Hej Gunnar!
Såg inte ditt inlägg förrän nu, ber om ursäkt för detta, hoppas jag inte är för sent ute.
Jag tar det från början. Först av allt lossade jag lite på generatorn för att släppa på remspänningen och ta remmen från remskivan på vevaxeln. I mitten av remskivan satt sedan tre skruvar att lossa
För att hindra motor att snurra låste jag remskivan med ståltråd genom ett hål i remskivan till rambalken.
Under skruvarna satt en tjock
bricka som trycker på en
kona som är itryckt i remskivan. Såhär såg det ut utan brickan:
Kona och
remskiva lossade ganska enkelt med lite bankande på en träkloss mot sidan på remskivan. Tyvärr var det sedan för trångt för att helt plocka bort skivan från traktorn så jag tryckte upp den åt sidan och hängde i snöre. Sen kommer vi då till tätningsringen/slithylsan. Den har två gängade hål i sig för att gå att dra ut, minns inte storlek men det ser du på den nya ju, men någon UNC var det väl. I mitt fall såg den improviserade avdragaren ut såhär:
Hade jag haft lagom långa, helgängade skruvar hemma kunde man kanske använt ett plattjärn med bara två hål och skruvat växelvis på de skruvarna, men nu skruvade jag på muttern i mitten istället så att skruven i mitten pressade mot vevaxeln. Hylsan var helt ok att få bort. Med den borttagen såg det ut som på bilden nedan. Man kan ana o-ringen som sitter klämd innanför hylsan, och som förstås också byttes.
Det bökigaste för mig var att få bort själva packboxen, som satt ordentligt fast. Jag hade tur och kunde använda klorna från en kloavdragare och lite mer improvisationer då resten av avdragaren inte fick plats
I mitt fall släppte den när jag nästan fransat upp packboxen och tappat taget hela varvet runt.
Då det inte verkar finnas något stopp inåt för packboxen är det nog bra att titta hur långt in den gamla sitter innan man tar bort den. Nästa bild visar hur det ser ut utan packbox.
De borttagna delarna liggandes på arbetsbänken, minus remskivan då som hängde kvar framför motorn:
På slithylsan kunde man faktiskt både känna och se ett ganska tydligt spår där packboxen genom årtiondena gnidigt och haft sig.
Montering i omvänd ordning..
Har inga bilder på monteringen, men jag använde den gamla packboxen bakvänd, lite grann som
hylsa tillsammans med lite annat skrot och använde en grov
skruv med
mutter för att pressa mot framaxelupphängningen. Blev lite luddigt där men vet inte riktigt hur jag ska förklara. Jag vet i alla fall att det säkert går att göra enklare och bättre än på mitt sätt. Hursom är det såklart ganska noga att packboxen sitter rakt när den är i för att täta ordentligt. Glöm sedan inte o-ringen innan du monterar hylsan. Min nya slithylsa hade något större
spel mot vevaxeln än den gamla och var lätt att trä på och den kläms ju ändå till när man drar åt remskivan. Det följde med ett par olika stift i kitet med olika längd men då har man ju det gamla att jämföra med. Minns inte att det var några större problem att få i det, kanske var det till och med ganska löst (??, osäker på detta) men det ska passas in i styrhål eller slitsar både vevaxeln och i remskivan. Efter hylsan kom remskivan, som roterades tills den hoppade rätt gentemot stiftet. Och så kona bricka och skruvar. Man ska nog vara ganska noga med att dra dessa lite i taget och gå runt så att konan kommer rakt. Sedan på med remmen, spänna lagom med generatorn och dra åt dess skruvar igen. Sedan var det klart, och till på köpet tätt!
Osäker som sagt om detta var bästa sättet, men så gjorde jag i alla fall och det funkade den gången.
Kanske ska skriva att jag kletade
vaselin både på
o-ring och slithylsan (ytan mot packboxen) innan montering.
Lycka till!