Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Svårt att släppa nyckeln [emoji853]

4 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Bo Petersson (trådstartaren)

#1 » 13:03:12, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De som lärt sig att bara trycka in en knapp utan att släppa den när motorn startar förstör gamla startkransar och startmotorer.
Alltså maskiner som kräver motoröra!
Hur/var kopplar jag in ett relä?
Tänkte mig när generatorn börjar ladda.
Eller har ni något förslag.
/Bosse
Bo Petersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:24:29, 14-04-2007
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650 -75
Volvo BM 6300 -85



Martin.Eriksson

#2 » 15:30:48, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lär den som ska köra hur man gör..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

torbjorn_forsman

#3 » 16:13:06, 18-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror på vad det är för slags startmotor och generator i maskinen, hur lätt eller svårt det är att koppla in ett startspärrelä.

Enklaste lösningen, som dock inte alltid fungerar bra är att ta ett brytande relä (eller den brytande kontakten i ett växlande relä), ansluta reläkontakten i serie med ledningen från startknapp till startmotorsolenoid (50 enligt tysk standard). Reläspolen ansluter man mellan jord och D+/61, om generatorn har en sådan anslutning.
Det finns några nackdelar med denna enkla lösning:
1) Pga induktansen i generatorns fältlindning kan det ibland, speciellt om man har en stark laddningskontrollampa, bli en spänningspuls på D+ just när man slår på tändningen, som får relät att bryta fastän det inte var önskvärt egentligen. Kan gå att åtgärda med ett motstånd mellan D+ och jord, och eventuellt några dioder i serie med reläspolen. Man måste mäta och labba en del i den aktuella anläggningen för att hitta en bra lösning.
2) Brytkontakten i vanliga bilreläer är oftast ganska klen och tål inte alls lika mycket ström som den slutande kontakten. Dels blir kontakttrycket dåligt eftersom det bara är returfjädern som håller de brytande kontakterna tryckta mot varandra, och dels är materialet ofta sämre än i de slutande kontakterna i samma relä. Kan åtgärdas genom ett mellanrelä där man utnyttjar den slutande kontakten för att styra strömmen till startmotorsolenoiden.
3) Om generatorn saknar D+ anslutning (gäller t ex en del växelströmsgeneratorer för s k batteriavkännande system, samt borstlösa permanentmagnetgeneratorer), så går det inte alls att ordna en startspärr på det här sättet. I så fall får man hitta en annan lösning för att känna av att motorn har startat. Kanske någon form av induktiv givare vid startkransen + varvtalskännande relä, eller att känna av ev oljetryckskontakt.

På 70-talet tillverkade Bosch specialreläer just för detta startspärrsyfte - då var de framför allt tänkta för anläggningar där den som trycker på startknappen inte kan höra om motorn startar, t ex vissa bussar med bakmonterad motor eller elverk med fjärrmanövrerad start. De ser ut ungefär som en större laddningsregulator för likströmsgenerator, och tycks endast ha förekommit för 24 V-system. Flera varianter har funnits, och det tycks bero bl a på generatorns data vilken av dem som skulle väljas.

Vissa äldre startmotortyper hade en förberedd möjlighet att byggas om för att drevet skulle kugga ur startkransen automatiskt när motorn startar, det kunde t ex röra sig om att koppla bort någon hållindning i en startmotor med förskjutbar rotor. Nackdelen med detta var dock risken att startmotorn kuggar ur innan motorn har startat om motorn är svårstartad, tänder enstaka gånger men inte håller sig igång utan hjälp från startmotorn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Buster-Patrick

#4 » 08:49:07, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu minns jag inte exakt, så här på rak arm, men jag hade ett gammalt elverk (50-tal med en scania-6:a) och det hade ett relä där spolen bestod av 1 (eller 2?) varv av ledaren mellan batteri och start. Alltså drar detta relä endast när det går tungt (hög ström) för starten, och släpper när motorn startat och starten går lätt (strömmen sjunkit till tomgångsström).

Automatiken skickade en startimpuls på någon sekund, och reläet tog självhållning tills motorn startat. Det satt även tidsbegränsning på 15-20 sekunder om den inte startade och den gjorde upp till 3 startförsök innan den larmade. Allt detta med elektromekanik. :thumme:

Gammal teknik - funkade klockrent!
/P
--
Hellre lyss till den sträng som brast än till hiphop! :digga:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Buster-Patrick
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:10, 01-11-2007
Ort: Vilhelmina
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 400 Buster


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Hidsmekolek, Simse och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se