Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

BM 35 Injektor pump HJÄLP!!!

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Vulcan (trådstartaren)

#1 » 16:30:21, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej !
Skriver för första gången här på forat!! Jag har en BM 35 1053 motor med Injektor pump som för ett par veckor sedan fick spatt och traktorn rusade på fullgas oavsett hur gasreglaget stod. Aha tänkte jag ! reglerstången eller något annat hade fastnat i pumpen... sagt å gjort rev ner bakstycket på pumphuset och konstaterade att ett av lagren i regulatorn hade gått åt pipsvängen :sad: allt annat går lätt och smidigt . Så av med dom gamla lagren och på med nya och bytte även rullagret på förställnings armen och skruva ihop , på med ny olja och startade upp.Jag har inte ändrat några justeringar eller ställskruvar utan allt är precis som innan MEN!! nu är det ett annat problem som har dykt upp.. det verkar som regulatorn inte funkar som den ska, eller rättare sagt när man från tomgång ökar gaspådraget och kommer ungefär en bit över halvgas så är det precis som om regulatorn INTE orkar hålla emot/ går för lätt! utan motorn rusar upp till maxfart ??? Likaså om man kör på hög växel och har ungefär samma gaspådrag och belastar typ i en riktig uppförsbacke så vill den gärna rusa till max, och inte reglera som den ska. Så vad kan det vara ??? kan ju knappast vara en justersak eller? efter som inget är ändrat?? Tar gärna emot lite idèer om vad det skulle kunna vara för fel
:idee3:
Vulcan
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:27, 24-07-2017
Ort: Mitt i Skaraborg !!
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM-35 / 36



Bengt Erik Eriksson

#2 » 16:53:02, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

låter som ett fjäderbrott i mina öron.. och som att det var det ursprungliga felet också.. Men vet inte om det finns någon fjäder i den regulatorn öht..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Vulcan (trådstartaren)

#3 » 19:16:19, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm ja kan så vara! ett skuret lager va det ju definitivt men det kan ju varit en fjäder också ! såg iof. inget onormalt men ska det vara mer än två st fjädrar i pumpen ? en länkfjäder och en regulatorfjäder + en liten dampningsfjäder på förställnings armen också. Ska det va någon typ av fjäder på själva regulatorn ??
Vulcan
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:26:27, 24-07-2017
Ort: Mitt i Skaraborg !!
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM-35 / 36


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Pandabird och 20 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se