Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

John Deere 1640, diverse fix och frågor

302 inlägg • Sida 2 av 21
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Turbodiesel

#16 » 21:40:02, 03-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen har de monterat det första returuttaget för att komma fram till att det inte funkade så.. Men det kan vara bra om du kopplar något redskap med dräneringsanslutning, ex vis hydraulmotorer eller något med känsliga servospakar som kräver så trycklös retur som möjligt.

Justeringen för p-bromsens bromsband sitter förövrigt under hålet där det uttaget är monterat, det är därför det satt en plugg där från början.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



Martin.Eriksson

#17 » 21:46:42, 03-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hade både en 2450 å en 3140 å en 2030 förr å alla dom hade sån där retur direkt ner i låda. funka utan problem iaf men nackdelen är väl att de inte går via filter då..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Turbodiesel

#18 » 21:53:43, 03-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det yttre ventilpaketet anpassat för konstanttryck så kan det funka ändå, men kör du flödet runt hela tiden brukar det snart börja vibrera i hydrauliken.

Anledningen till att man ansluter returen till filterburken är att returoljan går direkt till hydraulpumpens sugsida via filtret, inte genom transpumpen först, transpumpen ger på de flesta modeller (dock inte alla) betydligt mindre flöde än hydraulpumpen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Martin.Eriksson

#19 » 22:00:34, 03-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja de enda vi hade på den tiden var väl skogsvagn bara och den hade ju ventilpaket anpassat för jd..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

PeterR (trådstartaren)

#20 » 07:54:12, 10-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gnodde lite mer på märkskylten. Har ännu inte kontaktat någon leverantör av p-sats. För mycket att göra i kombination med för lite tid...Bild

Så här ser ventilpaketet till grävaggregatet ut. Hittar ingen märkning. Kanske på baksidan som är fäst mot hållaren? Någon som känner igen? Är brittiskt grävaggregat.
Bild
Bild
Bild

Filter-/oljebyte i transmission var nog hög tid! Grovsilen hade fångat lite färgflagor och annat skräp.
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

PeterR (trådstartaren)

#21 » 10:03:19, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byte transmissionsolja. Upptäckte att kabeln till tryckgivaren på växellådan lossnat. När jag satte dit den lyste varningslampan. Jag hoppades att filter- och oljebyte skulle släcka lampan. Icke! Vet någon hur man enkelt kollar att trycket är OK? Mätpunkt och lämplig mätutrustning? Jag hoppas ändå att det är givaren som är kass. Allting funkar som det skall.
Bild

Rengöring och felsökning under taket. Tempsäkringen till fläktmotståndet trasig. Efter bygling så funkar alla tre hastigheterna. Fick också igång torkarmotorerna. Nu saknas bara torkararmar. Hyttfilter bytta. På taket satt resterna av en varningsfyr. Hittade en ny med samma håldelning i gömmorna.
Bild

Ett smakprov på de kreativa lösningarna i elsystemet. Relät är till starten, vilket nog är ganska bra. Sämre är kopplingen för lyset. Det sitter en hängsäkring direkt på + på startmotor, kopplat tillsammans med original ledning till lyset. Varför ser Ni på nästa bild.
Bild

Nyckelbrytaren har gått varm och ger inte spänning till lyktorna. Ovan hashmek gav nog spänning bakvägen? Säkringen är bortärgad så jag kommer aldrig att få veta. Ny nyckelbrytare skall beställas.
Bild

Fick tips från en forummedlem om Trima lastarfästen som suttit på en 1630. (Tack Sockan!)
Vet någon hur mycket det skiljer mellan 1630/1640 avseende Trimafästen?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

PeterR (trådstartaren)

#22 » 19:29:28, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har jag tur så är det inget fel på transmissionstrycket! Efter att ha studerat kopplingsschemat noggrant så verkar det som någon kopplad sladdarna fel. Kabeln som sitter på startspärren, den som tidigare var lös, borde egentligen sitta på tryckgivaren, och den som nu sitter tryckgivaren borde egentligen sitta på startspärren. Man har alltså förväxlat kablarna. Jag förväxlade ju också givarna... När nya startvredet monterats kan jag kolla att min teori stämmer.

