Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Byte främre vevaxeltätning Case IH 685xl, akut!

11 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

munken (trådstartaren)

#1 » 09:35:21, 07-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Sitter i höskörd och traktorn (farsans) började igår o läcka hyfsat från främre vevaxeltätningen. Det jag först o främst undrar är om den går att byta utan att riva bort hela framvagnen? Får man plats att dra av remskivan innan det tar emot?
Kan få tag på ett kit med tätning, slithylsa och o-ring under dagen, så om det går att byta utan o riva för mycket är jag lite sugen att byta ikväll/natt. Annars blir det till o köpa en massa olja, men det är ju inte bara skoj o få det i fodret :myzsko:
Mvh
munken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:52:01, 02-04-2011
Ort: Lerum
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 MP
Volvo T25



torbjorn_forsman

#2 » 09:39:54, 07-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och det är inte så att den grundläggande anledningen till att det läcker ut olja, är att det är stopp i vevhusventilationen så det blir övertryck i vevhuset?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

munken (trådstartaren)

#3 » 09:46:10, 07-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Och det är inte så att den grundläggande anledningen till att det läcker ut olja, är att det är stopp i vevhusventilationen så det blir övertryck i vevhuset?


Tack, ska kolla lite noggrannare, men det sitter typ som en kopp me stålull under oljepåfyllningslocket o sen går det ut i luften genom ett rör på sidan. Vid en snabbkoll såg det väldigt fritt ut, men ska kolla så det inte flyttat in insekter i röret eller liknande
munken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:52:01, 02-04-2011
Ort: Lerum
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 MP
Volvo T25

munken (trådstartaren)

#4 » 16:45:30, 07-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev ingen panikhämtning av delar så nu får jag hoppas att inte läckaget tilltar de närmsta dagarna. Får köra med lite fastnajade trasor under för o suga upp det värsta under tiden..

Såhär ser i alla fall området ut underifrån. Piggen mitt emot remskivan är smörjnippeln till framaxellagringen.

Bild
munken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:52:01, 02-04-2011
Ort: Lerum
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 MP
Volvo T25

Gunnar Emmoth

#5 » 11:14:54, 12-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det kitet från Olssons i Ellös du planerar att montera?
Följer med intresse då vi har en likadan traktor.
//Gunnar
Gunnar Emmoth
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:32:30, 09-07-2008
Ort: Hofors
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor IH 685XL
Pistmaskin Pb300 park
BM G612

munken (trådstartaren)

#6 » 23:39:12, 12-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gunnar Emmoth skrev:Är det kitet från Olssons i Ellös du planerar att montera?
Följer med intresse då vi har en likadan traktor.
//Gunnar

Japp, det var det jag hade spanat in i alla fall.
Fusket med en fastnajad trasa undertill gjorde att vi klarade höskörden, så nu är det inte så akut längre. På gott och ont. Nu är väl risken att det dröjer innan jag tar mig an bytet då det finns andra saker att göra hemma... Men jag återkommer när det händer nåt och om ingen säger att det inte går tänker jag försöka byta utan att ta bort framvgnen först.
Mvh

1 person gillar det här inlägget.
munken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:52:01, 02-04-2011
Ort: Lerum
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 MP
Volvo T25

munken (trådstartaren)

#7 » 01:09:54, 15-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!
Det tog ju såklart typ ett år, inför årets höskörd, innan jag tog tag i detta..
Det korta svaret är att det går att byta utan att dra av framvagnen med allt vad det innebär med huvar, slangar osv.
Ska återkomma med ett lite längre svar med några enstaka bilder o förklaringar, men det var inte det skojigaste ingreppet jag roat mig med i reparationsväg. Med funderande, googlande o letande efter småprylar till improviserade avdragare tog det drygt en dag, uppdelat på ett par tillfällen. Det gick åt en del exotiska svordommar också, och jag vet inte huruvida det gick snabbare än att dra loss framändan eller inte med tanke på hurpass svårarbetat det blev. Bifogar i alla fall en erotisk halvmotljusbild på en vevaxelgavel som efter årets höskörd ännu inte bär spår av olja :driver:
Bild

När jag listat ut hur man gör tänkte jag ändra trådtiteln så det framgår att problemet är löst...
Lägger även med en bild på två små gynnare som klarade livhanken med minsta möjliga marginal:


Bild

17 personer gillar det här inlägget.
munken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:52:01, 02-04-2011
Ort: Lerum
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 MP
Volvo T25

Gunnar Emmoth

#8 » 15:22:13, 06-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väcker denna tråd då jag står inför likadant ingrepp.
Byttes Oljetätning, distansring, O-ring och expanderpinne på er traktor?
Minns du om distansringen satt fast och hur du fick loss den?
Tack på förhand.
//Gunnar
Gunnar Emmoth
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:32:30, 09-07-2008
Ort: Hofors
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor IH 685XL
Pistmaskin Pb300 park
BM G612

munken (trådstartaren)

