Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

LS hydraulik?

114 inlägg • Sida 7 av 8
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Jac

#91 » 14:02:04, 09-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



Jac

#92 » 00:37:51, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fundering kring kring John Deere's "fulkoppling" ledde till lite kvällspyssel i TV-soffan.
Jag tror det är nånting motsvarande den här pumpen som sittter i tidigare nämnd JD7830. I datablad: https://md.boschrexroth.com/modules/BRM ... 20,1193404
I databladet visas det att regulator med läckdysa konsumerar ca 1,5 lpm mer än regulator utan läckdysa (sidan 15). Gissar på att det är mätt runt 200 bar vilket då ger en dysa på Ø 0,5mm.

Walvoilventilen på McHale pressen har kanske en LS-begränsningsdysa på Ø 0,7 mm.
DeltaP för LS sätter jag till 20 bar.
Ett kraftigt förenklat hydraulikschema där bara det nödvändigaste är med för att beskriva problemet skulle kunna se ut så här:

Bild

Knåpade ihop en simuleringsmodell. Satte lasttrycket till max (ca 200 bar) och drog igenom alla tänkbara dysdiametrar på fulkopplingen (alltså olika öppningar på nålventilen) (x-axeln). Resultatet är deltaP (y-axeln).
Vid små dysdiametrar får man alltså inte lasten att röra sig överhuvudtaget, pumpens LS-läckage sväljer undan signaloljan från Walvoilventilen. Efterhand som dysdiametern går upp så börjar det röra på sig och vid deltaP runt 20 bar så planar det ut lite. Det plana området tror jag indikerar att pumpregulatorn klarar att kompensera för LS-läckage inom ett litet område. Efter det plana området går deltaP vidare uppåt, tydligen har man då öppnat lite för mycket från P till LS.
Bild


Baserat på detta valde jag dysdiametern Ø1,7 mm som får upp deltaP i strax över 20 bar, detta får anses vara optimalt då den klarar full hastighet vid max last.
Rangerade om modellen, dysdiametern är nu konstant Ø 1,7 mm och lasttrycket är nu variabelt. Plottar deltaP vs lasttrycket för att finna ut hur mycket deltaP ändrar sig vid lägre lasstryck.
Resultatet är inte så galet, deltaP går upp till 45 bar på lätta laster. Avviket är alltså 25 bar som mest.
Bild

Nu ska man komma ihåg att det här är baserat på bara gissningar. Ett simuleringsmodell med dåliga indata genererar garanterat dåliga utdata. Eller som det heter lite mer vetenskapligt uttryckt:
Shit in, shit out.
Edit: I tillägg har jag här provat ut den "optimala" dysstorleken, i verkligheten blir det lite mer tatt på känsla och resultatet blir nog mindre optimalt.
Regulatorn har förutom läckaget genom dysan också en förbrukning som beror på att regulatorsliden hela tiden fyller på lite olja i vinklingscylindern för att 1 millisekund senare drenera lite olja från vinklingscylindern. Eftersom jag inte visste hur jag skulle modellera det så skippade jag glatt den biten.
Likaväl tror jag att det finns ett uns av sanning i de här graferna. Jag testade med lite olika dysstorlekar både här och där vilket gav olika tal men formen på kurvorna var ganska lik oavsett.
John Deere's fulkoppling är inte helt rätt men den verkar inte vara så tokig heller.

Edit: Bytte ut sista grafen, råkade bli pumptryck och inte lasttryck, blev lite märkligt på låga tryck då. Första grafen fick också nån störning i början av nån andledning, fixat nu.
Senast redigerad av Jac 23:25:30, 11-09-2017, redigerad totalt 6 gånger.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Turbodiesel

#93 » 17:21:37, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska tydligen dyka upp en hårdare fjäder och en kopierventil imorgon dag. Var lite halvklurigt att hitta en leverantör som inte sa en sex-sju veckor utan att skämmas..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#94 » 18:35:32, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska bli intressant att höra hur det funkar.

Under tiden grubblar jag vidare på JD med nålventil från P till LS. Vid 100lpm så motsvarar 10 bar ca 2kW om man tar med lite verkningsgrader. 10 bar motsvarar naturligtvis 1 kW vid 50 lpm då.
JD'n behöver ca 36,3 liter/timme för att prestera 124kW (tractordata.com). Alltså kostar 1 kWh ca 0,29 liter diesel. Nu vet jag inte vad en farmare betalar per liter men för en vanlig konsument så blir det ca 4 spänn i timmen. Kanske inte alla följde med på graferna ovan men när det gäller kronor och ören är nog de flesta på maskinisten bättre än jag, så det är bara att kommentera.

Vad fick TD betala för sin kopierventil (aka LS-förstärkarventil) månntro? 3 laxar? Låt sig 3200, då är kopierventilen betald på 400 timmar. Lite väl optimistiskt, hydrauliken pumpar ju inte 50lpm hela tiden inte. Lite segt att räkna hem den blir det kanske även om jag tror det går. Det kan ju faktiskt vara så galet att den drar mer på höga tryck med kopierventil, lite beroende på hur snålt nålventilen har varit ställd men i snitt så tror jag likaväl kopierventilen vinner. Det är nog troligare att nålventillösningen ligger både 10 och 15 bar för högt.


