Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Hur svårt kan det vara? Start av T24

17 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

M_Persson (trådstartaren)

#1 » 13:35:22, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Fick en Volvo T24 häromdagen.
Den hade gått en stund för något år sedan och sen ville den inte mer.
Sen hade de skruvat bort förgasaren och tändmagneten flera gånger men inte fått igång den igen.
Nu låg magneten vid sidan om traktorn.

Basic tänkte jag, denna är igång efter en timme.
Ställde 1an i tändläge och kände att kolven var i topp.
Kollade i magneten så strecken på kugghjulen stod mot varandra (l mellan ll) och det gjorde de.
Försökte vrida runt magneten så att rotorn skulle peka mot 1an i fördelarlocket (kl2 sett bakifrån) men det vill sig inte. Hur jag än grejar så får jag 1a tändläget typ kl 11. Men det borde ju kvitta egentligen.
Nåväl sätter kablarna med 1an kl 11 och fortsätter 1.3.4.2.

Lyfter av ventilkåpan och ser att en vipparm hoppat av stötstången. Lossar skruven och lägger tillbaka. Vrider runt motorn med veven och ser att ventilen inte hänger med. Sprayar rostlösare och den blir bättre o bättre ju mer jag vevar.

Öppnar sedan förgasaren där allt är rent och fint. Några sönderdragna munstycken fanns där dock.

Monterar den med.

Fyller på bensin i tanken och öppnar kranen, väntar en stund och öppnar bottenskruven på förgasaren och där kommer soppa.

Kollar att det finns gnista och det finns.
Vevar en stund och ser att stiften blir sotiga, alltså borde det komma in soppa.

Men, vill den starta? Icke.

Provar att dra den men det ryker bara ur avgassystemet, vägrar starta.
Inte så lätt att dra den heller då det är punktering båda fram och pys på ena bak. Koppling som fastnat gör inte saken bättre heller...

Nåväl, vad kan jag ha missat.
Röken tyder på att den får soppa men tändningen måste stå galet.

Tips?
Bild
M_Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:36:20, 28-07-2010
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TE-D 20 -1950
BM 36 -1952
Volvo T36 - 1956
Volvo T35 - 1954
BM 230 Victor - 1960
Volvo BM 350 TG, halvband, Vaggeryds agg och Tranåslastare - 196X?
ÖSA Skogsboxer -1962?
Volvo BM LM 620 - 1970



Ivar Risslén

#2 » 13:42:43, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova med att flytta runt lite på tändkablarna. Flytta dom ett hål åt gången till att börja med.
Jag minns inte hur stor inverkan på tändläget som impulskopplingen i magneten gör. Det går även att kolla med en stroboskoplampa om man vill.

Då du får sot på stiftet så verkar den få bränsle och gnista i ordning. Det som då kan saknas är att gnistan är på rätt ställe eller att motorn har för dålig kompression.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#3 » 14:51:35, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du borde få fördelarrotorn att vrida sig 1/4 varv om du vrider impulskopplingen 1/2 varv innan du sätter ihop kopplingen mellan den och motorn. Finns bakelitmellanlägget i kopplingen kvar förresten? Utan det är det omöjligt att hamna ens i närheten av rätt tändinställning.

Åtminstone på de större men samtida C4-motorerna i T31 m fl, finns en gradering för tändinställning på svänghjulet, man ser den efter att ha skruvat bort en lucka på höger sida av svänghjulskåpan. Det borde finnas något liknande på T24 också.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

M_Persson (trådstartaren)

#4 » 21:14:47, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bakeliten finns kvar.
Problemet är att jag inte har något batteri.
Satte dit ett 12v för att testa men inget hände när jag tryckte på startkontakten.
Provade då att ge ström direkt på starten med startkablar men det blixtrade som att det var råkortis och ingen start ville snurra. Därför lite jobbigt att chansa o flytta kablar.

Hur jag än vred magneten tyckte jag att det blev galet. Antingen så stod rotorn mot ettan när kolven var nere och på väg upp för att blåsa ut avgaserna. Vred jag magneten ett halvvarv tebax vill jag minnas att rotorn inte han komma fram till ettan innan den gav gnista.
Skulle vilja ha vridit impulskopplingen 1/4 varv men det går ju inte.

Nåväl, nu är traktorn 20 mil ifrån mig nån vecka igen så jag får klura vidare i drömmarna.

