Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

IH 444 Motorrenovering

22 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

AieIH444 (trådstartaren)

#1 » 11:23:05, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag har nyligen kommit över en IH 444 årsmodell 1978 som läckte olja vid köp. Jag anade att det skulle vara packningen mellan koppling och vevaxel. Jag plockade ner motorn och tänkte att när jag ändå plockat ner så gör jag en motorrenovering med en ny motorsats. Foder, kolvar, ringar och packningar är inköpta och ska bytas. Det visade sig vara den packningen jag trodde som hade läckt så den är bytt. När jag sen tog isär vevstakarna så ser jag att vevlagren är missfärgade, hur tycker ni att dom ser ut, har den gått varm? Vevaxeln ser väl bra ut iaf?. Bör jag kolla ramlagren också?

/Aie

Bild
Bild
AieIH444
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:18, 24-07-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 444



agvg

#2 » 11:25:35, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser vel bare normalt slitte lagerskåler, du bør nok måle veivakselingen og er den ok så bytter du lagrene.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

Hidsmekolek

#3 » 12:54:36, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker väl åxå att det ser normalt slitet ut, ta en titt på ramlagren med! :thumme:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

1 person gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

jörgen.ottosson

#4 » 13:02:02, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normalt slitet lager, ytskiktet av "babit" är borta och bronslagret under som syns. Övre lager halvan? (från "vevstaks-änden" )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Norpan

#5 » 15:26:24, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det var osedvanligt repfritt för att ha suttit i en gammal traktormotor.
Måste fått vad den behövde i filter och olja genom livet, många gamla traktorer blir inte så välskötta när de blir undanskuffade av nya större grejor.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

AieIH444 (trådstartaren)

#6 » 19:49:38, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar! Jag har nu mätt vevaxeln och ser att den måste in på slipning endå, så det blir nyslipad vev och nya ram samt vevlager :grin:

3 personer gillar det här inlägget.
AieIH444
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:18, 24-07-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 444

AieIH444 (trådstartaren)

#7 » 13:43:17, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Nu har jag fått tillbaka vevaxeln och köpt nya ramlager, dessa är nu monterade. :grin:

Jag har en fråga angående kolvringar, man får dom fint packade i plastpåsar enligt bild nedan, och bra angivet på vilken kolvring som ska sitta vart. Men på bilden är det bara 4 kolvringar medans den här kolven har 5st, en nedanför kolvbulten. Jag antar att de bara ska monteras i ordning? för det ligger två stycken kolvringar i den plastfickan som visar näst översta kolvringen.

Bild

På dom gamla kolvarna som vi plockade bort så skilde sig inte oljeringarna något, däremot på den här nya så sitter det som en spiralfjäder, ska den monteras med fjädern eller är det något som den bara skickas med?? Tänkte eftersom den gamla inte har någon. Svårt att förklara detta men jag hoppas bilderna nedan medför lite klarhet :smile:

Bild
AieIH444
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:18, 24-07-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 444

agvg

#8 » 14:59:58, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det er en tileggsfjær, men du bør sjekke at du har rett deler i og med du ikke har nok stempelringer.
agvg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:12:55, 27-02-2011
Ort: Brandbu/Aurland
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus C-355 MF 135

Hidsmekolek

#9 » 17:58:25, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag fattar rätt så har du två lika ringar i "fack två"
Då ska du ha lika ringar i spår två och tre på kolven. :thumme:
Oljeringarnas expanderfjäder hjälper ringen att hålla undan olja, så dom ska du allt ha med!
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

1 person gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

rospigg

#10 » 22:31:56, 21-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag grejade med en BM Victor, där var det bara en oljering med, detta trots 2 spår i kolven för oljeringar.
Enligt anvisningar skulle skrapringen monteras upptill-övre spåret för oljeskrapring på kolven. :thumme:
Fabrikatet har jag för mig var Mahle.

//Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

AieIH444 (trådstartaren)

#11 » 23:19:09, 21-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Vi har under en tid nu försökt att starta denna IH 444 -78 efter en motorrenovering.

Lite historia om renoveringen. Vi började med att riva motorn för att axeltätningen mot kopplingen var trasig så maskinen pissade olja där. När vi tog isär motorn så kände vi att en rejäl motorrenovering lika gärna kunde göras då traktorn hade gått över minst 10000 timmar. Under rivtiden upptäckte vi att toppen var sprucken i ventilsätena på cylinder ett, tre och fyra. Toppen byttes samt kolvar, ringar, foder och vevaxeln kontrollmättes.

Nu har vi ställt ventilerna och tänkte starta denna, men lyckas inte alls med detta. Ska försöka beskriva problemen i följdordning.

Problem nr 1.
Vi började med att bara skruva ihop allt och lufta enligt bokens instruktioner. Vi hade först då svårt att få fram diesel från matarpumpen till filtret. Det problemet löstes då vevaxeln verkade stå oturligt till mot matarpumpen, verkar som att pumpen var i sitt högsta läge och därför hände det inte mycket när man handpumpade. Vevaxeln vreds och sedan fick vi upp diesel till filtret. Innan detta problem konstaterades så hann vi beställa en till matarpump, var ingen större kostnad. Den gamla pumpen var bra igenkleggad vid filtret och gummi tätningarna verkade lite slitna så vi bytte pumpen endå.

