Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Hur många oljebyten för att få rent i en axel

64 inlägg • Sida 4 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

bert

#46 » 22:34:02, 01-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men sitter där diffspärr skal det väl va ls tillsats va?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar



maggen

#47 » 06:37:30, 02-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är diffbroms brukar det vara LS olja, beroende på vilken konstruktion den har. Är det bara en mekanisk spärr behövs det inte.
maggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:55, 12-10-2014
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Scania bonden

#48 » 07:55:27, 02-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde verkstaden kunna ge dig en garanti på t.ex 500 driftstimmar? Om du nu har så lite körtid kvar i år på traktorn så är väl det ett rimligt alt. Knepigt annars om dom inte törs stå för sina egna rep.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Göran Ekman (trådstartaren)

#49 » 08:40:58, 02-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ett lammelpaket som man lägger hydraltryck på för att få den att låsa . Vilken olje kvalité det ska vara verkar det som om de tre källorna som jag kollat på är överens om , ingen specar en ren transmisonsolja varför ? De tre anser att det ska vara combi olja UTTO eller STUO.
Det som bekymrar mig är spånen på magnetpluggen.
Är helt övertygad om att det inte är oljan som är problemet .
Ser det som så att .
1 Det är normalt, det är bara jag som är nojig.
2 Det är spån som är kvar sedan det första haveriet.
3 Något är felmonterat.
Det jag vill är att jag ska bli skadeslös om något är fel.
Hur långt ( drifts timmar ) in i fram tiden ska oljan inte innehålla metallpartiklar? Rekommenderat bytes intervallet är 1200timmar eller 1 gång per år.
Enklaste sättet att kolla hur axeln mår i framtiden är att skicka in en olje analys .
Ska försöka få reda på vid vilket tim antalet som man anser att att inkörningen är klar.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Michael Meier

#50 » 08:53:13, 02-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan se oljeval/rek som en sidodiskussion, Göran :)

Finns dom utbytta delarna från axeln kvar ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#51 » 09:27:28, 02-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nickebonne skrev:Men oavsett oljeval blir det ju knappast spån i oljan pga det...


Förstår inte riktigt hur du menar, vid kontakt metall mot metall har man antingen högt kuggtryck/för liten anliggningsyta vilket menas felkonstruktion, vilket innebär fel i material, inte optimalt injusterat eller överlast.

Glidande kuggar och friktionslameller i samma oljebad vill man helst inte ha om man ska skydda metall mot metallkontakt med hjälp av oljeval, sedan kommer ju verkligheten in.

I denna växel är det garanterat metall mot metall, olja kan inte skydda när ytorna har felaktig anliggning/kontakt oavsett vad orsaken är, är det en inkörningstid beror det på att axeln som helhet är en individ och delarna är tillverkade efter större toleransen för att passa alla axelindivider, det är väldigt Basic/ grundläggande.

Därav täta oljebyten, det är valt att låta kunden byta olja för att få bort slitagealstrande substans istället för att ha snävare tolerans på reservdelarna, priset piper iväg med en nolla direkt och det blir bättre att sälja en komplett axel som reservdel.

I en perfekt tillvaro ska oljan till denna växel klara av att hålla kuggarna ifrån varandra, nada spån i oljan, nu är det spån i oljan, det är metall mot metallkontakt, om det är proper monterat då är det en beräknat slitage för att få en individanpassad växel när inkörningstiden är över.

Är det inte propert monterat alternativt fel på ingående reservdelar kommer denna växel att bli skrot.

Man kan säga lite svävande att kontrollera reservdelar måste man göra, OM man önskar lova något, typ funktionsgaranti eller liknande, annars vete tusan, VAD lovar man om man inte vet vad det är för skick på grejorna man stoppar i axeln?
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Göran Ekman (trådstartaren)

#52 » 09:36:06, 02-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Du kan se oljeval/rek som en sidodiskussion, Göran :)

Finns dom utbytta delarna från axeln kvar ?

Olje trådar brukar kunna få lite fart på forumet . " I ett fall som detta" Aron Englund tidigt 1900 tal.
Nöjer jag mig med att följa tillverkarens rekomendationer.
Några ut bytta delar har jag inte fått se.
Nu spär du på min nojighet och konspirations tankar.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

63an

#53 » 09:42:15, 02-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rep.garanti måste väl gälla å oljan i axeln satte ju såklart verkstan i vid byte av delar sen har ALLA sett hur de såg ut när Göran gjorde första bytet :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

mathiast

#54 » 09:52:44, 02-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har gjort många första servicar på bla nh och det är sällan man ser mörk olja efter 1200h,brukar bli lite minimalt med spån på magneten också.
Blir axeln väldigt varm??? Funderar på om dom ställt kronhjul pinjong lite väl tight.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

mathiast

#55 » 09:54:16, 02-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde för övrigt vara väldigt lätt att göra rent i axeln innan man monterar ihop den
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Göran Ekman (trådstartaren)

#56 » 10:30:16, 02-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körde på åkern 5 timmar med tallriksredskap den blir inte varmare än att det går att lägga handen på klumpen en vild gissning kanske 40 grader. I min värld rimligt ,men vad vet jag.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

gaffa

#57 » 11:55:44, 02-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå konspirationsteorier verkstaden har kanske bara putsat till kronhjul och pinjong med vinkelslipen och sedan slängt i skiten igen. Nej men skämt åsido visst vill man väl se de skadade delarna efter en reparation, speciellt i detta fallet med ett haveri som du antagligen är först i landet med.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Michael Meier

#58 » 13:45:03, 02-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad garanteras i en mekgaranti? det är ju skitjobbigt när det är låga värden inblandade, visst kan man avtala in stilleståndsersättning som då kostar ... 97000 extra.

Det blir ofta bara ord mot ord denna mekgaranti, finns möjligtvis en egenkontroll utförd på papper, men då är den inte skriven av mekanikern i samma stund.

Vad ska den innehålla för bindande löften? Att meken hade en keps från NH på huvudet?
Fick mekanikern tillräckligt med tid ansatt för denna reparation?
Alla kan inte hjälpa till, finns det någon praktikant som har vidrört axeln som också faller under mekgaranti ?
Inte ens Göran kan bevisa att det är olja från just denna axel.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Göran Ekman (trådstartaren)

#59 » 15:25:43, 02-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får en känsla av att en garanti på något som om det går sönder igen i princip är omöjligt att styrka vad som orsakar det nya haveriet är en garanti med begränsat värde för mig. Möjligheten att ha synpunkter på reparationen är lite färskvara .
Det som imponerar lite på mig är att verkmästarn som var semesterledig när axeln monterades ihop . Helt tvärsäkert utan att ha sett någonting kan berätta för mig att allt är normalt.
Jobbet skedde under juli månad med semestrar, hur många som skruvat på axeln vet jag inte minst tre tror jag
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Turbodiesel

#60 » 16:09:42, 02-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det normala under inkörningen är en del "mjöl" på magneten, och en diskret småglittrande olja vid första bytet, spånen som syns på dina bilder har inget med någon "inkörning" att göra. Troligen rester från det gamla haveriet, eller som sagt felinställda drev, dock är det ganska vågat att lämna så mycket skrot kvar i en repad axel, det är inga mjuka bitar det där.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: arne perbjörs, Lars Runström, OlofM och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se