Sida 1 av 21

John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 15:58:29, 11-08-2017
av PeterR
Hej Alla,
För den minnesgode så kom ju min ersättare till 430 hem för några dagar sedan.
PeterR @ Dagens glädjeämne !

Bild

Det är en 1640, årsmodell 1982 som har gått omkring 4300 timmar.
Nu är det ju en hel del som måste åtgärdas på traktorn, så jag tänkte dokumentera lite här. Dessutom kommer det helt klart att bli många frågor som Ni kan hjälpa till att lösa. Jag förväntar mig glada diskussioner men med högt till tak!
Elen är helt under isen! Det enda som funkar är arbetsbelysning, fläkt (högsta farten) och bromsljus. OK, 4WD funkar också. Batterierna är sopslut, så nya kommer att inskaffas idag.
Lastare skall också monteras. Jag har på 430:n en Trima 1120 som jag tänkte flytta över. Steg ett blir nog att hitta färdiga fästen. Jag har ringt runt bland de traktorskrotar jag känner till, men inte fått napp. Verkar mer effektivt än att bygga om fästena från 430. Lite bråttom är det också då HSB vill lägga tillbaka pengarna från 430 så fort som det bara går. Dessutom påstår hon att det inte är vackert med många traktorer på gården!

Finns det någon som har fästen som passar JD 1640/2040/2140 och kan avyttra dem?

Medan jag felsöker el och letar lastarfästen så skall också servicedelar och vätskor beställas.

/Peter R

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 16:58:31, 11-08-2017
av MN
trevlig maskin men en trima 1120 är väl lite tanigt? Och det är ju konstanttryck på JD:n. ringt ljungs traktorskrot om lastare?

MN

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 18:16:22, 11-08-2017
av PeterR
MN skrev:trevlig maskin men en trima 1120 är väl lite tanigt? Och det är ju konstanttryck på JD:n. ringt ljungs traktorskrot om lastare?

MN

Mycket trevlig traktor i lagom format!
Tanigt med 1120? Jo, kanske lite, men gott nog till mig. Ringt Ljungs, TK och Laholm. Inget napp.
Har Du någon granne som kan tänkas ha ett fäste?
Kommer nog att satsa på nytt ventilpaket för konstanttryck om jag inte också hittar det.

/Peter R

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 19:02:54, 11-08-2017
av PeterR
Vad ska man kryssa här? Transportstyrelsens frågeformulär.

Bild

Vill kunna åka på allmän väg, men självklart till så låg skatt som möjligt. 1:a och 3:e verkar vara korrekt. Men vad skiljer?

/Peter R

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 19:20:56, 11-08-2017
av Khan
Är väl alternativ 1 som gäller.

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 18:46:25, 13-08-2017
av PeterR
Khan skrev:Är väl alternativ 1 som gäller.

Hade nästan det på känn. Tack Khan!

/Peter R

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 19:00:09, 13-08-2017
av PeterR
Batterier bytta. Blev två 62 Ah från Biltema.
Också startat felsökningen på elsystemet. Började med att plocka loss och rengöra instrumentpanelen.
Ett par smålampor trasiga. Verkar vara blandat 1,2 W och 2 W. Kan nog inte spela någon roll vad man sätter dit?

Bild

Efter rengöring. Börjat plocka ihop igen.
Bild

En del flatstiftsklämmor måste bytas, men hade bara en hemma (såna som sitter i kontaktdon).
Mer bilder kommer. Det är totalkaos i elsystemet. Inget fungerar och någon klurig person har gjort märkliga omkopplingar med brytare och reläer. Letar just nu elschema så man kan förstå hur det borde vara....

Lägger in frågan igen:

Finns det någon som har Trimafästen som passar JD 1640/2040/2140 och kan avyttra dem?

/Peter R

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 00:31:25, 19-08-2017
av PeterR
Lite småfix har hunnits med. Brytaren för varningsblinkers ville inte stanna i avstängt läge. En liten hake var krökt, så nu funkar både varningsblinkers och vanliga blinkers. Fått en leverans från Oie. Alla filter, handtag till bakrutan, wire till hitchspärren och koppen till cyklonrenaren. Skulle nog ha köpt en komplett cyklonrenare. Upptäckte att locket var buktigt åt fel håll så att ingen luft kan ha gått den vägen. Kanske var det därför både inre och yttre luftfilter saknades helt! Letar också efter gummitutan i botten på luftfiltret. Den är helt upprutten.
Hittade också ett rostfritt 3" rör med 45 graders böj på. Kan bli ett trevligt avgasrör?