Problem nr 2.
Nu har vi diesel fram till fördelarpumpen och försöker lufta den enligt boken. Detta görs med framgång och vi får upp diesel till spridarna, dock såg inte trycket ut att vara så mycket men jag har inte den erfarenheten att jag ser hur det ska vara, men diesel kom iaf ut ur alla spridarslangar. Vi luftade klart och kopplade på spridarna och försöker starta men ingenting händer. Så nästa vi tror att det är fel på är spridarna, vi lämnar in dom till en lokal motorservice för provtryckning. Det visar sig att ALLA spridarna står på 140 bar, när öppningstrycket enligt bok ska vara 170 bar. Spridarna justeras till rätt tryck. Vi får hem spridarna och provar starta igen. Ingenting händer igen, och nu har vi problem att få upp diesel överhuvudtaget till spridarna till och med, över till problem nr3.

Problem nr 3.
Nu är fördelarpumpen helt plötsligt ett problem. Det sitter en CAV DPA Mekanisk pump på den. Jag tog isär justerings ventilen (Regulator valve) och märkte då att filtret var rejält igensatt med brunt klegg. Gjorde ren den så gott jag kunde. Tog isär alla delar och rengjorde, monterade ihop detta igen utan att kolla i instruktionsboken. Vilket jag nu har gjort och ser då att jag verkar sakna en del? Se bild nedan. Eller finns det olika varianter av denna justerings ventil på olika CAV pumpar? Det skulle kunna vara så att när jag plockade isär denna så finns det ju absolut en möjlighet att jag kan ha fipplat bort denna utan att se den, grejjerna satt ganska hårt för att det var lite kleggit.

Bild


När jag sen hade monterat ihop detta så fungerade det inget bättre för det. Jag beslutade mig för att öppna hela pumpen och göra rent så mycket jag kunde. Här upptäckte jag att 'metering valve' inte kunde röra sig fritt utan var ganska fastkleggad, här är felet tänkte jag och gjorde rent detta så den kunde röra sig fritt och satt i nya packningar överallt, kände även så 'plungarna' på högtryckspumpen gick lätt. När jag nu skulle montera ihop allting så märker jag en till skillnad på min pump och den som är i boken, min pump har ingen låsring mot kamringen vid högtryckspumpen. Den här kan jag omöjligt ha fipplat bort iaf :mrgreen: Se bild nedan. Är detta också olika på olika CAV pumpar?

Bild

Jag monterade som sagt ihop allting och provade pumpen genom at hälla lite diesel i inloppet i pumpen och körde runt pumpen för hand, då fick jag lite sprut från varje spridarutgång på pumpen. Sedan monterade jag pumpen på traktorn. Luftade enligt boken och inga problem alls hela pumphuset samt överdelen fylldes fort och all luft borde ha kommit ut. Sedan körde jag runt startmotorn utan att koppla på spridar ledningarna och till en början sprutade den lite ojämnt ur utgångarna men ju längre den gick desto finare blev det, körde kanske 5x 15 sek på startmotorn.Eftersom trycket verkade sjyst så stannade jag och började skruva på gasreglaget. När jag var klar med det och körde startmotorn igen så var det helt slut på sprutandet från spridarutgångarna igen. Varför får jag den att funka till en början och sen bara slutar det fungera igen, verkar nästan som att det funkar så länge den fylls med diesel men när den är full och ska köra på återcirkulerande från transfer pumpen så går det inte längre? :aaargh:

Bild

Finns det någon som har haft liknande problem? Tacksam för alla tips! :buga: Sneglar nu på en ny pump men vill helst slippa lägga ut 6000kr. :huh:

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
AieIH444
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:18, 24-07-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 444

jannejoel

#12 » 08:33:25, 22-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hamnade gasreglaget rätt? Det var ju efter att du skruvar dit det som det blev stopp
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

AieIH444 (trådstartaren)

#13 » 10:18:06, 22-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jannejoel skrev:Hamnade gasreglaget rätt? Det var ju efter att du skruvar dit det som det blev stopp


Hej, tack för svar :)

Jag glömde skriva det men efter att det inte fungerade med gasreglaget så tog jag bort det igen och testade. var fortfarande inget sprut då heller :sad:
AieIH444
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:18, 24-07-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 444

ls76

#14 » 17:26:41, 22-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lämna in pumpen till en dieselverkstad t.ex. Dieselmeken i Aneby så får du reda på vad felet är och ett pris på renovering och om det lönt, själv skulle jag renovera den gamla hellre än att köpa en ny av osäker kvalitet .
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

PeterA

#15 » 19:01:10, 22-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inget att tillföra, men måste bara få berömma TS (trådstartaren) för den föredömliga symptombeskrivningen!

5 personer gillar det här inlägget.
PeterA
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:09, 27-11-2010
Ort: Köping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer 350
MF50B


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: DeVille, HVA59 och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se