Nästa sak som nu är lite akut:
Vet någon hur mycket det skiljer mellan 1630/1640 avseende Trimafästen?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

PeterR (trådstartaren)

#23 » 23:26:49, 13-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Puh!
Jag hade rätt! Kablarna var felkopplade. Tändningslåset kom idag och monterades. Lyset funkar nu fint och varningslampan till transmissionstrycket slocknar som den skall.
En del ruttna kablar skall bytas ut och arbetsbelysningen ska få ny kabeldragning. Några av de andra kreativa, alternativa lösningarna på elsystemet ska också rättas till. Inte mycket kvar på det nu.
Även fått hem p-sats till insprutningspumpen.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

PeterR (trådstartaren)

#24 » 22:09:12, 22-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går sakta! För mycket löneslavande och jakt, men lite händer det.
Man har ju hört talas om algblomning i dieseln, men att det skulle växa träd....!
Hittade det här när jag fiskade efter flottören till tankmätaren. Mätaren visar tomt, men när jag fick fatt på flottören kunde den också visa fullt, men det verkar vara lite glappt däremellan.

Bild

Lyfte på locket till fördelarpumpen. Gojsigt värre!

Bild

Tog bort locket och inkråm samt ändan på pumpen. Den läcker ymnigt vid gasreglaget, men vill undvika att ta bort hela pumpen. Sen började det självklart att regna.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

PeterR (trådstartaren)

#25 » 10:49:21, 27-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har plockat isär min pumpen, men vill kontrollera att "governor spring" sitter i de rätta hålen. Det verkar som någon tidigare varit inne i pumpen och missat en liten fjäder, "idle spring" och vill därför verifiera hur det verkligen skall vara.
Jag hittade en tabell hur det skall vara enligt en siffra på märkplåten. Problemet är att jag inte vet vilken siffra som avses...
Verkar inte funka med bilduppladdning nu.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Bengt Erik Eriksson

#26 » 12:32:15, 27-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ensamt avgrändad siffra mitt i serie nr på pumpen.. Fick du dit "Idle spring" ska träs på tappenninnan man trär den genom plåten och sedan krokar man i stora fjädern.

EDIT: kollade bilden i inlägg 20 ovan. Kan vara så att det är just den siffran som är skadad på skylten. :ohnej:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

PeterR (trådstartaren)

#27 » 12:51:59, 27-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svårt att se på skylten, men det borde vara som här: joppe_johndeere @ [Traktorer] John Deere 1640 demontering av insprutningspump.
"Idle spring" saknades helt. Fick rådet att montera lämplig fjäder från kulspetspenna.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Bengt Erik Eriksson

#28 » 01:05:42, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm. Samma nuffror som är skadade på joppes pump. Är det original? :klia:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Turbodiesel

#29 » 01:19:40, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tomgångsfjädern är "extrautrustning" och finns inte i alla pumpar, och på JD av de här modellerna brukar den vanligen saknas. Troligen är det bättre att låta det vara som det har varit tidigare, än att plocka dit valfri okänd fjäder.

Regulatorfjäderns begynnelseposition brukar ses hyfsat tydligt i hålen, och det finns ingen anledning att ändra något där, så länge det fungerade bra innan.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

PeterR (trådstartaren)

#30 » 07:03:59, 28-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då blir det som TD säger. Tack för ovärdelig support!
Traktorn gick med tidigare inställning, men dels så verkade tomgången vara "långt ut i sitt justerområde" (skruven räcker knappt till), och dels tyckte jag att den svarade något långsamt på gaspådrag. Detta kanske är mer relaterat till slitna/dåligt justerade spridare?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: objornvold och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se