ja, det kan vara spridarhylsan, men det är vanligare att
läckage i spridarhylan är uppåt, förbi o-ringen. (så att toppen blir blöt på ovansidan, runt spridaren) Får du kylvatten i cylindrarna eller förbränningstryck i kylsystemet det är troligast ett problem med topppackningen ( och då inte nödvändigt vis packningen själv som rotorsak, foderhöjd, planhet på
topplock mm)
Men för att utesluta, har du vatten i oljan? ( står en motor med vatten i cylindern så kommer det också i motoroljan)
Hur går motorn tungt? ( kan lika gärna vara ett problem med startmotorn eller batterier (eller dålig
kontakt i kablage)
Om det är vatten, är det kylvatten eller har det "regnat in" i motorn ( genom avgasröret?)
Det är inte säker att en gammal motor har "ett fel" utan det kan finnas flera som samverkar...vissa är fel orsak, andra är följdfel eller symptom.
( diesel tro jag inte att det är, kan inte komma in någon mängd disel i cylindrarna när motorn står)