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 01:30:31, 19-08-2017
av Bengt Erik Eriksson
Kolla om.rambredden på 430 och JD är samma, då borde det gå ganska smidigt att flytta över fästena..
Ventilen kan gå att modifiera med en plugg eller en särskilld nippel. Om du nu inte vill byta upp dig till 3e/4e funktion också förståss..

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 08:02:45, 19-08-2017
av PeterR
Jo, jag har varit inne på att modifiera fästena från 430, men verkar enklare om man kunde finna fästen som passar direkt. 430s ventilpaket fuktar lite, så tanken var att skaffa nytt eller bättre begagnat som passar JD. Annars har jag redan 3e funktion med hjälp av elventil.
Får nog mäta traktorerna i alla fall...

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 08:33:28, 19-08-2017
av jonnordvall
Härlig tråd:)

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 23:21:18, 20-08-2017
av PeterR
Locket fixat. Det hade helt klart varit billigare och snyggare att köpt en komplett ny cyklonrenare.
Vet någon var man kan köpa ny gummituta? 76 mm stos. Donaldson P10-6593 är original. Dammventil/vacuator valve/dust valve är några benämningar.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 15:15:22, 03-09-2017
av PeterR
Lite fix har det blivit.
Luftbuken är monterad. Bytt wire till hitchkroken. Låshandtag till bakruta monterad. Rivit isär och juckat upp väljarspaken till pto. Det var fullt med mög i gummiskyddet!

Bild

Bil & Traktorservice fick leverera gummistos till luftburken, hel-/halvljusknapp och transmissionsolja (allt originaldelar).
Bild

Är det en vanlig CAV DPA? Var köper man billigast/enklast p-sats till pumpen? Tittar man hos OIE verkar de inte ha något som passar. Den läcker ymnigt vid gasreglaget.

Bild
Bild
Bild

Vet någon om den grova "direktreturen" är rekommenderad att använda till grävaggregatet? Verkar sitta ytterligare retur ovanför bromsuttaget...

Bild

Nu blir det tvätt och oljebyten.

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 20:11:47, 03-09-2017
av Turbodiesel
Till insprutningspumpen är det enklast att ringa till (förslagsvis) dieselmånsson i kristianstad och beställa en p-sats till locket med hjälp av pumpnumret, annars passar de o-ringarna och lockpackningen från övriga DPA-satser. Däremot är de äldre dpa satserna sällan kompletta för resten av pumpen. OIE har ganska skiftande fabrikat och kvalitet på sina pumpsatser tyvärr, du vet aldrig vad du får därifrån.

Returen från grävaggregat, timmervagnar och liknande ska i i filterburken, så troligen är det uttaget till höger om toppstångsfästet du ska använda. Det bästa är dessutom om det yttre reglaget går att modifiera för konstanttryckssystem.

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 20:59:26, 03-09-2017
av PeterR
Turbodiesel skrev:Till insprutningspumpen är det enklast att ringa till (förslagsvis) dieselmånsson i kristianstad och beställa en p-sats till locket med hjälp av pumpnumret, annars passar de o-ringarna och lockpackningen från övriga DPA-satser. Däremot är de äldre dpa satserna sällan kompletta för resten av pumpen. OIE har ganska skiftande fabrikat och kvalitet på sina pumpsatser tyvärr, du vet aldrig vad du får därifrån.

Returen från grävaggregat, timmervagnar och liknande ska i i filterburken, så troligen är det uttaget till höger om toppstångsfästet du ska använda. Det bästa är dessutom om det yttre reglaget går att modifiera för konstanttryckssystem.


Tack TD!

Kollar med Dieselmånsson i morgon. Kanske El & Diesel har grejor också? Att det är en CAV
är nu bekräftat. Får nog gno lite till så man ser numren ordentligt.

Bild

Stämmer att uttaget till höger om toppstångsfästet går till filterkåpan. Man undrar dock vad den grova till vänster har varit till?
Jag ska kika på ventilpaketet i morgon. Kanske det bara är att skruva i en plugg på rätt ställe?