Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

LS hydraulik?

114 inlägg • Sida 6 av 8
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Martin.Eriksson

#76 » 09:59:10, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja manometern sitter efter strypventilen och på LS ledningen..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6



Jac

#77 » 11:04:01, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte säkert det är LS-läckage som är problem, det kan vara så enkelt som att pumpregulatorn är utsliten. Har dissikerat nån pumpregulator som inte funkar, och den ser ut som ny invändigt, alla slider löper lätt. Har sedan provat att byta fram och tillbaka med en som funkar för att bekräfta. Skillnad som natt och dag.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#78 » 16:20:17, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snubblade över nåt här, på sidan 1-35 : :vissla:

http://www.proagdesigns.com/wp-content/ ... 356-04.pdf

Fixade länken/ja-bond77


Laddade upp filen hit:
PROAG 16K Plus reservdelskatalog
/Holger
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#79 » 17:55:09, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okelidokeli. Jag plockade ut aktuell sida och la den som bilaga i posten här för snabb och säker åtkomst.
Hela pdf'en finns här (7MB stor): http://www.proagdesigns.com/service/product-downloads/
16K PLUS Parts Manual-04A

Edit: moderator hann före
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Bengt Erik Eriksson

#80 » 21:42:51, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta alltså då. (?).

Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Jac

#81 » 21:59:34, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jepp. Proagdesign menar att en del traktorer behöver en LS-förstärkarventil och säljer därför ett komplett kit som tillval till sina maskiner. Jag var alltså inte helt ute och cyklade. :smile:
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Martin.Eriksson

#82 » 22:07:36, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte den där ventilen i princip samma sak som å ha en strypventil som vi har de? bara att den där är inställd på nått hela tiden
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Jac

#83 » 23:24:40, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, men det finns likheter.
Det som är likt är att bägge metoderna tar olja från P-linjen och leder in på LS-linjen.
Skillnaden är att en förstärkarventil kopierar LS-trycket, den jobbar aktivt och reglerar hela tiden för att hålla LS-trycket vid pumpen exakt lika som LS-trycket vid ventilen. Parker har nån inbyggd variant i flera av sina LS-ventiler som dom kallar copy spool, det säger kanske mer än "förstärkarventil".

Med bara en strypventil från P-linjen till LS-linjen så vet man inte riktigt vad resultatet blir, det kan variera beroende på tryck. Jag gissar på att det går att få det att funka riktigt bra på en arbetspunkt (alltså ett visst tryck) men vid andra arbetstryck så missar man då kanske med 10-20 bar. Kanske missar man med 50 bar ibland, kanske bara med 5, jag vet inte. Även om man missar med 30-40 bar (alltså pumpen ställer sig 30-40 bar högre än nödvändigt) så tror jag inte man märker det så mycket (men det märks på bränsleförbrukningen). Öppnar du strypventilen ett par varv extra så kommer pumpen bete sig som en konstanttryckspump (precis som gamla JD).

Det går an att testa men då behövs det en differentialtryckmätare (typ Parker Serviceman).
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Turbodiesel

#84 » 00:48:10, 08-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag behöver mixtra ihop en LS signal kopiergrunka, har beställt en pilotstyrd 1:1 trevägs riktningsventil i patronutförande. Kanske det går att plocka bort fjädern ur den om det behövs, verkar lite special utan fjäder nämligen.. Några små strypningar behövs säkert oxå för god funktion. Dock kräver redskapet inte proportionellt flöde utan nöjer sig i stort sett med on-off. Att jag kör LS är bara för att slippa el mellan redskap och maskin utöver original.

Har nämligen byggt dit en LS-prioventil på en maskin med fast pump, för att skapa ett LS-uttag på den för ett specifikt redskap, det behövs då något som dränerar prioventilens LS-port när redskapet inte är kopplat. Ett 0,5mm´s hål fixade biffen, men det orkar inte redskapets LS-signal försörja trots att det har två 0,5 hål parallellt i sin ventil. Vill helst inte modifiera något i det paketet utöver omställningen till LS.

0,5 gick ju att borra, man får ta sig några järn innan, så man blir stadig på hand.. En 1/4" oborrad strypnippel var utgångsläget.
Bild

Danfoss sponsrar med en liten sil för att hålla eventuellt skräp på behörigt avstånd från hålet. Borret kom med på bild trots sin blygsamma storlek.
Bild

Sil på plats.
Bild

En liten silhållare tillverkades av en M6 stoppskruv, råkade vara av något rostfritt material.
Bild
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#85 » 09:14:34, 08-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska bli intressant att följa. Bra kamerajobb.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Turbodiesel

#86 » 18:11:58, 08-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade inte tänkt att det skulle bli ett projekt av det egentligen, utan räknade kallt med att 0,5mm dränering skulle försörjas med lätthet. Dock har prioventilen endast 6bar i standbytryck vilket inte ger något större flöde, går att öka till 10 med annan fjäder vilken jag missade att beställa..