Edit: Rättat till talen, en faktor två hade lurat sig in där den inte skulle vara. Ser lite värre ut med ekonomin nu men söker man på nätet så finner man ventilen bra mycket billigare än jag gissade så det jämnar ut sig, typ.
Senast redigerad av Jac 21:10:33, 19-09-2017, redigerad totalt 1 gång.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Turbodiesel

#95 » 00:51:04, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny leksak, kanske blir det montering framåt helgen. Prislapp okänd, då kanske jag tvekat till inköpet :mrgreen:
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#96 » 07:52:12, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min gissning på pris ligger högt, vet inte hur mycket rabatter som delas ut hit och dit. :)
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#97 » 18:18:37, 29-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

2 år gammal cliffhanger...
Petar man på nåt ömt som borde vart glömt? Eller blev det en framgångssaga som firades med korvgrillning och sponken?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Turbodiesel

#98 » 22:50:41, 29-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänker du på mig så löste den problemet mycket elegant, jag har även använt den på flera amerikanska JD efteråt, senast i somras när en släntklippare med PVG32 inte ville samarbeta med en amerikanare.

JD vet om "problemet" centralt och hänvisar till en ställbar kopierventil av Buchers tillverkning (vilken jag inte har numret på för tillfället). Det är inget som JD själva står för, eller lagerhåller, hade den som svarte petter men danfossgrunkan från HydX var bara en dag bort.

Vi firade div framgångar med ett riktigt spritkalas i lördags, jag var dock nykter större delen av kvällen vilket var en ny upplevelse.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#99 » 23:42:10, 29-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp, det var ditt inlägg som åsyftades. Kul att det blev succé! Har sett att det står Bucher iallafall på nyare Mannheim JD’ers ventilpaket så dom har väl nåt samarbete kan man tänka.

Edit: Ställbar kopierventil låter dock lite suspekt... Om du snubblar över beteckningen på den så är jag intresserad.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Turbodiesel

#100 » 02:27:40, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså ställbar i den bemärkelsen att dess fjädertryck går att justera, så att den lämnar ett tryck något högre än ingångssignalen(vilket danfoss ventil också gör). Det är ju ingen rymdforskning i dessa ventiler direkt, enkla tryckreducerare med pilotingång. Har för mig SUN´s variant (PBDBLEN är patronen som de använder i sin "LS-Amplifier") var ställbar också. Min testvariant med en pilotmanövrerad riktningspatron med 1:1 pilotförhållande & 10bars fjäder fungerade oxå, men det är en dyrare lösning med patron & hus till den.. Å andra sidan var det vad som fanns på hyllorna i byn när jag sökte runt.

Bucherventilen hittar jag inte just nu, men jag har databladet i pappersform någonstans. Hann aldrig att kolla om den går att köpa, men det hinns väl med vad det lider.

"Ställbar" innebär troligen att det inte handlar om en egentlig kopierventil, men som vanligt går betydelserna i kors, i den här oljiga delen av världen. Några kallar den "flödesförstärkare" viket är vad jag använder de till..

Nu är det i alla fall natt så det räcker :mrgreen:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#101 » 08:43:43, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo så är det. När jag tänker efter har jag nog blivit rekommenderad en Hawe tryckreducerare att göra jobbet vid något tillfälle, i allra högsta grad justerbar. Lättillgängliga justerskruvar är dock kul för alla att skruva på och din erfarenhet av Danfoss verkar ju positiv så det blir helt klart Danfoss när behovet dyker upp.
Senast redigerad av Jac 13:10:14, 30-08-2019, redigerad totalt 2 gånger.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Turbodiesel

#102 » 09:59:23, 30-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Buchergrunkan ska ha artikelnummer 100026958, och går under benämningen "Load Sensing Pressure Booster" men jag kan inte finna den just för tillfället.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#103 » 12:38:44, 25-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog en stund innan den pdf'en dök upp...

Som synes är alltså Bucher grunkan begränsad till 210 bar (möjligtvis pga aluminiumblocket) medans Danfoss motsvarande grunka löper linan ut med 350 bar.

mm gängor är också kul när man vill trycka upp den lokala slangnasaren i ett hörn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#104 » 21:48:26, 18-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

...och där kom äntligen mätresultaten som visar skillnaden mellan Mannheim och Waterloo. Varsågod TD.

Bild

Fann diagrammet här: http://www.diva-portal.se/smash/get/div ... TEXT01.pdf
I den pdf'en anges diagrammet komma härifrån men här var det ingen pdf lätt tillgänglig: http://liu.diva-portal.org/smash/record ... swid=-8837
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Michael Meier

#105 » 18:56:43, 19-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åja, det där ritningen kunde TD ha gjort när han var hög på blyerts en gång i tiden när han höll på å ritade elchemat på en ABB kompressor med tillhörande ABAC kylare.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: maskinistenfan och 20 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se