Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

T31an orimligt snabbt varm?

22 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

strom

#16 » 20:42:00, 08-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag läste det och köpte en då den kostade typ 150kr jmf med 800 på oie men tänkte testa köra utan först. Kanske ska strunta i att sätta i den då.. och så får jag köpa mig en Mercedes så att jag går användning av den!;)

Ja en merca mer eller mindre är knappt märkbart.
Säljs en t31a på fejjan i delar.
/trevlig helg
strom
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:57, 17-06-2014
Ort: Hölö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm, fordson,mf



Låtsasbonden i Vallby (trådstartaren)

#17 » 21:40:02, 08-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jasså, i vilken grupp säljs den?
Låtsasbonden i Vallby
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:09:09, 20-04-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: T31

strom

#18 » 10:21:09, 09-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi som älskar gamla traktorer, finns i strängnäs.
Jag ska nog köpa skopan av han imorgon. Om det hinns med.
strom
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:57, 17-06-2014
Ort: Hölö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm, fordson,mf

Låtsasbonden i Vallby (trådstartaren)

#19 » 21:50:50, 19-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

[/quote]

1. Ta av termostathuslocket, och titta ner där. Förmodligen kommer du att se ett runt hål i botten av termostathuset, med en plan kant som den där extrabrickan på termostaten ska täta mot. Stoppa ner något i det hålet, som håller tätt och inte riskerar att lossna och ge sig iväg till olämpligt ställe i kylsystemet. En möjlighet kan vara att göra en "expanderplugg" av en gummikloss som man täljer till så den passar (eller kanske en bit gummiisolerad elkabel med lagom ytterdiameter), så drar man i en grov träskruv mitt i den för att få den att expandera och sitta fast. Som en gammaldags termoskork.[/quote]

Nu fick jag äntligen tummen ur och plockade bort termostathuset. Som jag ser det finns det två vägar vattnet kan ta, in i motorn eller tillbaka till kylaren via en annan kanal än den som inflödet är igenom. Jag tolkar det som shuntkanalen? Den går upp igenom locket på termostathuset och sen ner vid sidan om tillbaka till kylaren.

Bifogar ett par bilder.

Tror jag Börjar förstå hur kylning funkar där, om jag pluggar shuntkanalen kommer vattnet flöda genom Motorn hela tiden, gör jag inte det kommer vattnet gå direkt tillbaka till kylaren. Vad jag inte förstår är hur ett kylarhus fungerar om det Inte finns en shuntkanal, vart tar då vattnet vägen under tiden termostaten är stängd? Annat ämne men jag blev nyfiken:)
Bild
Bild
Låtsasbonden i Vallby
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:09:09, 20-04-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: T31

63an

#20 » 22:07:52, 19-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du vet att lagom är bäst! :skriva2:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

torbjorn_forsman

#21 » 06:35:04, 20-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det inte finns en extra shuntkanal från termostathuset som termostaten kan täppa för medan den är kall, så brukar det finnas en ständigt öppen men kraftigt strypt shuntkanal någonstans. Ofta kan en slinga där det ska passera kylvatten oavsett om motorn är varm eller kall fylla den funktionen (t ex värmepaketet på en personbil utan värmekran, eller en slinga till oljekylare, vattenvärmt gasspjällhus eller liknande).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Elffors

#22 » 09:00:48, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade också värme problem med min t31a.Hade Rost i kylare och block. Men traktorn drog även ca 5.5liter milen och 90% av bränslet blev just värme. bytte till d47 motor vilken knappt nånsin blir varm med samma halv igen beckade kylare. drar knappt nåt bränsle heller i jämförelse.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Elffors
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:39, 20-10-2014
Ort: Upphärad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-47


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se