Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

John Deere 1640, diverse fix och frågor

101 inlägg • Sida 4 av 7
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

63an

#46 » 15:55:00, 17-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var de inte fräschare framdäck som avsågs...rullomkrets? :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest...
Sverige
Maskintyp: Baklastare

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Bengt Erik Eriksson

#47 » 20:43:30, 17-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

är det riktig diff i den? fanns ju optitrac och allt vad det hette.. men kanske inte påJD.
Värp först.. Kackla sedan...
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: AVANT 218 saknar min BM BOXER
MF 575
Farmall M konverterad till perkinspuffra.
www.björnbacka.se
www.esnservice.n.nu

MN

#48 » 08:22:48, 18-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Diff är det i alla versioner - frågan om det är en diffbroms i den eller ej. Att jämföra diffen vid långsamma svängar med att mala på väg i hög fart är inte relevant.
"En märkesentusiast kan överse med sitt märkes fel och brister - en märkesfanatiker förnekar dem"

MF35, MF203, MF 135/Trima 800, BM800, BM V70, BM 262C, Corvette C4, Puch Dakota + Alabama
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Michael Meier

#49 » 09:09:29, 18-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska det se ut såhär ? Eller har du koll på thermostarterns bränsleslang.
Bild
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

PeterR (trådstartaren)

#50 » 15:15:44, 18-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut så, och köldstarten verkar funka. Men, slangen borde nog bytas?
Finns det någon som har Trimafästen som passar JD 1640-2140, 1750-2850 och kan avyttra dem?
/Peter R
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640, Volvo BM T430 med Trima1120, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508

Michael Meier

#51 » 18:53:23, 18-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte om det funkar, det var mera ifall du inte hade sett det.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

PeterR (trådstartaren)

#52 » 19:20:47, 18-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är mycket på den här traktorn som inte är i toppskick. Jag uppskattar verkligen alla påpekanden och goda råd, det kan man inte få för mycket av.
Prio två nu är att få igång tempmätaren och eventuellt bränslemätaren. Båda behöver nya givare. När jag byter tankgivaren är det också läge att byta alla bränsleslangar, inklusive den på bilden inser jag nu.

Prio ett är nog att finna ut varför ena porten på en av ventilerna för yttre hydraulik släpper in oljan långsamt. Dessutom kan lyftarmarna ibland påverkas (höjas/sänkas) när jag manövrerar det hydrauliska toppstången.
Kan det vara så enkelt att uttaget (snabbkopplingen) inte släpper igenom tillräckligt flöde åt ena hållet?
Har använt tippkärra på traktorn men minns inte om det var samma uttag som användes då. Hur som helst sänktes flaket med normal hastighet då. När jag hade toppstången på samma uttag (samma som lyft av snöblad) gick det extremt sakta åt ena hållet.
Det andra uttaget funkar fint åt båda håll. (Med reservation för ovan tillägg angående lyftarmar)

Idéer någon?

Edit: tillägg
Finns det någon som har Trimafästen som passar JD 1640-2140, 1750-2850 och kan avyttra dem?
/Peter R
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640, Volvo BM T430 med Trima1120, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508

PeterR (trådstartaren)

#53 » 19:35:23, 18-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Satsa på den kompletta lastaren istället för att klydda med överflytt av en för liten lastare från 430. Tror nog det är en skaplig premie på en 430 om den har lastare....

MN


Frågan är om det är ekonomiskt rätt att sälja 430 med lastare eller behålla den. Trima 1120 är nog ganska lagom till 1640, men i största laget för 430?
Låt oss anta att jag kan få fatt på fästen och ventilpaket för 10kkr, kontra köpa komplett lastarpaket för 25kkr. Tror Ni att man kan få ut 15kkr extra om jag säljer 430 med lastare?
Är jag orealistisk? Andra åsikter och råd emottages tacksamt!
Finns det någon som har Trimafästen som passar JD 1640-2140, 1750-2850 och kan avyttra dem?
/Peter R
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640, Volvo BM T430 med Trima1120, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508

ac tc

#54 » 20:34:52, 18-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror det ger en rejäl värdeökning på 430ín att låta lastaren vara kvar...säljes: snöskottar traktor..
- vad ska man annars med en 430í till??