Helgens uppdrag får bli att fixa dit en kran så länge, för att dränera signalledningen utan redskap.

Prioventilen finns ju även i dynamiskt utförande, och det bygger på ett visst konstantflöde i signalledningen, har dock inte forskat vidare på det spåret. Många lite modernare orbitrolstyrningar jobbar på det viset, de flesta som inte hugger till innan de börjar leverera. Annars har det varit en nackdelarna med LS-orbitroler.

Sen finns det ju såklart minst tretton andra sätt att lösa det här på, men jag bygger vidare på redan inköpta prylar. Parker patronventilen var 5-6 veckor bort av någon anledning, troligen har de inte fått brytningstillståndet för gruvan än, eller vad det kan bero på :snow:

Kameran är ett kapitel för sig egentligen, ser överkörd ut, men levererar fortfarande skapliga bilder när den är på gott humör :mrgreen:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

ja-bond77

#87 » 19:29:14, 08-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gör man för att inte kameran ska se överkörd ut? Har inte riktigt kommit på det... tror en komponent är en maskinistserver som ligger nere... :klia: Sorry, nu svor jag i kyrkan... Spännande projekt i varje fall även om jag inte hängde med på allt! :thumme: (får hoppas inte mitt LS-orbitrolprojekt blir med nåt "huggande"...)
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Jac

#88 » 20:10:24, 08-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Jag hade inte tänkt att det skulle bli ett projekt av det egentligen, utan räknade kallt med att 0,5mm dränering skulle försörjas med lätthet. Dock har prioventilen endast 6bar i standbytryck vilket inte ger något större flöde, går att öka till 10 med annan fjäder vilken jag missade att beställa..

Helgens uppdrag får bli att fixa dit en kran så länge, för att dränera signalledningen utan redskap.

Prioventilen finns ju även i dynamiskt utförande, och det bygger på ett visst konstantflöde i signalledningen, har dock inte forskat vidare på det spåret. Många lite modernare orbitrolstyrningar jobbar på det viset, de flesta som inte hugger till innan de börjar leverera. Annars har det varit en nackdelarna med LS-orbitroler.

Sen finns det ju såklart minst tretton andra sätt att lösa det här på, men jag bygger vidare på redan inköpta prylar. Parker patronventilen var 5-6 veckor bort av någon anledning, troligen har de inte fått brytningstillståndet för gruvan än, eller vad det kan bero på :snow:

Kameran är ett kapitel för sig egentligen, ser överkörd ut, men levererar fortfarande skapliga bilder när den är på gott humör :mrgreen:


5-6 veckor är ju alldeles runt knuten för många komponenter.
Danfoss brukar ha delar på lager, i vartfall på denna sidan Skanderna, då kan du köpa proffsvarianten som jag länkade till innan.

0,5mm dysa tar 1,7 lpm vid 200 bar och 1,2 lpm vid 100 bar. Jag tror det är nolltolerans för LS-dränering för många LS-ventiler.
Annorlunda med flowsharing LS-ventiler; en del typer saknar dränering till tank i neutral, då är det ett måste med dräneringsdysa (eller -ventil).

Styvare fjäder i prioventilen låter bra, den bör ju vara styvare än kompensatorelementens fjädrar om ting ska funka som tänkt.

Jag tycker din lösning är så bra den kan bli, smidigt att kunna koppla samma maskin efter olika traktorer utan att behöva tänka.
Senast redigerad av Jac 21:47:19, 08-09-2017, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#89 » 20:54:39, 08-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Hur gör man för att inte kameran ska se överkörd ut? Har inte riktigt kommit på det... tror en komponent är en maskinistserver som ligger nere... :klia: Sorry, nu svor jag i kyrkan... Spännande projekt i varje fall även om jag inte hängde med på allt! :thumme: (får hoppas inte mitt LS-orbitrolprojekt blir med nåt "huggande"...)


Din orbitrol finns bara i dynamic LS utförande, no worries. :cool:

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Turbodiesel

#90 » 21:43:43, 08-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte tokföljt tråden, och missade helt din länk till danfossgrunkan, Jac, har även totalmissat att självaste Danfoss har prylen jag saknar.. Dock var standard prioventilen från danfoss nästan 7 veckor bort, tillverkad i danmark men lagerhölls i holland plus semestertider och italienskt stresstänk..

Har ingen större lust att beställa samma prylar från flera olika håll samtidigt, även om det är billigare & intressantare spel än nätpoker, dock med ungefär samma vinstchans.

Kollar om någon av Danfossleverantörerna kan skaka fram en PVFC på några dagar när måndag kommer.. Om inte annat så fick jag nya idéer om hur den går att bygga upp med en liten standard?patron. :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: sleeper_86 och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se