Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

MF135, svår å starte når den er kald

14 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Shons (trådstartaren)

#1 » 22:38:29, 18-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei! Jeg har en MF135 som ikke er særlig interessert i å starte ved ca. +10`c og nedover.
Dersom jeg bruker termostarten/ "glødingen" så kommer den ganske greit. Men disse skal jo komme igang meget lett nesten uansett utetemperatur.
Da termostarten gikk til skogen i vinter, så måtte jeg kjøre startmotoren i 45-60 sekunder før den begynte å vise livstegn.

Jeg har sjekket og skiftet følgende:
Ny toppakning samt justert ventiler.
Nye dysespisser, og justert disse til korrekt trykk
Det er ingen andning fra sump/veivhus av betydning.
Det er så å si 0 oljeforbruk. 50 timer siden sist oljebytte, og har ikke etterfylt noe olje enda.
Når man prøver å starte, så kommer det ganske umiddelbart hvit dieselrøk fra eksosen, så den får diesel.
Den drar godt når den er igang, ingen røk (bortsett fra et hint av svartrøk ved belastning) under kjøring
Om motoren er varm, så starter den umiddelbart. Om jeg bruker termostarten så starter den ila. 4-10 omdreininger på motoren.

Jeg undrer fælt på hva som forårsaker dette? MF135 er jo kjent for å være meget lett å starte, mens min er sur og lite villig.
Er det noen her som har vært borti lignende, og som kanskje har tips?
Shons
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:55:41, 12-12-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 135
Massey Ferguson 35



pluton

#2 » 23:18:41, 18-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du bytte toppackning, kontrollerade du att ventilerna var täta? Alltså slöt tätt mot ventilsätena utan gropar och dylikt som kan släppa igenom kompression?
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

Shons (trådstartaren)

#3 » 23:39:15, 18-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Ja, jeg gjorde det, men kanskje ikke godt nok. Det var ingen visuelle skader på hverken ventiler eller seter. Slipa over dem med ventilslipepasta før jeg monterte dem igjen. Men jeg begynner å undre på om jeg kan ha missa noe der..
Shons
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:55:41, 12-12-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 135
Massey Ferguson 35

Shons (trådstartaren)

#4 » 00:50:17, 19-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Her er en filmsnutt. Mener det var ca. 0 grader celsius ute denne dagen.

https://www.youtube.com/watch?v=uR-oFQ8ialg
Shons
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:55:41, 12-12-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 135
Massey Ferguson 35

pluton

#5 » 09:42:40, 19-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte på vad du skrev att det kommer vit rök när du försöker starta. Hur vit? Hur mycket?
Försvinner det kylvätska?

Öppningstrycket på spridarna måste vara rätt, tror det ska ligga någonstans 130-140 bar på dessa motorer.
Kollat tändningen?
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

Shons (trådstartaren)

#6 » 09:55:23, 19-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gråhvit-hvit. Om du ser på den linken rett over her (youtube) så har jeg lagt til en liten film av en prøvestart. Røken opphører umiddelbart ved start.

Det forsvinner kylveske ja, men i hovedsak fra vattenpumpen, den lekker ut. Skal fixes etterhvert, men vil prøve å få løst dette startproblemet før jeg ev. river den istykker.

Tenningen har jeg ikke sjekket. Kan den virkelig gjøre så stort utslag? Registeret står utvilsomt riktig, da det ikke hverken knackar eller ryker, og den drar godt når den er igang. Men om pumpen står noen grader feil, kan det gi såpass utslag på start?
Shons
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:55:41, 12-12-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 135
Massey Ferguson 35

skylinepower

#7 » 23:52:13, 19-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mener å huske fra skolen at det er 3 ting som er viktig ved start av dieselmotor.

1. kompresjon
2. forstøvingen på dysene
3. husker ikke 3..

Du har kontrollert at gløder funker?
Når du byttet olje, du byttet til en med riktig vinteregenskaper? alltså tynntflytende viskositet ved lavere temperaturer?
Strøm hørtes ikke ut som noe problem på filmen.

Du har også kontrollert luftfilter og byttet dieselfilter?

En annen ting jeg kom på på slutten nå, er føde/matepumpa de i orden? har du en matepumpe som har "rundt" utseende med skru i midten, så kan du åpne der. Hvis dette aldri før er gjort så kan det ligge masse dritt inni der. Det gjorde det på min 165, og det "blokkerte" da dieseltilførselen fra tank til pumpe.

Håper noe av dette hjalp:)
allt jag skriver här är översatt från Google Translator.
Jag är norsk
skylinepower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:25:36, 08-04-2012
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165

Shons (trådstartaren)

#8 » 07:24:45, 20-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei! Ja, det er kompresjonen da, den er jeg litt usikker på, men da må det ev. være toppen som er problemet tenker jeg, siden det er 0 oljeforbruk og ikke nevneverdig trykk i sumpen/bunnpanna.

