Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

LS hydraulik?

114 inlägg • Sida 1 av 8
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Göran Ekman (trådstartaren)

#1 » 07:57:12, 19-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag börjar med en text från en annan tråd.
Scania bonden skrev:Det enda som jag är lite betänksam mot är hudraulkapaciteten, nu vet jag inte om det va nån form av standardspec på hemsidan, men 80 minutliter på en 170 hästare känns lite i minsta laget, å sen verkade det inte vara LS heller, men visst är det bara tillval så är ju allt frid o fröjd. 9 tons kapacitet i lyften bak däremot är inte fy skam.
Kollade lite noggrannare å såg att det fanns ju både steglös trans, LS hydraulik, å upp till 5 dubbelverkande elventiler, så det är nog finfina grejer.

Mina frågor vad är LS hydralik? Vad har man för nytta av det i det dagliga livet?
Vari är poängen med elstyrda hydral ventiler ?
Man har ju ökat antalet möjliga fel källor i hydralsystemet 4 till 5 gånger.
När har man nytta av ovanstående finesser ?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



uppland2

#2 » 09:28:55, 19-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Mina frågor vad är LS hydralik? Vad har man för nytta av det i det dagliga livet?
Vari är poängen med elstyrda hydral ventiler ?
Man har ju ökat antalet möjliga fel källor i hydralsystemet 4 till 5 gånger.
När har man nytta av ovanstående finesser ?
Göran i Björnarbo


Förr i världen (70-talet) höll ju pumpen konstant fullt tryck i hydraulsystemet för att det skulle vara berett att leverera så fort någon funktion behövde aktiveras. Jag trodde pumpen ställde kolvarna så att den inte pumpade när trycket var uppe utan att någon använde hydrauliken och därmed inte drog någon nämnvärd kraft, men av andra trådar här framgår det att man kan spara energi på en förfinad kontroll genom LS-system i stället.
Diesel är dyrt.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Scania bonden

#3 » 09:40:11, 19-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bränslebesparing är skälet för LS, i extremfallet här hemma hade vi ca 20% minskad bränsleåtgången när vi började plocka potatis med LS på traktorn, sen lever oljan ett behagligare liv också, med mindre värmeutveckling. Elventiler är mest en smaksak, men personligen tycker jag bättr om joystick/ paddel än spak. Iaf på sådana funktioner som används frekvent, t.ex växla plogen, Slåtterkross upp o ner, lastarkörning o sånt. Tippar man bara en vagn då å då kan det kvitta.
Axel W

1 person gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Jac

#4 » 10:55:32, 19-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På "vanlig" traktorhydraulik med kugghjulspump så är det alltid fullt flöde från pumpen.
Vill man köra en funktion på halv fart så skickas överskottsoljan (med tryck motsvarande lasten) rätt i tanken. Detta kostar diesel och ger oönskad uppvärmning av oljan.
Så länge man kör funktioner som tar fullt flöde är dock förlusterna små.


På konstanttryckshydraulik med variabel pump (gamla John Deere) så är det alltid fullt tryck på pumpen.
Vill man köra en funktion som bara kräver halvt tryck så blir överskottstrycket till ett tryckfall över ventilen. Detta kostar diesel och ger oönskad uppvärmning av oljan.
Så länge man kör funktioner som kräver fullt tryck så är dock förlusterna små.


På LS-hydraulik med variabel pump så anpassas både pumpens flöde och tryck till lasten och det blir generellt mindre förluster och lägre bränsleförbrukning.
Andra fördelar är:
- Flödet är oberoende av varvtalet inom vissa gränser
- Flödet är ganska oberoende av lasten även vid halv ventilöppning
- Kanske lite bättre precision i hydraulikfunktionerna, lättare att styra noga
- Eftersom pumpen anpassar flödet så kan man ha lite större pumpkapacitet utan att det leder till ökad värmeutveckling

Som nämnts så har LS egentligen ingenting med elventiler att göra. Det går helt fint att bygga LS-hydraulik med spakar rätt på ventilen och inte en endaste koppartråd.
LS hydraulik är lite mer "premium" och då kommer det kanske lite mer elektronik också.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Bygert

#5 » 13:21:48, 19-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frågan om varför man vill ha lastkännande system har Jac hanterat bra men återstår gör kanske varför man vill ha elventiler. Har man inte el så lär man ha nåt annat. Man kan ha rent mekanisk koppling mellan spak och ventil. Det har sina problem med att man inte kan placera grejorna hur som helst i förhållande till varann och att det gärna blir glapp och annat strul. Man kan i stället ha hydraulservo men då har man lett in olja till hytten med läckagerisk och man ska också ha ett lågtryckssystem för servo.