Men iaf, med strecken mot varandra på dreven i magneten så stor rotorn mot ettan, är det som de ska?
Vad kan vara fel med starten om den visar tecken på kortis? Eller är den plusjordad?
Det är en 53a om det har någon betydelse.
M_Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:36:20, 28-07-2010
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TE-D 20 -1950
BM 36 -1952
Volvo T36 - 1956
Volvo T35 - 1954
BM 230 Victor - 1960
Volvo BM 350 TG, halvband, Vaggeryds agg och Tranåslastare - 196X?
ÖSA Skogsboxer -1962?
Volvo BM LM 620 - 1970

torbjorn_forsman

#5 » 22:18:33, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det inte att vrida den kopplingshalva som sitter på axeln som kommer ut ur motorn?

På T24 m fl är manöverström till solenoiden hopbyglad med inkommande plus till startmotorn, och strömmen till alltsammans manövreras med den stora startkontakten. Så det är fullt normalt att det gnistrar en hel del om du skulle koppla in en startkabel direkt till + på startmotorn. Jag misstänker att anledningen till den kopplingen var att man, utan att ändra något annat i elsystemet, lika väl skulle kunna montera en engelsk eller amerikansk startmotor utan solenoid.
Elsystemet är minusjordat, men en startmotor av den där typen med fältlindning (alltså inte en modern permanentmagnetstartmotor) bryr sig inte om polariteten.
Om traktorn har stått ute länge är det inte alls förvånande om startmotorn skulle vara mer eller mindre vattenfylld och ha fått intern överledning eller kortslutning både här och var. I så fall är det isärtagning och allmän renovering som gäller.

Om traktorn har generator och laddningsregulator som kan tänkas vara i fungerande skick, så bör du vara försiktig med att ha 12 V batteri inkopplat, och koppla bort batteriet omedelbart när motorn har startat (eller också kopplar du bort B+ från laddningsregulatorn). Om en 6 V likströmsgenerator försöker arbeta mot ett 12 V batteri så kommer bakströmsrelät att klappra oavbrutet och kontakterna bränns sönder snabbt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Hidsmekolek

#6 » 22:21:03, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Fungerar din impulskoppling? Alltså om du vrider runt, krokar den upp fjädern och "smäller"?
Ibland kärvar kopplingen ihop och fastnar i uppkrokat läge, då blir tändningen fullständigt uppåt väggarna..
Märkningen på dreven ska stå mittför varandra men har i sig inget med tändpunkten att göra..
Gnistan kommer ju när brytarna öppnar, oberoende av vart rotorn står.
Du har ju åxå armen på brytarlocket som justerar förtändningen så du inte får bakslag.

Kan dessutom vara så att ditt grenrör är trasigt, kan bli hål mellan avgas och insug inne i förvärmningslådan.
Då är dom oftast hopplösa att få igång..
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

1 person gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

M_Persson (trådstartaren)

#7 » 09:33:01, 24-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en liten justeringsmån på kopplingen men inte tillräckligt mycket för att hamna rätt med tändläget, om inte jag tänker helt galet vill säga.

Traktorn har alltid stått under en presenning så att de borde inte vara några mängder med vatten i starten, dock jäkligt mycket olja just där.

Generatorn låg i en låda vid sidan om traktorn så ingen fara med den.

Magneten fungerar kalas, krokar upp och släpper med gnistavgivelse.

Aha, det är alltså inuti som grenröret går hädan. Var så nöjd över att jag inte såg några sprickor på utsidan.

Nu när man fått lite mer att gå på vill man ju till traktorn igen, synd att man har så lite tid och så mycket att göra.
Men att fixa startmotorn känns som ett vettig grej i försöken att starta den.
M_Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:36:20, 28-07-2010
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TE-D 20 -1950
BM 36 -1952
Volvo T36 - 1956
Volvo T35 - 1954
BM 230 Victor - 1960
Volvo BM 350 TG, halvband, Vaggeryds agg och Tranåslastare - 196X?
ÖSA Skogsboxer -1962?
Volvo BM LM 620 - 1970

Volvot24

#8 » 11:23:35, 24-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Magneten gav upp i min T24. Gav inga gnistor.

Fixade vanlig batteritändning, typ Volvo Amazon. Kommer inte ihåg hur jag gjorde med den mekaniska delen, impulskopplingen, som ökade hastigheten på själva magneten vid uppstart (upphaket). Men jag har för mig att jag spärrad den.
Så egentligen använder jag bara brytarna. Resten har jag hängt på utsidan. Kör med 12 Volts generator, lampor och batteri. Startmotorn original 6 V. Allt plusjordat.


