedd möjlighet att byggas om för att drevet skulle kugga ur startkransen automatiskt när motorn startar, det kunde t ex röra sig om att koppla bort någon hållindning i en startmotor med förskjutbar
rotor. Nackdelen med detta var dock risken att startmotorn kuggar ur innan motorn har startat om motorn är svårstartad, tänder enstaka gånger men inte håller sig igång utan hjälp från startmotorn.