Hei. Det ble nylig en traktor til på gården, en MF 203 med frontlaster og snøskuffe. Traktoren ble besiktiget, men tilstanden var ukjent. Men hadde kontrollert at det var olje på den. Litt lite olje i transmisjonen, men heller ikke tegn til vann i oljen. Den hadde lokk over lyddemperen, noe som var et godt tegn.
Etter en tid ble det bestemt at det ble kjøp av traktoren. Deretter ble det forsøk på start. Motoren hadde stått i et ukjent antall år, og den var begynt å sette seg fast. Men med litt mild overtalelse, blant annet med rørtang på kraftuttaket begynte den å gå rundt. Da oppdaget jeg at det surklet i luftfilteret, og det var fullt av vann. Tok bort oljebeholderen så det kunne tømmes ut.
Kjørte så motoren rundt på startmotoren, gikk lett rundt og oljetrykksmåleren ga godt utslag. Optimismen økte og vi luftet drivstoffsystemet. Var godt om gammel diesel på tanken, ikke noe vann å se heller. Etter dette innså vi at det medbrakte batteriet var for svakt. Det som stod i traktoren var frosset i stykker, så det løftet jeg ut.
Vi dro hjem etter to nye batterier og koplet til begge, da ble det fart på startmotoren, og kort fortalt startet traktoren og gikk fint. En oljelekkasje var det dog på sentralen til frontlasteren. Et lokk hadde frosset i stykker.
Men neste dag fylte jeg på mer olje til frontlasteren (egen pumpe) og kjørte traktoren hjem
Legger ved noen bilder av traktoren om noen vil se. MF 203 har jeg ikke sett så mange av, så de virker å være atskillig mer sjeldne enn 35 og 65 for eksempel.
Mvh Øyvind