Disse skal ikke ha behov for gløding før det blir rimelig bitkalt. Min onkel har en Volvo BM 430, og den tukler igang på direkten nesten uansett. Å den har gjennomslag i motoren, med oljeforbruk og blårøyk osv..

Forstøvinga var fin på dysene, bytte dysespisser og justerte dysene ifjor. Luftfilter og dieselfilter er byttet. Siden den begynner å avgi hvit/gråhvit røyk med en gang, så tolker jeg det slik at den får diesel. Om jeg bruker termostarten, altså glødinga, så starter den så å si med en gang.

Det kan også nevnes at den var likedan før jeg var av med toppen ifjor vinter.
Shons
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:55:41, 12-12-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 135
Massey Ferguson 35

Janson1

#9 » 07:55:13, 20-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så där direkt med filmsnutten som underlag så får den ju diesel. Men temperaturen räcker inte till för att starta den, det brukar vara för dålig kompression som orsak. Jag antar att du har en direktinsprutad Perkins 152 i den, samma som i Volvo 430. Gör ett kompressionsprov som första åtgärd, där bör vara bortåt 30 Bar. Sedan spridarnas öppningstryck har jag för mig skall vara mera än 130-140, jag tror bortåt 160 Bar, men det står ju i manualen. Men detta påverkar nog bara marginellt... Pumpens timing är ganska kritisk men går den riktigt för övrigt så är det nog ok. Har du haft loss pumpen nyss? Ett annat problem kan vara att den inte får tillräckligt mycket soppa i starten. Pumpen skall i princip ge mer än normalmax vid start, detta kan ju vara felet. Men börja med komptestet. Utifrån det så vet vi var man skall börja riva efter fel någonstans.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Shons (trådstartaren)

#10 » 15:26:33, 01-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei! Det ble stille her.. Jeg fikk ikke sett noe særlig på nevnte problemer på min fritur (jobber på sjøen) Men fikk montert div. annet snacks på traktoren, alt levert fra OIE i Sverige, samt malt hus! :)
Deler som er nymontert nå er bla. dobbeltvirkende hydraulikkuttak, el. tempsensor på motor, motorvarmer, ny eksos, samt at jeg har stjålet min fars felger med 13.6-28" dekk istedet for mine gamle 12.4-28"! :)

Idag bestillte jeg nytt topplokk fra Agriline (det koster jo bare en skit og ingenting) samt ny radiator (den gamle lekker) ny vattenpump, da den gamle tok kveld totalt. Så da er det bare å vente til man kommer hjem, så får man begynne å kose med traktoren litt igjen! :)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Shons
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:55:41, 12-12-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 135
Massey Ferguson 35

bonnen513

#11 » 15:40:45, 01-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

är det nån special-ventil du fått tag i?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Shons (trådstartaren)

#12 » 07:11:03, 22-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Heihei! Da har man nok funnet hvorfor MF`en ikke ville starte.. Begynte å plukke ned topplokk og spridare i går, og da fikk jeg se noe skummelt:

Bild
Bild
Bild

Sprekk i alle 3 foringene. Sprekka begynner på toppen av foringa, går så ned ca. 6-10mm, og går dermed et stykke rundt. Her har det kanskje vært litt for mye vold under forrige egers overhaling.. Jajaa, en kolv er dragen opp, idag skal jeg prøve å få løs foringa.

1 person gillar det här inlägget.
Shons
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:55:41, 12-12-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 135
Massey Ferguson 35

Shons (trådstartaren)

#13 » 07:15:08, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjillevippen!
Så har man børjat på å dra foder. Fikk konstruert en bastard av et remhjul på eksakt 93mm ytre diameter, et alurør, M16-gjengstång samt mye positive tanker.
Det hele bynte sånn tålelig bra, fikk det på plass, og fikk bynt å terse. Trodde ikke de skulle sitte så godt disse foringene! Men du søte s*t*n hva de satt. Den første kom opp med moderat vold å ukvemsord. På nr. 2 slet jeg av gjengene i gjengestanga. Dobbel mutter, varme og wd40, så kom den ut til slutt, men tror hverken varmen eller WD40 hadde noe for seg. Siden den antagelig har hatt sprekker i lengre tid, så har den trykt ned endel sot mellom foder og blokk. På foring nr. 3 så sprakk remhjulet jeg brukte under foderet til slutt, så nå må jeg på et verksted, låne meg en svarv samt litt stål. Deretter blir det å dreie ei skive som passer godt.
Det skal ikke være enkelt dette.. :)


Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Shons
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:55:41, 12-12-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 135
Massey Ferguson 35

sunkann

#14 » 18:43:35, 15-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är också nyfiken på ventilpaketet framför sätet. Kan man få lite info angående det?
sunkann
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:20:44, 28-10-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 164


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: ballder, harmacar och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se