Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

LS hydraulik?

114 inlägg • Sida 5 av 8
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Martin.Eriksson

#61 » 10:27:51, 31-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det inte flödet man reglerar med manometer utan trycket.. utan den så orkar inte funktionerna röra sig fullt ut..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6



Jac

#62 » 11:05:13, 31-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svar på Michael Meier's inlägg:


LS, är alltså en "servoreglering" enbart för pumpens vinkling ?
Det kan man säg, LS är bara till för att styra pumpvinklingen

Klarar alla komponenter (i LS-linan) av fullt pumptryck ?
Ja

Ligger reglerspannet mellan 0 till fullt ös-medvetslöst eller är det mellan exempelvist 65 till 150bar ?
Om du menar vad LS-systemet kan reglera så i utgångspunkt 0 till fullt tryck ja. Edit: Ett tomgångstryck på typ 15 bar är det alltid (standbytryck).
En del ventilblock är utrustade med LS-tryckbegränsningsventiler för att begränsa trycket ut till en viss funktion.
LS är flödesstyrning, trycket bestäms ju av lasten. Flödet följer ventilöppningen oberoende av lasten.


Linan kräver ett visst oljeombyte, ett läckflöde, en form av kontinuerlig dump, inte som tryckluftsservo där man sätter en snabbsläpp på för att minska trögheten, ett ökat läckflöde (vid pumpens reglering) minskar trögheten men också ökar trögheten ?
Jag tror att många system går utan oljeombyte i LS-ledningen (förutom naturligt läckage förbi slider i pumpregulatorn vilket är väldigt lite).
Konstgjort läckage med hjälp av dysa tror jag används på maskiner som går i riktig kyla (där det annars kan bli sirap i LS-ledningen). Jag tror också det används för att stabilisera ett oroligt system. Gjort rätt ska det i bägge fall inte medföra nån märkbar tröghet menar jag. Riktigt långa LS-ledningar kan dock ge segare respons, både pga av strömmningsmotstånd i slangen och ackumulatorverkan i slangen.
Edit: En del LS-ventilbord av flowsharing typ dumpar inte LS-till tank när sliden står i neutral, dessa ventiler är beroende av dräneringsdysa, den kan vara i pumpregulator eller i ventilbordet.


Det är alltså inte enbart positivt att ha ökad dränering/läckflöde vid pumpens reglering? den dumpar snabbare men åt andra hållet blir den trögare..
Se ovan. Som sagt, gjort rätt så ska det inte ha nån negativ inverkan.

Det är alltså ett väl anpassat flöde, både dränering och påfyllning som ska vara inom en snäv ram eftersom påfyllningen inte är logisk?
Hela poängen är att högsta trycket från lastsidan av ventilbordet (dvs högsta lasttrycket) ska förmedlas till pumpregulatorn så att den har rätt värde att reglera efter. Flödet i LS ledningen får bli vad det blir, det är inte det som betyder nåt (i praktiken, se kyla och stabilitet ovan)

att mata in mer olja i den ledningen via ett T och mekanisk ventil med hjälp av en manometer är ett väldigt basic sätt att "justera" ett ökat läckflöde eller för den delen koppla in ett ventilpaket utan LS-reglering, eller ett ventilpaket utan "rätt" LS-flöde ?
Jo, jag tror det är för att kompensera för stort läck eller förbruk i LS-ledningen. Lite fulmek i mina ögon av JD, nog kunde de gjort en bättre insats tycker man. Dom har väl byggt en och annan traktor med LS vid det här laget. 100 000?
Jo man kan använda P->LS koppling för att köra andra typer av ventiler också men det är nog ganska ovanlig, man förlorar ju fördelarna med LS då. Det som sker är att pumpen går som konstanttryckspump (om man kopplar utan strypventil på LS vill säga).


tar man reda på flödesbehovet i en specifik maskin med hjälp av en manometer på arbetsoljan så kan man byta ut inmatningsventilen och skippa nödlösningen ? eller hur reglerar man flödet på en befintlig maskin som inte funkar så som man vill ?
Det gör man inte, man löser problemet med svag LS-signal först! :mrgreen: Efter det sköter den sig själv.
Om jag ska säga nåt om justering av strypventilen där så tippar jag att man drar i spaken och skruvar tills man får korrekt hastighet eller funktion på vad det nu är man kör (hastigheten begränsas av ventilen att skruva mer ger bara högre tryck utan högre flöde, alltså kostar diesel i onödan). När man sedan släpper spaken får man ett högre tomgångstryck (standby tryck). Detta tryck noteras och används som referens till nästa gång det ska rattas. Edit: Alltså nästa gång det ska kopplas nånting annat bakom traktorn.
Edit: Den här lösningen funkar bevisligen men är lite "hejsan-hoppsan". Ett friskt LS-system ska ju hålla mer eller mindre konstant tryckfall över ventilen oavsett last och oavsett om man drar lite eller mycket i spaken och oavsett temperatur på oljan. Det tvivlar jag på att detta gör men genom att skruva lite lagom på strypventilen så funkar det nog bra i en viss driftspunkt (alltså en viss last och en viss hastighet). Hur mycket tryckfallet blir vid andra laster och andra hastigheter är det nog lite si och så med, karakteristiken blir nog inte samma som i ett friskt system.