Med el kan man placera reglage och ventil helt fritt i förhållande till varann. Det gör konstruktionen enkel och man får bort alla problem med tröga okänsliga spakar. Så långt är det en poäng om man ska tippa upp ett flak eller liknande där man i stort sett bara behöver av/på. Ska man precisionsköra t ex en lastare så ger elen möjligheter utöver detta. Man kan precis programmera hur känsligt det ska vara och få den karakteristik som passar just till det man vill göra. Har man nåt med motor så kan man styra flödet som man vill.

Sen är det ju så att elen är smidigt att konstruera och ofta smidigt att använda. Att felsöka och reparera däremot är sällan helt enkelt. Möjligheterna till konstiga fel är oerhört mycket större än om det bara är ett stag mellan ventil och spak. Pengar kostar det också men som sagt, det finns klara poänger också.

3 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Göran Ekman (trådstartaren)

#6 » 13:42:20, 19-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren, har blivit lite klokare. Låter som om LS pumpen kostar lite mera , är den känsligare för kvalitén och renheten på oljan?
När det gäller elventiler, det enda jag har egen erfarenhet av är våra lastmaskiner den nyare sköter man diverse funktioner med tummen. På den äldre sitter det spakar vilket jag inte har problem med. Men den nya är smidigare.
Det jag kan tro är att försöker någon tillverkare snåla in på kvalitén på komponenterna kommer det att straffa den som köper maskinen begangnad.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

ja-bond77

#7 » 16:32:13, 19-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ännu en fördel med elventiler i traktor är möjligheten att automatisera vissa sekvenser, typ HMS(headland management system). T ex plöjning, man använder bara en knapp till allt när man kommer till vändtegen och bara stegar sig igenom ett program:
1: Växla ner transmissionen.
2: Sänk motorvarven.
3: Lyft/koppla ur ev tiltpackare.
4: Lyft plogen
5: Sväng plogen
6: Sänk plogen
7: Sänk tiltpackare
8: Höj motorvarven.
9: Växla upp.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Jac

#8 » 16:59:46, 19-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En LS-pump (en variabel axialkolvspump med LS regulator) kostar mer och har högre krav på oljerenhet än en kugghjulspump.
Det är dock inget nytt, skogsmaskiner och entreprenadmaskiner har kört med dessa pumpar i decennier.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Michael Meier

#9 » 19:13:01, 19-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tiden där bakändan på traktorn var en allsköns soppa i är över :)

Nuförtiden lär man åk till miljöstationen med spilloljan som man skyfflat upp från smörjgropen:(
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Göran Ekman (trådstartaren)

#10 » 20:28:35, 19-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bokstäverna LS kan det vara utrikiska för Last Kännande?
El ventiler känns som något man inte saknar för än man har provat det.

ja-bond77 skrev:Ännu en fördel med elventiler i traktor är möjligheten att automatisera vissa sekvenser, typ HMS(headland management system). T ex plöjning, man använder bara en knapp till allt när man kommer till vändtegen och bara stegar sig igenom ett program:
1: Växla ner transmissionen.
2: Sänk motorvarven.
3: Lyft/koppla ur ev tiltpackare.
4: Lyft plogen
5: Sväng plogen
6: Sänk plogen
7: Sänk tiltpackare
8: Höj motorvarven.
9: Växla upp.

Om jag har kommit dit känns det som att då kan man gå ett steg till och skippa den största felkällan på en modern traktor dvs.död köttet mellan ratten och ryggstödet. HMS är bara ett steg till före den självgående traktorn.
Känner att jag fått svar på mina frågor. Men med hjälp av en massa bokstäver kanske det går att få till en traktor som jag kan imponeras av förra gången det hände var över 30 år sedan.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

63an

#11 » 21:03:10, 19-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför känns det som att du driver med oss? :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Valtravän

#12 » 22:52:16, 19-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken traktor imponerande för 30 är sedan?
Du ångrar det inte idag eller i morgon, men snart och resten av ditt liv......
Användarvisningsbild
Valtravän
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:03, 10-05-2013
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo

Jac

#13 » 22:55:31, 19-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Bokstäverna LS kan det vara utrikiska för Last Kännande?

Jepp, Load Sensing.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

bonnen513

#14 » 22:57:40, 19-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Valtravän skrev:Vilken traktor imponerande för 30 är sedan?
valmets 05 modeller givetvis

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

gaffa

#15 » 23:02:53, 19-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han menar för 26 år sedan när Ford 40-serien introducerades :grin:
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BM425, marve och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se