Sida 2 av 21

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 21:40:02, 03-09-2017
av Turbodiesel
Troligen har de monterat det första returuttaget för att komma fram till att det inte funkade så.. Men det kan vara bra om du kopplar något redskap med dräneringsanslutning, ex vis hydraulmotorer eller något med känsliga servospakar som kräver så trycklös retur som möjligt.

Justeringen för p-bromsens bromsband sitter förövrigt under hålet där det uttaget är monterat, det är därför det satt en plugg där från början.

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 21:46:42, 03-09-2017
av Martin.Eriksson
Vi hade både en 2450 å en 3140 å en 2030 förr å alla dom hade sån där retur direkt ner i låda. funka utan problem iaf men nackdelen är väl att de inte går via filter då..

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 21:53:43, 03-09-2017
av Turbodiesel
Är det yttre ventilpaketet anpassat för konstanttryck så kan det funka ändå, men kör du flödet runt hela tiden brukar det snart börja vibrera i hydrauliken.

Anledningen till att man ansluter returen till filterburken är att returoljan går direkt till hydraulpumpens sugsida via filtret, inte genom transpumpen först, transpumpen ger på de flesta modeller (dock inte alla) betydligt mindre flöde än hydraulpumpen.

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 22:00:34, 03-09-2017
av Martin.Eriksson
Ja de enda vi hade på den tiden var väl skogsvagn bara och den hade ju ventilpaket anpassat för jd..

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 07:54:12, 10-09-2017
av PeterR
Gnodde lite mer på märkskylten. Har ännu inte kontaktat någon leverantör av p-sats. För mycket att göra i kombination med för lite tid...Bild

Så här ser ventilpaketet till grävaggregatet ut. Hittar ingen märkning. Kanske på baksidan som är fäst mot hållaren? Någon som känner igen? Är brittiskt grävaggregat.
Bild
Bild
Bild

Filter-/oljebyte i transmission var nog hög tid! Grovsilen hade fångat lite färgflagor och annat skräp.
Bild

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 10:03:19, 11-09-2017
av PeterR
Byte transmissionsolja. Upptäckte att kabeln till tryckgivaren på växellådan lossnat. När jag satte dit den lyste varningslampan. Jag hoppades att filter- och oljebyte skulle släcka lampan. Icke! Vet någon hur man enkelt kollar att trycket är OK? Mätpunkt och lämplig mätutrustning? Jag hoppas ändå att det är givaren som är kass. Allting funkar som det skall.
Bild

Rengöring och felsökning under taket. Tempsäkringen till fläktmotståndet trasig. Efter bygling så funkar alla tre hastigheterna. Fick också igång torkarmotorerna. Nu saknas bara torkararmar. Hyttfilter bytta. På taket satt resterna av en varningsfyr. Hittade en ny med samma håldelning i gömmorna.
Bild

Ett smakprov på de kreativa lösningarna i elsystemet. Relät är till starten, vilket nog är ganska bra. Sämre är kopplingen för lyset. Det sitter en hängsäkring direkt på + på startmotor, kopplat tillsammans med original ledning till lyset. Varför ser Ni på nästa bild.
Bild

Nyckelbrytaren har gått varm och ger inte spänning till lyktorna. Ovan hashmek gav nog spänning bakvägen? Säkringen är bortärgad så jag kommer aldrig att få veta. Ny nyckelbrytare skall beställas.
Bild

Fick tips från en forummedlem om Trima lastarfästen som suttit på en 1630. (Tack Sockan!)
Vet någon hur mycket det skiljer mellan 1630/1640 avseende Trimafästen?

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 19:29:28, 12-09-2017
av PeterR
Har jag tur så är det inget fel på transmissionstrycket! Efter att ha studerat kopplingsschemat noggrant så verkar det som någon kopplad sladdarna fel. Kabeln som sitter på startspärren, den som tidigare var lös, borde egentligen sitta på tryckgivaren, och den som nu sitter tryckgivaren borde egentligen sitta på startspärren. Man har alltså förväxlat kablarna. Jag förväxlade ju också givarna... När nya startvredet monterats kan jag kolla att min teori stämmer.

Nästa sak som nu är lite akut:
Vet någon hur mycket det skiljer mellan 1630/1640 avseende Trimafästen?

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 23:26:49, 13-09-2017
av PeterR
Puh!
Jag hade rätt! Kablarna var felkopplade. Tändningslåset kom idag och monterades. Lyset funkar nu fint och varningslampan till transmissionstrycket slocknar som den skall.
En del ruttna kablar skall bytas ut och arbetsbelysningen ska få ny kabeldragning. Några av de andra kreativa, alternativa lösningarna på elsystemet ska också rättas till. Inte mycket kvar på det nu.
Även fått hem p-sats till insprutningspumpen.

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 22:09:12, 22-09-2017
av PeterR
Det går sakta! För mycket löneslavande och jakt, men lite händer det.
Man har ju hört talas om algblomning i dieseln, men att det skulle växa träd....!
Hittade det här när jag fiskade efter flottören till tankmätaren. Mätaren visar tomt, men när jag fick fatt på flottören kunde den också visa fullt, men det verkar vara lite glappt däremellan.

Bild

Lyfte på locket till fördelarpumpen. Gojsigt värre!

Bild

Tog bort locket och inkråm samt ändan på pumpen. Den läcker ymnigt vid gasreglaget, men vill undvika att ta bort hela pumpen. Sen började det självklart att regna.

Bild

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 10:49:21, 27-09-2017
av PeterR
Jag har plockat isär min pumpen, men vill kontrollera att "governor spring" sitter i de rätta hålen. Det verkar som någon tidigare varit inne i pumpen och missat en liten fjäder, "idle spring" och vill därför verifiera hur det verkligen skall vara.
Jag hittade en tabell hur det skall vara enligt en siffra på märkplåten. Problemet är att jag inte vet vilken siffra som avses...
Verkar inte funka med bilduppladdning nu.

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 12:32:15, 27-09-2017
av Bengt Erik Eriksson
En ensamt avgrändad siffra mitt i serie nr på pumpen.. Fick du dit "Idle spring" ska träs på tappenninnan man trär den genom plåten och sedan krokar man i stora fjädern.

EDIT: kollade bilden i inlägg 20 ovan. Kan vara så att det är just den siffran som är skadad på skylten. :ohnej:

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 12:51:59, 27-09-2017
av PeterR
Svårt att se på skylten, men det borde vara som här: joppe_johndeere @ [Traktorer] John Deere 1640 demontering av insprutningspump.
"Idle spring" saknades helt. Fick rådet att montera lämplig fjäder från kulspetspenna.

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 01:05:42, 28-09-2017
av Bengt Erik Eriksson
Hmm. Samma nuffror som är skadade på joppes pump. Är det original? :klia:

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 01:19:40, 28-09-2017
av Turbodiesel
Tomgångsfjädern är "extrautrustning" och finns inte i alla pumpar, och på JD av de här modellerna brukar den vanligen saknas. Troligen är det bättre att låta det vara som det har varit tidigare, än att plocka dit valfri okänd fjäder.

Regulatorfjäderns begynnelseposition brukar ses hyfsat tydligt i hålen, och det finns ingen anledning att ändra något där, så länge det fungerade bra innan.

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 07:03:59, 28-09-2017
av PeterR
Då blir det som TD säger. Tack för ovärdelig support!
Traktorn gick med tidigare inställning, men dels så verkade tomgången vara "långt ut i sitt justerområde" (skruven räcker knappt till), och dels tyckte jag att den svarade något långsamt på gaspådrag. Detta kanske är mer relaterat till slitna/dåligt justerade spridare?