Minns att jag flyttade ingreppet mellan kugghjulen, så det skulle passa med ö d. Tändförställningen fungerar.

Här en bild som visar hur tändkablarna sitter.

Bild

Annat.
Kolla bultarna som håller framaxeln, eller rättare sagt balken. Sitter 4 bult? under kylaren. Jag höll på att tappa allt.
Bild
Bild


Kopplingen. Lamellen rostar fast i svänghjulet. Är väl slitmaterial från svänghjulet som kletat in i lamellytan, som rostar.
Första gången det hände, kapade jag upp ett större hål i sprängkåpan, på undersidan. Pallade ned kopplingspedalen och kilade med ett vässat tunt plattjärn mellan svänghjul och lamell. Fick stå så någon dag. Lossnade.

När traktorn användes mer frekvent, typ en gång per år, så fastnade lamellen även då. Men startade motorn med växel i och körde, så lossnade lamellen efter en stund. Varmkörde motorn först på friläge.

Numer reglar jag alltid kopplingspedalen med en brädbit mellan pedal och vänstra lampröret om traktorn ska vila till nästa års älgjakt.

Halvband. Svetsade på krampor på banden, så nu kränger de inte av lika lätt.
Bild

Bensin / fotogen. Minns när traktorn kördes på fotogen för 50 år sedan. Den gick mycket snålt.
Värre är det nu när jag kör på bara bensin.
En jag pratade med menade att det har med de olika bränslenas densitet. Han hade satt det en vanlig B18 förgasare i stället. Gjort ett rör och s a s monterat förgasaren rakt in från sidan.

Bärigheten på band är superb.
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

M_Persson (trådstartaren)

#9 » 22:08:31, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provade mäta upp startkontakten och den var ok.
Provade ohm-mäta startmotorn och det visade att det var kontakt rakt igenom. Mätte mellan plus och jord.
Inget batteri på plats och kollade så att inte plus låg mot jord.

Borde inte ha varit 0 ohm i starten tycker jag, eller tänker jag galet?
M_Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:36:20, 28-07-2010
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TE-D 20 -1950
BM 36 -1952
Volvo T36 - 1956
Volvo T35 - 1954
BM 230 Victor - 1960
Volvo BM 350 TG, halvband, Vaggeryds agg och Tranåslastare - 196X?
ÖSA Skogsboxer -1962?
Volvo BM LM 620 - 1970

Volvot24

#10 » 22:17:19, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket lågohmig skulle jag tro. Lägre än du med noggrannhet kan utläsa med ett enkelt instrument.

Startkablar. Minus från batteri till chassi.
Plus på startmotorn där kabeln från startkontakten (fotmanövererad) går in.

Är startmotorn hel så drar den igång motorn.


Sen får du väl flytta en startkabel åt gången mot polskorna till batteriet. Kanske felet är i startkontakten.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#11 » 22:22:17, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startmotorn har så låg resistans att det är fullt normalt att en billig multimeter visar i stort sett 0.
På gamla Volvotraktorer är ju solenoidens manöverlindning inkopplad direkt mellan plusledningen efter startknappen och jord. Det rör sig om kanske 0,1 ohm i tillslagslindningen och 0,3 ohm i hållindningen på en 6 V-solenoid.
Startmotorns egna lindningar har ännu mycket lägre resistanser, långt under 0,1 ohm.

Ska man mäta på så lågohmiga saker så behöver man antingen två multimetrar för att mäta spänning och ström samtidigt och sedan beräkna resistansen (det har väl de flesta gjort på någon fysiklabb i högstadiet), eller också ett mer påkostat instrument med s k fyrtrådsmätning (brukar kallas "kelvin connections" på utrikiska).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Volvot24

#12 » 22:51:49, 17-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen billig Amperemeter klara de strömmar som det är fråga om.
Möjligen en tångamperemeter för 500 kr.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

torbjorn_forsman

#13 » 06:42:42, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu tänkte jag på möjligheten att lägga på en kontrollerad ström i storleksordningen 10 A och samtidigt mäta spänningen över den komponent man är intresserad av.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Volvot24

#14 » 07:32:27, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme:
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Janson1

#15 » 07:50:28, 18-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man nu går tillbaka till tändmagneten, Grovinjusteringen bör vara att impulskopplingen släpper (klickar) på eller omkring nollan (ÖDP) när man drar runt motorn sakta. Gör den det?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 20 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se