Sida 4 av 21

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 15:55:00, 17-12-2017
av 63an
Var de inte fräschare framdäck som avsågs...rullomkrets? :vissla:

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 20:43:30, 17-12-2017
av Bengt Erik Eriksson
är det riktig diff i den? fanns ju optitrac och allt vad det hette.. men kanske inte påJD.

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 08:22:48, 18-12-2017
av MN
Diff är det i alla versioner - frågan om det är en diffbroms i den eller ej. Att jämföra diffen vid långsamma svängar med att mala på väg i hög fart är inte relevant.

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 09:09:29, 18-12-2017
av Michael Meier
Ska det se ut såhär ? Eller har du koll på thermostarterns bränsleslang.
Bild

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 15:15:44, 18-12-2017
av PeterR
Det ser ut så, och köldstarten verkar funka. Men, slangen borde nog bytas?

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 18:53:23, 18-12-2017
av Michael Meier
Inte om det funkar, det var mera ifall du inte hade sett det.

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 19:20:47, 18-12-2017
av PeterR
Det är mycket på den här traktorn som inte är i toppskick. Jag uppskattar verkligen alla påpekanden och goda råd, det kan man inte få för mycket av.
Prio två nu är att få igång tempmätaren och eventuellt bränslemätaren. Båda behöver nya givare. När jag byter tankgivaren är det också läge att byta alla bränsleslangar, inklusive den på bilden inser jag nu.

Prio ett är nog att finna ut varför ena porten på en av ventilerna för yttre hydraulik släpper in oljan långsamt. Dessutom kan lyftarmarna ibland påverkas (höjas/sänkas) när jag manövrerar det hydrauliska toppstången.
Kan det vara så enkelt att uttaget (snabbkopplingen) inte släpper igenom tillräckligt flöde åt ena hållet?
Har använt tippkärra på traktorn men minns inte om det var samma uttag som användes då. Hur som helst sänktes flaket med normal hastighet då. När jag hade toppstången på samma uttag (samma som lyft av snöblad) gick det extremt sakta åt ena hållet.
Det andra uttaget funkar fint åt båda håll. (Med reservation för ovan tillägg angående lyftarmar)

Idéer någon?

Edit: tillägg

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 19:35:23, 18-12-2017
av PeterR
MN skrev:Satsa på den kompletta lastaren istället för att klydda med överflytt av en för liten lastare från 430. Tror nog det är en skaplig premie på en 430 om den har lastare....

MN


Frågan är om det är ekonomiskt rätt att sälja 430 med lastare eller behålla den. Trima 1120 är nog ganska lagom till 1640, men i största laget för 430?
Låt oss anta att jag kan få fatt på fästen och ventilpaket för 10kkr, kontra köpa komplett lastarpaket för 25kkr. Tror Ni att man kan få ut 15kkr extra om jag säljer 430 med lastare?
Är jag orealistisk? Andra åsikter och råd emottages tacksamt!

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 20:34:52, 18-12-2017
av ac tc
Jag tror det ger en rejäl värdeökning på 430ín att låta lastaren vara kvar...säljes: snöskottar traktor..
- vad ska man annars med en 430í till??

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 01:41:27, 19-12-2017
av Bengt Erik Eriksson
Mycket vanligt att det bli fel i snabbkopplingar. ventilkäglan i mitten har förlorat sitt stöd och kan tryckas in för långt. då öppnar inte mötande kägla ordentligt och uppträder som en backventil.
kolla på alla kopplingar att käglan inte går att trycka in djupare än att den inte sticker upp över metallen runt hålet.

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 22:50:54, 19-12-2017
av kymi
Hallå i tråden.Läser med stort nöje om era eskapader,men kommenterar ytterst dåligt..Såg att det kom in en lastare med fästen till din 1640 idag på blocket,mest ett tips om du missat det :-)

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 23:13:00, 19-12-2017
av uppland2
PeterR skrev:Frågan är om det är ekonomiskt rätt att sälja 430 med lastare eller behålla den. Trima 1120 är nog ganska lagom till 1640, men i största laget för 430?
Låt oss anta att jag kan få fatt på fästen och ventilpaket för 10kkr, kontra köpa komplett lastarpaket för 25kkr. Tror Ni att man kan få ut 15kkr extra om jag säljer 430 med lastare?
Är jag orealistisk? Andra åsikter och råd emottages tacksamt!


Om det nu är en lastartraktor du vill ha, har du funderat på att sälja både 430:n och 1640:n och få loss pengar att köpa precis det du vill ha? Skulle antagligen kunna ge pluspoäng hos HSB. Eller är det jakten på att hitta delar och skruva själv som är själva målet?

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 23:49:10, 19-12-2017
av PeterR
kymi skrev:Hallå i tråden.Läser med stort nöje om era eskapader,men kommenterar ytterst dåligt..Såg att det kom in en lastare med fästen till din 1640 idag på blocket,mest ett tips om du missat det :-)

Tack! Jag såg den. Vad säger expertisen om Kjellve?
Trima trivs jag med.

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 00:00:01, 20-12-2017
av PeterR
uppland2 skrev:
PeterR skrev:Frågan är om det är ekonomiskt rätt att sälja 430 med lastare eller behålla den. Trima 1120 är nog ganska lagom till 1640, men i största laget för 430?
Låt oss anta att jag kan få fatt på fästen och ventilpaket för 10kkr, kontra köpa komplett lastarpaket för 25kkr. Tror Ni att man kan få ut 15kkr extra om jag säljer 430 med lastare?
Är jag orealistisk? Andra åsikter och råd emottages tacksamt!


Om det nu är en lastartraktor du vill ha, har du funderat på att sälja både 430:n och 1640:n och få loss pengar att köpa precis det du vill ha? Skulle antagligen kunna ge pluspoäng hos HSB. Eller är det jakten på att hitta delar och skruva själv som är själva målet?

Hmmm...
Du kan ha helt rätt!
Jag ”måste” ha lastare på min traktor. Enda rimliga sättet att hantera rundbalar på.
Det får inte heller bli något glapp mellan traktorerna då jag använder den varje vecka. Sen tycker jag egentligen om 1640 då det har varit något av ett mål under många år. När sedan den här dök upp tyckte/trodde jag att det skulle vara relativt enkelt att hitta lastarfästen då framförallt 2140 med lastare är ganska vanligt. Tji fick jag!
Skruva är annars bara ett nödvändigt ont när likviditeten är i princip obefintlig, vilket också är anledningen att jag ens tänker tanken att flytta över lastaren till 1640.

Re: John Deere 1640, diverse fix och frågor

InläggPostat: 00:07:57, 20-12-2017
av PeterR
Bengt Erik Eriksson skrev:Mycket vanligt att det bli fel i snabbkopplingar. ventilkäglan i mitten har förlorat sitt stöd och kan tryckas in för långt. då öppnar inte mötande kägla ordentligt och uppträder som en backventil.
kolla på alla kopplingar att käglan inte går att trycka in djupare än att den inte sticker upp över metallen runt hålet.

Kollade nyss. Käglorna går inte att trycka in djupare än metallen runt hålet. Men, käglorna är ganska glappa. Kan det påverka?
Det verkar vara lite specialkopplingar här. De sitter i ett klämfäste och har en liten arm som påverkar hylsan när man skall koppla/lossa. (Det där blev obegripligt! Får ta bilder i morgon..)
Annars tänkte jag helt enkelt byta kopplingen oavsett synbart skick. De är nog inte såååå dyra?