Svar på Michael Meier's inlägg:
LS, är alltså en "servoreglering" enbart för pumpens vinkling ?
Det kan man säg, LS är bara till för att styra pumpvinklingenKlarar alla komponenter (i LS-linan) av fullt pumptryck ?
JaLigger reglerspannet mellan 0 till fullt ös-medvetslöst eller är det mellan exempelvist 65 till 150bar ?
Om du menar vad LS-systemet kan reglera så i utgångspunkt 0 till fullt tryck ja. Edit: Ett tomgångstryck på typ 15 bar är det alltid (standbytryck).
En del ventilblock är utrustade med LS-tryckbegränsningsventiler för att begränsa trycket ut till en viss funktion.
LS är flödesstyrning, trycket bestäms ju av lasten. Flödet följer ventilöppningen oberoende av lasten.
Linan kräver ett visst oljeombyte, ett läckflöde, en form av kontinuerlig dump, inte som tryckluftsservo där man sätter en snabbsläpp på för att minska trögheten, ett ökat läckflöde (vid pumpens reglering) minskar trögheten men också ökar trögheten ?
Jag tror att många system går utan oljeombyte i LS-ledningen (förutom naturligt läckage förbi slider i pumpregulatorn vilket är väldigt lite).
Konstgjort läckage med hjälp av dysa tror jag används på maskiner som går i riktig kyla (där det annars kan bli sirap i LS-ledningen). Jag tror också det används för att stabilisera ett oroligt system. Gjort rätt ska det i bägge fall inte medföra nån märkbar tröghet menar jag. Riktigt långa LS-ledningar kan dock ge segare respons, både pga av strömmningsmotstånd i slangen och ackumulatorverkan i slangen.
Edit: En del LS-ventilbord av flowsharing typ dumpar inte LS-till tank när sliden står i neutral, dessa ventiler är beroende av dräneringsdysa, den kan vara i pumpregulator eller i ventilbordet.Det är alltså inte enbart positivt att ha ökad dränering/läckflöde vid pumpens reglering? den dumpar snabbare men åt andra hållet blir den trögare..
Se ovan. Som sagt, gjort rätt så ska det inte ha nån negativ inverkan.Det är alltså ett väl anpassat
flöde, både dränering och påfyllning som ska vara inom en snäv
ram eftersom påfyllningen inte är logisk?
Hela poängen är att högsta trycket från lastsidan av ventilbordet (dvs högsta lasttrycket) ska förmedlas till pumpregulatorn så att den har rätt värde att reglera efter. Flödet i LS ledningen får bli vad det blir, det är inte det som betyder nåt (i praktiken, se kyla och stabilitet ovan)att mata in mer
olja i den ledningen via ett T och mekanisk ventil med hjälp av en manometer är ett väldigt basic sätt att "justera" ett ökat läckflöde eller för den delen koppla in ett
ventilpaket utan LS-reglering, eller ett ventilpaket utan "rätt" LS-flöde ?
Jo, jag tror det är för att kompensera för stort läck eller förbruk i LS-ledningen. Lite fulmek i mina ögon av JD, nog kunde de gjort en bättre insats tycker man. Dom har väl byggt en och annan traktor med LS vid det här laget. 100 000?
Jo man kan använda P->LS koppling för att köra andra typer av ventiler också men det är nog ganska ovanlig, man förlorar ju fördelarna med LS då. Det som sker är att pumpen går som konstanttryckspump (om man kopplar utan strypventil på LS vill säga).
tar man reda på flödesbehovet i en specifik maskin med hjälp av en manometer på arbetsoljan så kan man byta ut inmatningsventilen och skippa nödlösningen ? eller hur reglerar man flödet på en befintlig maskin som inte funkar så som man vill ?
Det gör man inte, man löser problemet med svag LS-signal först! Efter det sköter den sig själv.
Om jag ska säga nåt om justering av strypventilen där så tippar jag att man drar i spaken och skruvar tills man får korrekt hastighet eller funktion på vad det nu är man kör (hastigheten begränsas av ventilen att skruva mer ger bara högre tryck utan högre flöde, alltså kostar diesel i onödan). När man sedan släpper spaken får man ett högre tomgångstryck (standby tryck). Detta tryck noteras och används som referens till nästa gång det ska rattas. Edit: Alltså nästa gång det ska kopplas nånting annat bakom traktorn.
Edit: Den här lösningen funkar bevisligen men är lite "hejsan-hoppsan". Ett friskt LS-system ska ju hålla mer eller mindre konstant tryckfall över ventilen oavsett last och oavsett om man drar lite eller mycket i spaken och oavsett temperatur på oljan. Det tvivlar jag på att detta gör men genom att skruva lite lagom på strypventilen så funkar det nog bra i en viss driftspunkt (alltså en viss last och en viss hastighet). Hur mycket tryckfallet blir vid andra laster och andra hastigheter är det nog lite si och så med, karakteristiken blir nog inte samma som i ett friskt system. Total avspårning av tråd och total spekulation om maskiner och system väldigt många mil bort utan att få testat eller bekräftat så mycket... Ta det för vad det är.