Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Bm 55 motorproblem

22 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

alle123 (trådstartaren)

#1 » 14:46:58, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har en traktor med bm55 motorn.
Den blev mer och mer svårstartad nu stum. Lyfte upp alla 4 spridare idag. En spridare satt som rackarn.hela speridarhylsa följde med upp och själva hålet i toppen fyllt med kylarvatten. Tätar speridarhylsan nån kylkanal eller är det nån spricka i toppen?
Tacksam för svar
alle123
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:31:52, 31-01-2010
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: 4200



jörgen.ottosson

#2 » 14:51:14, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

spridarhylsan tätar direkt mot kylvattnet i toppen (så det är normalt att vattnet rinner ut när man drar upp en hylsa, utan att först tömma motorn på vatten)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

alle123 (trådstartaren)

#3 » 15:18:10, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okay. Ja tanken var inte att sprida hylsan skulle följa med upp.
Det har försvunnit lite vatten och lite avgaser i kylaren. Motorn har som gått tyngre och tyngre när den stått. Precis som om den skulle va full med vatten lr diesel. Frågan är om det är denna spridarhylsa som läkt?
alle123
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:31:52, 31-01-2010
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: 4200

jörgen.ottosson

#4 » 15:44:51, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja, det kan vara spridarhylsan, men det är vanligare att läckage i spridarhylan är uppåt, förbi o-ringen. (så att toppen blir blöt på ovansidan, runt spridaren) Får du kylvatten i cylindrarna eller förbränningstryck i kylsystemet det är troligast ett problem med topppackningen ( och då inte nödvändigt vis packningen själv som rotorsak, foderhöjd, planhet på topplock mm)

Men för att utesluta, har du vatten i oljan? ( står en motor med vatten i cylindern så kommer det också i motoroljan)

Hur går motorn tungt? ( kan lika gärna vara ett problem med startmotorn eller batterier (eller dålig kontakt i kablage)

Om det är vatten, är det kylvatten eller har det "regnat in" i motorn ( genom avgasröret?)

Det är inte säker att en gammal motor har "ett fel" utan det kan finnas flera som samverkar...vissa är fel orsak, andra är följdfel eller symptom.

( diesel tro jag inte att det är, kan inte komma in någon mängd disel i cylindrarna när motorn står)
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

alle123 (trådstartaren)

#5 » 16:08:10, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack för ditt svar.
Nej oljan är Kolsvart. Tänkte om nån spridare kunde läka och genom självtryck fylla upp cylinder. Blir inget direkt tryck i kylaren men det kommer avgaser dit. Nä regnvatten tar sig inte in på denna.
Motorn har stegvis blivit mer och mer svårartad. När man väl får igång den ryker den som rackarns typ blåaktig rök som luktar oförbrännd diesel. Missade lite ibland på en burk hörde man.
alle123
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:31:52, 31-01-2010
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: 4200

jörgen.ottosson

#6 » 16:47:18, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får inget "självtryck" från spridarna....om spridaren är öppen så är det en del av den mängd du fick ut ur röret och spridaren, när du demonterade spridarna, som kan rinna in. ( = inte ens en "fingerborg" i mängd)

Om jag skulle gissa (obs detta är en gissning, efter som jag inte sett eller provat din traktor) : Startmotorn går på för lågt varvtal (pag. att den behöver en service....eller så har du halvkassa batterier....eller något strul i kablaget) .....lågt vartal ger för låg kompression att starta direkt på, så motorn måste snurra flera varv för att "bygga upp" värme innan den tänder......under tiden har spridarna duschat förbräningsrummet med diesel, varje gång motorn inte tänt. ( = den är nästa "sur" innan den startar....och det är det som luktar oförbränd diesel)

För den skull är det väl inte fel att provtrycka spridarna och se att spetsarna är ok när de ändå är lösa (även dålig spridarbild kan ge rök och startsvårigheter)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

alle123 (trådstartaren)

#7 » 17:14:50, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startmotor och batteri är nytt. Kablaget är nog den svaga länken isf. Får kolla det. Men varför avgaser i kylaren?
alle123
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:31:52, 31-01-2010
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: 4200

jörgen.ottosson

#8 » 17:21:52, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du säker på att det är avgaser, och inte bara varmt vatten som ångar? Skulle tro det är något med toppackningen i så fall ( inte nödvändigt vis själva packningen, se ovan)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

alle123 (trådstartaren)

#9 » 17:39:34, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De luktar sot/avgaser.. går det att konstatera på något sätt vilken av topparna isf?
alle123
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:31:52, 31-01-2010
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: 4200

torbjorn_forsman

#10 » 18:15:25, 01-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om startmotor och batteri är nya, är det verkligen bra kontakt hela vägen mellan dem, på både + och jordsidan? Ofta kan ju någon gammal pressad kabelsko ha fått högt övergångsmotstånd, en jordfläta är nästan avärgad, det är stort spänningsfall i en eftermonterad huvudströmbrytare etc.

Olja som har varit med länge i en dieselmotor och blivit riktigt genomsvart kan ibland fortsätta vara svart även med ganska stora mängder vatten i oljan. Sotet maskerar gråfärgen från vattenemulsionen.
Man kan kolla om det finns mycket vatten i oljan genom att koka upp ett oljeprov på svag värme och ha en termometer nerstoppad i oljan. Om temperaturen "fastnar" vid 100 grader och det samtidigt stiger upp vattenånga från oljan en stund innan temperaturen ökar ännu mer, så fanns det mycket vatten i den. Små vattenmängder, så små att de inte spelar någon större roll i en motorolja, kan märkas på att det knäpper och sprätter om oljan när den är uppvärmd till ca 130 grader.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

alle123 (trådstartaren)

#11 » 23:11:54, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är toppen lyft. Hittade en skada på toppackningen. Kan vara en orsak. Övrigt såg allt fint ut. Frågan är vart köper man toppackningen till en 1054. Är det samma som 1114? Eller finns det någon annan likadan?
alle123
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:31:52, 31-01-2010
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: 4200

alle123 (trådstartaren)

#12 » 23:14:51, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
alle123
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:31:52, 31-01-2010
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: 4200

alle123 (trådstartaren)

#13 » 23:16:39, 06-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så såg ena toppackningen ut. Vad säger ni? Kan det förklara vgaser i vattnet? Och en mindre vatten förbrukning
alle123
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:31:52, 31-01-2010
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: 4200

pluton

#14 » 00:13:08, 07-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, absolut. Min hjullastare hade en läckande toppackning, stod och fyllde en cylinder med vatten.
Jag drog av båda topparna och mätte dem. Planade dem i en kipphyvel...blev kanon.
Och naturligtvis, när ändå topparna är av så slipa in ventilerna. Jag använde pasta och manuellslipade dem.
Dessa motorer ska vara täta i ventilerna annars blir de trögstartade. Händer ibland att folk inte täcker avgasröret så det kommer in vatten bakvägen och då fräter det i sätena. (Om dina är för frätta så måste du förmodligen fräsa dem)

Jag fixade min hjullastare för cirka femton år sen och den går fortfarande kanonbra och startar i många minusgrader utan knussel.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

ls76

#15 » 17:36:49, 07-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oie. har sotningssatser.
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se