Total avspårning av tråd och total spekulation om maskiner och system väldigt många mil bort utan att få testat eller bekräftat så mycket... Ta det för vad det är. :cool:
Senast redigerad av Jac 11:57:25, 02-08-2017, redigerad totalt 1 gång.

3 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Martin.Eriksson

#63 » 15:02:32, 31-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har alltid trycket på 0 på manometer när man inte pressar men när man kör med pressen så vrider man upp så de är kring 50bar på mätarn. sen sköter de sig självt.. behöver inte ställa på fullt eller så utan är bara precis som man måste få upp flödet från 0 så att säga lite grann för att de ska hända nått.. sitter man å tittar på manometern när man pressar så ligger den ju på dom där 50 ända tills de är nån funktion som rör sig, tex öppna luckan. då flyger den upp på 190 eller nå som är max vad en traktor ger å sen ner till 50 när de är klart..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Jac

#64 » 15:17:58, 31-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yup. Du råkar inte veta vad det är för typ av ventilbord på pressen, för den har väl eget?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Martin.Eriksson

#65 » 21:11:05, 31-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä ingen aning faktiskt.. kan kolla om ja ser nått namn på de sen nån dag..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Turbodiesel

#66 » 23:14:09, 31-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

McHale fusion 1 använder en Walvoilventil och den är uppbyggd ungefär som Danfoss PVG serie. Och är mycket lik de till det yttre i alla fall. Ta gärna en bild på din ventil Martin :eat:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Martin.Eriksson

#67 » 23:16:14, 31-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De sitter inte samma i en fusion 3 då?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Turbodiesel

#68 » 23:17:59, 31-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vet inte jag lilla vän.. här kör vi med 1:an än så länge, men det går med, om man känner till dess nycker :snow:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Martin.Eriksson

#69 » 20:11:44, 01-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Det vet inte jag lilla vän.. här kör vi med 1:an än så länge, men det går med, om man känner till dess nycker :snow:


Okej. oavsett vilken mchale så är dom bättre än allt annat :cool:
Tog lite kort iaf idag. såg inget namn på de tyvärr..

Bild
Bild
Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Jac

#70 » 21:56:04, 01-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut som Walvoil loggan på sista bild.
Fann en pdf också, sidan 92: http://abm-maschinen.ch/wp-content/uplo ... SION-3.pdf

Baserat på detta gissar jag att den heter DPC130. Isåfall är databladet här: http://www.walvoil.com/pdf/prodotti/USA/DPC_USA.pdf

Ironiskt nog verkar det finnas innbyggd LS-förstärkning som option (copy spool) i DPC130 databladet.

I McHale broschyren ser inloppsektionen istället ut att ha en ventil för att växla mellan variabel LS-pump och vanlig kugghjulspump. Man kan inte få allt här i livet...



Laddade upp filen hit:
McHale Fusion 3 reservdelskatalog
/Holger
Senast redigerad av Jac 17:22:52, 02-08-2017, redigerad totalt 2 gånger.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Bengt Erik Eriksson

#71 » 01:59:12, 02-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant tråd :thumme: den som är nyfiken på dieselelektrisk drift bör titta närmare på Le Torneau från 50-60 tal..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Jac

#72 » 13:39:57, 02-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mer lajbans datablad till Walvoil DPC130 här med glada färgbilder och tvärsnitt av ventilsektioner.



Laddade upp filen hit:
Walvoil DPC130 datasheet
/Holger

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Martin.Eriksson

#73 » 18:48:52, 02-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste rätta mig lite.. vi vrider inte upp till 50 bar utan till 500PSI så de är väl typ 30-35bar

Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Bengt Erik Eriksson

#74 » 07:20:07, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

det lät mer normalt som standbytryck.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Jac

#75 » 08:30:51, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst gör det men om man ska vara kinkig så satt nog manometern på LS-linjen, där det normalt är 0. Standbytrycket på pumpen är nog högre.
Senast redigerad av Jac 10:48:24, 03-08-2017, redigerad totalt 1 gång.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Dsm, Patrik C F Eriksson och 24 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se