Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Batteriet töms Valmet 6300

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

td70 (trådstartaren)

#1 » 21:51:31, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
För några dagar sedan när jag skulle lyfta in några balar så ville inte våran valmet 6300 starta. Batteriet hade blivit uttömd, men vart. Laddade batteriet i 15 minuter och lade batteriladdaren i strömgivnings läge och då startade traktorn. Laddningslampan slocknade som vanligt efter en liten stund och lyste inte under körningen den dagen och inte efter det heller. Bör tillägga att inbyggda klockan nollades när man försökte starta.
Laddaren tror jag inte att felet är i för den är bytt någon år sedan.
Läste på något forum att diodbryggan kan vara trasig och den medför dylika problem.
Har ingen huvudströmbrytare på traktorn.
Hade inte heller några lampor eller annan elektronik påkopplade så att någon av dessa ade kunnat tömma ur batteriet.
Var ska man börja leta?
Har någon annan erfarenhet av dylika problem?
Hoppas ni kan hjälpa :buga:
td70
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:31, 04-03-2016
Ort: Nedervetil
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör med: Valmet 8400, Valtra 8150, Valmet 6300, Volvo BM 400, Åkerman H9, Volvo BM s830, Lännen t14, vw caddy, Volvo V70 mk2



bert

#2 » 22:29:47, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du belastat batteriet för att se om någon cell är dålig?
Har du mätt hur mycket generatorn laddar?
Annars kan man ju rycka en säkring intaget sammtidigt som du mäter hur mycket ström det går åt och när det slutar så har du hittat
Rekommenderas även att montera en huvudströmbrytare
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

torbjorn_forsman

#3 » 22:58:29, 23-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett annat tips är att ladda batteriet så det verkligen är fulladdat (använd en enkel "ointelligent" laddare och låt den stå på tills spänningen har nåt sådär 14,7 - 15,0 V och sedan några timmar till) , och sedan se om spänningen minskar snabbt när traktorn står.

Det varierar beroende på hur generator och laddningsregulator är konstruerad, om laddningslampan verkligen tänds för alla slags fel som kan leda till att den laddar dåligt. På många generatortyper räcker det med fel på en enda diod för att den ska dra ur batteriet via laddningsregulatorn och fältlindningen då motorn står stilla. I varje fall är en bra vidare koll att mäta batterispänningen då och då under körning, den bör hålla sig omkring 14 V. Vanligtvis lite högre direkt efter kallstart, lite lägre efter någon timmes körning då allt är genomvarmt. Dock bör den aldrig gå under 13,6 V då motorn är på arbetsvarvtal även om den kan sjunka några tiondelar till på tomgång.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

stegmaster

#4 » 01:37:18, 24-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har själv flera gånger haft liknandet symptom på mina Valmet, grävare, och andra fordon, och misstänker allid att det er nåt som skett som gör att batteriet dras tomt, men det har alltid slutat med att det er själva
batteriet som er slut(eller på väg att ta slut).
Efter man bytt til nytt batteri, har alt varit i gammal ordning igen.
Så har du et batteri som 5-6år eller mer gammalt, så er det nästan garantert batterifel.
Själva batteriet er åtminstone det första jag kollar numera, om nåt el, börjar trassla.
Orginalbatterien klarte ofta 12-15 år förr, men numera verkar det inte som batterier håller mer en typ 6-8år.
Senast nu i våres måste jag ladda min valmet 665 om den sto still mer enn 2 dager, sen blev det värre, då den ladde sig ur under dagen om den sto still 4-5 timar.
Så for upp til min granne som er gammal bilmek, och ville få han kolla va det var som drog ström.
Vi pillade ut batteriet direkt. Nu ska vi se sa honom, skrudde av propperna, och visst fanns det precis lagom med syra i alla cellen.
Sen tog han en ladekabel och satte ena enden på + och andra enden på -, då kokte och bubblade det som tusan i 2 celler. (Detta rekommanderar inte jag någon att göra.)
Men enligt honom var det kortslutning i batteriet, som altså laddade ur sig själv.
Var visst inte als något ovanligt fenomen detta, enligt honom.
Batteriet var från 2011.
I med nytt batteri, så nu er alt frid och fröjd igen. :hurra:
Nu kan den stå still en månad och hoppar igång hur lett som helst.
(Har heller ingen huvudströmbrytare)

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

td70 (trådstartaren)

#5 » 15:30:13, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för snabba svar!
Generatorn ger 14,8V på tomgång och arbetsvarv.
Batteriets spänning sjönk under en natt med ca 2V.
Har en bättre begagnad batteri som nu är fulladdad så den ska jag prova montera dit istället för den som nu sitter i.
td70
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:31, 04-03-2016
Ort: Nedervetil
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör med: Valmet 8400, Valtra 8150, Valmet 6300, Volvo BM 400, Åkerman H9, Volvo BM s830, Lännen t14, vw caddy, Volvo V70 mk2

td70 (trådstartaren)

#6 » 19:44:05, 15-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet är löst :thummar:
Satte i ett bättre batteri och så fungerade det igen :hurra:

2 personer gillar det här inlägget.
td70
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:31, 04-03-2016
Ort: Nedervetil
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör med: Valmet 8400, Valtra 8150, Valmet 6300, Volvo BM 400, Åkerman H9, Volvo BM s830, Lännen t14, vw caddy, Volvo V70 mk2


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se