Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Mutterkvalite till grenrör och turbo

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Bo Petersson (trådstartaren)

#1 » 17:30:19, 12-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns en mängd varianter på mutterkvalite till grenrör och turbo.
Mässing, koppar, rostfritt, med metallåsning och låsbleck.

- Vad bör jag använda till den TD45B som jag anpassar till min 650?

Ser fram mot Era svar.
/Bosse
Bo Petersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:24:29, 14-04-2007
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650 -75
Volvo BM 6300 -85



Scania bonden

#2 » 19:23:07, 12-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När dom har varit slut på mina gamla grejer så har jag gjort nya av mässing, sexkantsstång, har lite överblivna bitar som jag gnatat mej till på lokal mekanisk verkstad.
Ingen aning om kvalitet, eller om det ens är mässing, går bara på färgen.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

torbjorn_forsman

#3 » 09:45:09, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för material i pinnskruvarna? Vanligt stål, rostfritt eller något "konstigt" ?

Förkopprade stålmuttrar förekommer på personbilar, oftast är pinnskruvarna då av vanligt stål.
Mässingsmuttrar (dubbelt så höga som normala muttrar) har jag sett på luftkylda Deutzmotorer.
Rostfria muttrar har stor förmåga att skära i gängorna, så om man ska använda sådana bör man nog smörja noga med grafitfett, Never-Seez (jag tror det finns en variant av den som är optimerad för rostfritt) eller liknande.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#4 » 09:48:08, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller så kan man låta bli att använda rostfritt :)
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

ac tc

#5 » 09:59:54, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använd bara vanliga "blöt" bultar, ädlare modeller brukar gå av pga värmespänningar.
Rostfritt brukar funka ok men är mest till ögonglädje om du inte tänkt riva ofta.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Bo Petersson (trådstartaren)

#6 » 10:20:50, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då får det bli samma kvalité som original från Volvo.

1 person gillar det här inlägget.
Bo Petersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:24:29, 14-04-2007
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650 -75
Volvo BM 6300 -85

LeifAndersson

#7 » 11:47:56, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bo Petersson skrev:Då får det bli samma kvalité som original från Volvo.


Ja varför inte? Det har ju funkat i 40 år nu på andra maskiner, det lär nog funka på din maskin också!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Björn.O

#8 » 12:07:05, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men priset på dessa hos Swecon var inte av denna värld... :huh:
Jag köpte 5st muttrar och 5st distanshylsor till dessa, det gick på 594 kr !

Jag tror muttrarna finns hos OIE men inte hylsorna.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

kimmen

#9 » 13:04:49, 13-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pinnskruvarna och muttrarna till volvo är av specialmatreal som inte ändrar längd eller tjocklek när det skiftar från kallt tll varm, det finns ingen packning mellan turbon och grenröret
Det säjs att volvo subvensinerar muttrarna till volvo personbilar, rätt pris är ingen som köper
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman

#10 » 12:14:30, 15-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Syftet med långa pinnskruvar och distanshylsor brukar för övrigt vara att få just lång klämlängd och en förspänning som blir mer oberoende av värmeutvidgning och sånt.
Specialmaterial med lägre värmeutvidgning än vanligt kolstål (t ex invar) är av andra skäl (t ex hållfasthet, svårt att bearbeta mm) ändå oanvändbara för att göra skruvar och muttrar av. Möjligen skulle det kunna vara något "nästan-rostfritt", alltså inte ett austenitiskt stål som de vanliga 18/8-typerna utan ungefär samma slags magnetiskt rostfritt som används i t ex bordsknivar och trummor på gamla lågpristvättmaskiner.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bülow, Ewickbergg, Exs och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se