Nickebonne skrev:Men oavsett oljeval blir det ju knappast spån i oljan pga det...
Förstår inte riktigt hur du menar, vid
kontakt metall mot metall har man antingen högt kuggtryck/för liten anliggningsyta vilket menas felkonstruktion, vilket innebär fel i material, inte optimalt injusterat eller överlast.
Glidande kuggar och friktionslameller i samma oljebad vill man helst inte ha om man ska skydda metall mot metallkontakt med hjälp av oljeval, sedan kommer ju verkligheten in.
I denna
växel är det garanterat metall mot metall,
olja kan inte skydda när ytorna har felaktig anliggning/kontakt oavsett vad orsaken är, är det en inkörningstid beror det på att axeln som helhet är en individ och delarna är tillverkade efter större toleransen för att passa alla axelindivider, det är väldigt Basic/ grundläggande.
Därav täta oljebyten, det är valt att låta kunden byta olja för att få bort slitagealstrande substans istället för att ha snävare tolerans på reservdelarna, priset piper iväg med en nolla direkt och det blir bättre att sälja en komplett
axel som reservdel.
I en perfekt tillvaro ska oljan till denna växel klara av att hålla kuggarna ifrån varandra, nada spån i oljan, nu är det spån i oljan, det är metall mot metallkontakt, om det är proper monterat då är det en beräknat slitage för att få en individanpassad växel när inkörningstiden är över.
Är det inte propert monterat alternativt fel på ingående reservdelar kommer denna växel att bli skrot.
Man kan säga lite svävande att kontrollera reservdelar måste man göra, OM man önskar lova något, typ funktionsgaranti eller liknande, annars vete tusan, VAD lovar man om man inte vet vad det är för skick på grejorna man stoppar i axeln?