Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

John Deere 1640, diverse fix och frågor

302 inlägg • Sida 17 av 21
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Göran Ekman

#241 » 13:04:42, 23-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glidhammare för däck kallas ibland för "däckstöt".
Mot slutet av den här tråden finns det lite bilder på redskap för att få av däcket från fälgkanten.
Hemmabyggda däckavtagningsmaskiner
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



håkan 13

#242 » 20:22:27, 23-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet


2 personer gillar det här inlägget.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

daddy cool

#243 » 00:11:29, 24-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag köpte en sån här i höstas på ebay https://www.youtube.com/watch?v=Vjh9p5Nv9lc har bara använt den på ett traktordäck och två bildäck men den fungerade bra. Prisvärd tycker jag kostade drygt 1000kr med frakt

1 person gillar det här inlägget.
daddy cool
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:45, 01-04-2007
Ort: Skaraborg
Maskin: 430

PeterR (trådstartaren)

#244 » 19:58:23, 15-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lastdämparen (Soft Drive) sitter lite utsatt på min lastare. Skulle ta en skopa grus ur ett lösflak, men var lite oförsiktig...

Bild

Lite bankande och vridande senare. Vågar inte misshandla rören mer än så här.

Bild

Klart.

Bild

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

PeterR (trådstartaren)

#245 » 10:30:31, 11-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopplingen har börjat strula. Den vill inte koppla ur helt så att det är svårt att få i växel, speciellt när traktorn är kall. Vid lite närmare undersökning visade det sig att oljekoppen till kopplingsoljan var helt tom! Tänkte att det är väl bara att fylla på och lufta, som på vilken bil som helst.
När jag tittar i vhb så finns det två varianter av genomförande. Båda verkar gå ut på att fylla ”underifrån” istället för att trycka med huvudcylindern. Dessutom står det i instruktionerna att om man har hi/lo (som jag har) att man skall lufta (fylla på) från den lilla hjälpcylindern under hyttgolvet (ovanpå hydraullocket). Röret från den hjälpcylindern slutar i intet några centimeter från kopplingscylindern (inte inkopplad).
Har någon en idé varför denna ledning inte är ansluten?
Finns det en enkelt förståelig instruktion för luftning, eller är det den något omständliga proceduren från vhb som gäller?
Andra tips?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

håkan 13

#246 » 10:59:48, 11-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

håkan 13

#247 » 11:02:05, 11-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.google.com/search?client=fi ... ar+jd+1640

dom flesta träffarna är på maskinisten!! :grin:

1 person gillar det här inlägget.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

PeterR (trådstartaren)

#248 » 11:14:21, 11-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för otroligt snabb respons håkan 13!
Då är det konstaterat att man trycksätter bakifrån.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

PeterR (trådstartaren)

#249 » 15:36:18, 11-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag får det inte riktigt att fungera som beskrivet. Jag använder i och för sig bara en vanlig injektionsspruta. Kanske inte trycket räcker till? Jag får maximalt 6-7 mm aktion på slavcylindern (skall vara minst 8,5 enligt vhb), men nu går det utmärkt att växla.
Vilket är smartast? Renovera befintliga cylindrar eller investera i nya? Ser ju inte helt billiga ut. Oljan måste ju ha försvunnit någonstans, vilket är en ganska säker indikation på läckage.

Fixade till en sprint till jordbruksdragets kassett. Saknar överfallet. Hade ett annat drag liggandes, men där stämmer inte håldelningen på överfallet. Inte heller hålet för dragsprinten, men det är lättare att justera.

Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

torbjorn_forsman

#250 » 15:45:13, 11-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är mycket vanligt att kopplingshydraulik måste luftas "bakvägen". Inte bara på JD-traktorer utan även på de flesta personbilar med hydrauliskt manövrerad koppling.

En vanlig metod är att "låna" tryck från bromssystemet på en personbil - palla upp bilen, ta av ett hjul, lossa luftnippeln på bromsoket och dra en slang därifrån till luftnippeln på slavcylindern i det kopplingssystem som ska luftas. Sen är det bara att pumpa med personbilens bromspedal och låta en medhjälpare öppna och stänga bromsokets luftnippel i takt med pumpningarna som en slags manuell backventil. Håll koll på bilens bromsvätskebehållare så det inte tar slut.

