Hej!
Vi har under en tid nu försökt att starta denna IH 444 -78 efter en motorrenovering.
Lite historia om renoveringen. Vi började med att riva motorn för att axeltätningen mot kopplingen var trasig så maskinen pissade
olja där. När vi tog isär motorn så kände vi att en rejäl
motorrenovering lika gärna kunde göras då traktorn hade gått över minst 10000 timmar. Under rivtiden upptäckte vi att toppen var sprucken i ventilsätena på cylinder ett, tre och fyra. Toppen byttes samt kolvar, ringar, foder och vevaxeln kontrollmättes.
Nu har vi ställt ventilerna och tänkte starta denna, men lyckas inte alls med detta. Ska försöka beskriva problemen i följdordning.
Problem nr 1.
Vi började med att bara skruva ihop allt och lufta enligt bokens instruktioner. Vi hade först då svårt att få fram diesel från matarpumpen till filtret. Det problemet löstes då vevaxeln verkade stå oturligt till mot matarpumpen, verkar som att pumpen var i sitt högsta läge och därför hände det inte mycket när man handpumpade. Vevaxeln vreds och sedan fick vi upp diesel till filtret. Innan detta problem konstaterades så hann vi beställa en till
matarpump, var ingen större kostnad. Den gamla pumpen var bra igenkleggad vid filtret och gummi tätningarna verkade lite slitna så vi bytte pumpen endå.
Problem nr 2.
Nu har vi diesel fram till fördelarpumpen och försöker lufta den enligt boken. Detta görs med framgång och vi får upp diesel till spridarna, dock såg inte trycket ut att vara så mycket men jag har inte den erfarenheten att jag ser hur det ska vara, men diesel kom
iaf ut ur alla spridarslangar. Vi luftade klart och kopplade på spridarna och försöker starta men ingenting händer. Så nästa vi tror att det är fel på är spridarna, vi lämnar in dom till en lokal motorservice för provtryckning. Det visar sig att ALLA spridarna står på 140 bar, när öppningstrycket enligt bok ska vara 170 bar. Spridarna justeras till rätt
tryck. Vi får hem spridarna och provar starta igen. Ingenting händer igen, och nu har vi problem att få upp diesel överhuvudtaget till spridarna till och med, över till problem nr3.
Problem nr 3.
Nu är fördelarpumpen helt plötsligt ett problem. Det sitter en CAV DPA Mekanisk pump på den. Jag tog isär justerings ventilen (
Regulator valve) och märkte då att filtret var rejält igensatt med brunt klegg. Gjorde ren den så gott jag kunde. Tog isär alla delar och rengjorde, monterade ihop detta igen utan att kolla i instruktionsboken. Vilket jag nu har gjort och ser då att jag verkar sakna en del? Se bild nedan. Eller finns det olika varianter av denna justerings
ventil på olika CAV pumpar? Det skulle kunna vara så att när jag plockade isär denna så finns det ju absolut en möjlighet att jag kan ha fipplat bort denna utan att se den, grejjerna satt ganska hårt för att det var lite kleggit.
När jag sen hade monterat ihop detta så fungerade det inget bättre för det. Jag beslutade mig för att öppna hela pumpen och göra rent så mycket jag kunde. Här upptäckte jag att 'metering valve' inte kunde röra sig fritt utan var ganska fastkleggad, här är felet tänkte jag och gjorde rent detta så den kunde röra sig fritt och satt i nya packningar överallt, kände även så 'plungarna' på högtryckspumpen gick lätt. När jag nu skulle montera ihop allting så märker jag en till skillnad på min pump och den som är i boken, min pump har ingen
låsring mot kamringen vid högtryckspumpen. Den här kan jag omöjligt ha fipplat bort iaf
Se bild nedan. Är detta också olika på olika CAV pumpar?
Jag monterade som sagt ihop allting och provade pumpen genom at hälla lite diesel i inloppet i pumpen och körde runt pumpen för hand, då fick jag lite sprut från varje spridarutgång på pumpen. Sedan monterade jag pumpen på traktorn. Luftade enligt boken och inga problem alls hela pumphuset samt överdelen fylldes fort och all
luft borde ha kommit ut. Sedan körde jag runt startmotorn utan att koppla på spridar ledningarna och till en början sprutade den lite ojämnt ur utgångarna men ju längre den gick desto finare blev det, körde kanske 5x 15 sek på startmotorn.Eftersom trycket verkade sjyst så stannade jag och började skruva på gasreglaget. När jag var klar med det och körde startmotorn igen så var det helt slut på sprutandet från spridarutgångarna igen. Varför får jag den att funka till en början och sen bara slutar det fungera igen, verkar nästan som att det funkar så länge den fylls med diesel men när den är full och ska köra på återcirkulerande från transfer pumpen så går det inte längre?
Finns det någon som har haft liknande problem? Tacksam för alla tips!
Sneglar nu på en ny pump men vill helst slippa lägga ut 6000kr.