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Bengt Erik Eriksson

#55 » 01:41:27, 19-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket vanligt att det bli fel i snabbkopplingar. ventilkäglan i mitten har förlorat sitt stöd och kan tryckas in för långt. då öppnar inte mötande kägla ordentligt och uppträder som en backventil.
kolla på alla kopplingar att käglan inte går att trycka in djupare än att den inte sticker upp över metallen runt hålet.
Värp först.. Kackla sedan...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: AVANT 218 saknar min BM BOXER
MF 575
Farmall M konverterad till perkinspuffra.
www.björnbacka.se
www.esnservice.n.nu

kymi

#56 » 22:50:54, 19-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå i tråden.Läser med stort nöje om era eskapader,men kommenterar ytterst dåligt..Såg att det kom in en lastare med fästen till din 1640 idag på blocket,mest ett tips om du missat det :-)

1 person gillar det här inlägget.
kymi
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:51, 30-11-2010
Ort: Kristianstad
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Bm 320

uppland2

#57 » 23:13:00, 19-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Frågan är om det är ekonomiskt rätt att sälja 430 med lastare eller behålla den. Trima 1120 är nog ganska lagom till 1640, men i största laget för 430?
Låt oss anta att jag kan få fatt på fästen och ventilpaket för 10kkr, kontra köpa komplett lastarpaket för 25kkr. Tror Ni att man kan få ut 15kkr extra om jag säljer 430 med lastare?
Är jag orealistisk? Andra åsikter och råd emottages tacksamt!


Om det nu är en lastartraktor du vill ha, har du funderat på att sälja både 430:n och 1640:n och få loss pengar att köpa precis det du vill ha? Skulle antagligen kunna ge pluspoäng hos HSB. Eller är det jakten på att hitta delar och skruva själv som är själva målet?

1 person gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

PeterR (trådstartaren)

#58 » 23:49:10, 19-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

kymi skrev:Hallå i tråden.Läser med stort nöje om era eskapader,men kommenterar ytterst dåligt..Såg att det kom in en lastare med fästen till din 1640 idag på blocket,mest ett tips om du missat det :-)

Tack! Jag såg den. Vad säger expertisen om Kjellve?
Trima trivs jag med.
Finns det någon som har Trimafästen som passar JD 1640-2140, 1750-2850 och kan avyttra dem?
/Peter R
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640, Volvo BM T430 med Trima1120, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508

PeterR (trådstartaren)

#59 » 00:00:01, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppland2 skrev:
PeterR skrev:Frågan är om det är ekonomiskt rätt att sälja 430 med lastare eller behålla den. Trima 1120 är nog ganska lagom till 1640, men i största laget för 430?
Låt oss anta att jag kan få fatt på fästen och ventilpaket för 10kkr, kontra köpa komplett lastarpaket för 25kkr. Tror Ni att man kan få ut 15kkr extra om jag säljer 430 med lastare?
Är jag orealistisk? Andra åsikter och råd emottages tacksamt!


Om det nu är en lastartraktor du vill ha, har du funderat på att sälja både 430:n och 1640:n och få loss pengar att köpa precis det du vill ha? Skulle antagligen kunna ge pluspoäng hos HSB. Eller är det jakten på att hitta delar och skruva själv som är själva målet?

Hmmm...
Du kan ha helt rätt!
Jag ”måste” ha lastare på min traktor. Enda rimliga sättet att hantera rundbalar på.
Det får inte heller bli något glapp mellan traktorerna då jag använder den varje vecka. Sen tycker jag egentligen om 1640 då det har varit något av ett mål under många år. När sedan den här dök upp tyckte/trodde jag att det skulle vara relativt enkelt att hitta lastarfästen då framförallt 2140 med lastare är ganska vanligt. Tji fick jag!
Skruva är annars bara ett nödvändigt ont när likviditeten är i princip obefintlig, vilket också är anledningen att jag ens tänker tanken att flytta över lastaren till 1640.
Finns det någon som har Trimafästen som passar JD 1640-2140, 1750-2850 och kan avyttra dem?
/Peter R
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640, Volvo BM T430 med Trima1120, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508

PeterR (trådstartaren)

#60 » 00:07:57, 20-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Mycket vanligt att det bli fel i snabbkopplingar. ventilkäglan i mitten har förlorat sitt stöd och kan tryckas in för långt. då öppnar inte mötande kägla ordentligt och uppträder som en backventil.
kolla på alla kopplingar att käglan inte går att trycka in djupare än att den inte sticker upp över metallen runt hålet.

Kollade nyss. Käglorna går inte att trycka in djupare än metallen runt hålet. Men, käglorna är ganska glappa. Kan det påverka?
Det verkar vara lite specialkopplingar här. De sitter i ett klämfäste och har en liten arm som påverkar hylsan när man skall koppla/lossa. (Det där blev obegripligt! Får ta bilder i morgon..)
Annars tänkte jag helt enkelt byta kopplingen oavsett synbart skick. De är nog inte såååå dyra?
Finns det någon som har Trimafästen som passar JD 1640-2140, 1750-2850 och kan avyttra dem?
/Peter R
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640, Volvo BM T430 med Trima1120, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Koneita

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates