Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

IH 444 Motorrenovering

22 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

jörgen.ottosson

#16 » 19:14:00, 22-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fungerar inte regleringsventilen som den ska, så bygger inte interna matarpumpen (vingpumpen bakom den) upp något internt matartryck, och högtryckspumpens kolvar trycks inte ut och fylls inte med diesel.....eller så luftar inte pumpen ur sig med hjälp av "handpumpen" , och sesultatet kan bli det samma.....så iakttagelsen kan vara alldeles riktig från TS sida.

Jag har däremot svårt att ge råd när det gäller en motor som "allt" är skruvat i .....det är otroligt lätt att något, eller flera saker är fel och samverkar....så även om man lagar/fixar/utesluter en sak så kan det vara mer som förhindrar start. Enda sättet att komma framåt är att var väldigt metodisk och felsöka/utesluta saker eftersom, från början till slut, för att hitta allt som hindra motor från att gå som den ska.
Deus ex machina

3 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



AieIH444 (trådstartaren)

#17 » 09:49:36, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ls76 skrev:Lämna in pumpen till en dieselverkstad t.ex. Dieselmeken i Aneby så får du reda på vad felet är och ett pris på renovering och om det lönt, själv skulle jag renovera den gamla hellre än att köpa en ny av osäker kvalitet .
Hälsn.
Bosse


Tack för svar Bosse, jag ska kolla med Dieselmeken hur mycket dom ska ha, bor en bit därifrån dock så det hade varit bättre med en mek närmare Gävle - Uppsala, du vet ingen bra där i krokarna? :)
AieIH444
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:18, 24-07-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 444

ls76

#18 » 11:06:34, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, frakten med posten lär inte gå på 200:-
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

AieIH444 (trådstartaren)

#19 » 17:21:12, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Fungerar inte regleringsventilen som den ska, så bygger inte interna matarpumpen (vingpumpen bakom den) upp något internt matartryck, och högtryckspumpens kolvar trycks inte ut och fylls inte med diesel.....eller så luftar inte pumpen ur sig med hjälp av "handpumpen" , och sesultatet kan bli det samma.....så iakttagelsen kan vara alldeles riktig från TS sida.

Jag har däremot svårt att ge råd när det gäller en motor som "allt" är skruvat i .....det är otroligt lätt att något, eller flera saker är fel och samverkar....så även om man lagar/fixar/utesluter en sak så kan det vara mer som förhindrar start. Enda sättet att komma framåt är att var väldigt metodisk och felsöka/utesluta saker eftersom, från början till slut, för att hitta allt som hindra motor från att gå som den ska.


Tack för svar Jörgen :) Jag ska försöka felsöka metodiskt för att komma fram till det här, men i nuläget kan jag inte se att det är något annat än pumpen som gör att jag inte har något tryck till spridarna, däremot kan det vara jag som är dålig på luftningsproceduren och därmed inte får pumpen att fungera. Kan det vara värt att försöka boxera traktorn så ett högre rpm uppnås och därmed kanske kan luftas bättre?

Jag slänger med en bild här på min reglerventil (fig1), det här är alla delar jag har i den. Verkar som att min stämmer mer överens med sprängskissen (fig.2) nedan än den som jag hade i mitt tidigare inlägg, dock så saknar jag kulan den har längst upp i fig2. Ser reglerventilerna väldigt olika ut beroende på årsmodell?

Bild
Fig 1

Bild
Fig 2
AieIH444
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:18, 24-07-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 444

AieIH444 (trådstartaren)

#20 » 22:49:49, 27-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog isär högtryckspumpen idag, och jag kan glädjande meddela att plungarna satt fast rejält :smile: Hann inte lufta och prova nu på kvällen så det får bli på fredag, men allting sitter på plats igen i alla fall.

Bild

Bild

Bild

8 personer gillar det här inlägget.
AieIH444
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:18, 24-07-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 444

AieIH444 (trådstartaren)

#21 » 09:47:09, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Woho nu hoppa den igång, helt klart plungarna som var bekymret :hurra: :hurra: :hurra:

Bild

16 personer gillar det här inlägget.
AieIH444
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:18, 24-07-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 444

SK Racing

#22 » 08:58:46, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltid trevligt med en tråd som tar upp ett fel/problem och tråden löper linan ut och vi får läsa om div felsök och återvändsgränder för att till sist läsa om att problemen hittas och hur dom avhjälpts :grin:
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: InernationellSkördare, torsjöbertil och 21 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se