#9 » 01:18:51, 29-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Gunnar!
Såg inte ditt inlägg förrän nu, ber om ursäkt för detta, hoppas jag inte är för sent ute.
Jag tar det från början. Först av allt lossade jag lite på generatorn för att släppa på remspänningen och ta remmen från remskivan på vevaxeln. I mitten av remskivan satt sedan tre skruvar att lossa
Bild

För att hindra motor att snurra låste jag remskivan med ståltråd genom ett hål i remskivan till rambalken.
Bild
Under skruvarna satt en tjock bricka som trycker på en kona som är itryckt i remskivan. Såhär såg det ut utan brickan:
Bild
Kona och remskiva lossade ganska enkelt med lite bankande på en träkloss mot sidan på remskivan. Tyvärr var det sedan för trångt för att helt plocka bort skivan från traktorn så jag tryckte upp den åt sidan och hängde i snöre. Sen kommer vi då till tätningsringen/slithylsan. Den har två gängade hål i sig för att gå att dra ut, minns inte storlek men det ser du på den nya ju, men någon UNC var det väl. I mitt fall såg den improviserade avdragaren ut såhär:

Bild
Hade jag haft lagom långa, helgängade skruvar hemma kunde man kanske använt ett plattjärn med bara två hål och skruvat växelvis på de skruvarna, men nu skruvade jag på muttern i mitten istället så att skruven i mitten pressade mot vevaxeln. Hylsan var helt ok att få bort. Med den borttagen såg det ut som på bilden nedan. Man kan ana o-ringen som sitter klämd innanför hylsan, och som förstås också byttes.
Bild
Det bökigaste för mig var att få bort själva packboxen, som satt ordentligt fast. Jag hade tur och kunde använda klorna från en kloavdragare och lite mer improvisationer då resten av avdragaren inte fick plats

Bild
Bild
I mitt fall släppte den när jag nästan fransat upp packboxen och tappat taget hela varvet runt.
Då det inte verkar finnas något stopp inåt för packboxen är det nog bra att titta hur långt in den gamla sitter innan man tar bort den. Nästa bild visar hur det ser ut utan packbox.
Bild
De borttagna delarna liggandes på arbetsbänken, minus remskivan då som hängde kvar framför motorn:

Bild
På slithylsan kunde man faktiskt både känna och se ett ganska tydligt spår där packboxen genom årtiondena gnidigt och haft sig.
Montering i omvänd ordning.. :vissla:
Har inga bilder på monteringen, men jag använde den gamla packboxen bakvänd, lite grann som hylsa tillsammans med lite annat skrot och använde en grov skruv med mutter för att pressa mot framaxelupphängningen. Blev lite luddigt där men vet inte riktigt hur jag ska förklara. Jag vet i alla fall att det säkert går att göra enklare och bättre än på mitt sätt. Hursom är det såklart ganska noga att packboxen sitter rakt när den är i för att täta ordentligt. Glöm sedan inte o-ringen innan du monterar hylsan. Min nya slithylsa hade något större spel mot vevaxeln än den gamla och var lätt att trä på och den kläms ju ändå till när man drar åt remskivan. Det följde med ett par olika stift i kitet med olika längd men då har man ju det gamla att jämföra med. Minns inte att det var några större problem att få i det, kanske var det till och med ganska löst (??, osäker på detta) men det ska passas in i styrhål eller slitsar både vevaxeln och i remskivan. Efter hylsan kom remskivan, som roterades tills den hoppade rätt gentemot stiftet. Och så kona bricka och skruvar. Man ska nog vara ganska noga med att dra dessa lite i taget och gå runt så att konan kommer rakt. Sedan på med remmen, spänna lagom med generatorn och dra åt dess skruvar igen. Sedan var det klart, och till på köpet tätt!

Osäker som sagt om detta var bästa sättet, men så gjorde jag i alla fall och det funkade den gången.
Kanske ska skriva att jag kletade vaselin både på o-ring och slithylsan (ytan mot packboxen) innan montering.

Lycka till!

8 personer gillar det här inlägget.
munken
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:52:01, 02-04-2011
Ort: Lerum
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 MP
Volvo T25

Gunnar Emmoth

#10 » 06:34:59, 29-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra dokumenterat och beskrivet.
Tack. :shake_hands:
Gunnar Emmoth
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:32:30, 09-07-2008
Ort: Hofors
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor IH 685XL
Pistmaskin Pb300 park
BM G612

Stefan1972

#11 » 08:15:57, 29-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att komplettera beskrivningen så föreslår jag att man högtryckstvättar maskinen innan man börjar............är betydligt trevligare då och man undviker skit på fel ställen.

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se