Kan man inte få tag i en medhjälpare eller inte kan komma i närheten med en lämplig bil, så är en annan metod att ta en enliters plastflaska, borra två hål i kapsylen och sticka ner slangar. Den ena slangen ska nå ner till botten, den andra sticker bara ner några cm i flaskan. Häll i t ex en halvliter bromsvätska i flaskan. Andra änden av slangen som når ner till flaskans botten ansluter du till slavcylinderns luftnippel. Den slang som bara går ner en liten bit, blåser du i (blås försiktigt med tryckluft och blåspipa).

I det är fallet när det var slut på bromsvätska i traktorns kopplingshydraulik, så tyder ju det på att det finns ett riktigt fel någonstans i systemet, och du bör nog leta på och åtgärda det också.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

håkan 13

#251 » 16:05:14, 11-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Fixade till en sprint till jordbruksdragets kassett. Saknar överfallet. Hade ett annat drag liggandes, men där stämmer inte håldelningen på överfallet. Inte heller hålet för dragsprinten, men det är lättare att justera.

Bild
Bild
Bild
Bild


ja utan överfall är inte jordbruksdraget alls lika användbart!!
annars är dom här dragen inte så dumma!! man slipper ju krypa under traktorn när man ska hänga dit dom!!
och man blir av med allt så man får ner kroken när det är bortmonterat!!
men tror inte jag har nån låssprint till sprinten i draget!! den blir väl låst när man hissar!!
men är ju ingen nackdel att va på säkra sidan!! :mrgreen:
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

Turbodiesel

#252 » 17:04:48, 11-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är viktigt att utjämningshålet i huvudcylindern är öppet, dra en genomsynlig spolarslang från luftnippeln upp till hyttaket. Pumpa försiktigt upp nivån så högt du vågar, och se att nivån sjunker till vätskenivån i behållaren. Är huvudcylindern i skick kan du även pumpa runt vätska på det sättet.

Tätningarna svullnar gärna med tiden, huvudcylindern är ofta genomrutten så en ny är ingen dålig idé (OIE brukar ha originalcylindern betydligt billigare än JD). Slavcylindern kan vara något bättre i skick, om det inte stått vatten i den.

Hjälpkolven försvann på senare modeller, så helt nödvändig är den inte. Den lilla cylindern ska låsa snabbväxelreglaget under tiden du kopplar har jag för mig, kollegan hade dock för sig att cylindern petar till snabbväxeln mot låg eller hög när du kopplar, den som lever får se. Tätade om hjälpcylindern (oljeläckage nedifrån lådan) på en 3640 för lite sedan, men studerade inte funktionen tillräckligt. :snow:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

PeterR (trådstartaren)

#253 » 19:35:49, 11-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack TD! Hoppades att Du skulle titta in!
Låter som det är lika bra att beställa en ny huvudcylinder och p-sats till slavcylindern?
Hur vet man att utjämningshålet är öppet?
Då låter jag hjälpcylindern vara bortkopplad om man klarar sig utan den.

@håkan 13:
Det funkar säkert utan låssprint, men nu sitter sprinten där den ska även om kassetten är bortkopplad. Tanken med jordbruksdraget är att i första hand koppla såmaskinen i. Den spårar lite bättre på vändtegarna tror jag?
Senast redigerad av PeterR 20:01:38, 11-04-2020, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

håkan 13

#254 » 19:43:40, 11-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja såmaskinen kommer säkert att spåra bättre!! har i princip alltid hängt rundbalspressarna i jorbruksdraget!!
följer mycket bättre då!! :grin:
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

torbjorn_forsman

#255 » 19:53:34, 11-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Hur vet man att utjämningshålet är öppet?


Om nivån i behållaren ändrar sig när t ex vätska rinner ut ur luftnippeln eller trycks in bakvägen genom den, så är utjämningshålet öppet.
En förutsättning för detta är att kolven i huvudcylindern verkligen går ut till ändläget när pedalen är släppt. Om det fattas några mm t ex pga feljusterat länkage eller kärvning i huvudcylindern, så kommer hålet att hamna på fel sida av kolvtätningen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Grålle 1951, joures och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se