Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Terrier utan gnista

19 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

torbjorn_forsman

#16 » 20:13:33, 12-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det gäller bara att tänka på att det är gjutjärn man svetsar i, och se till att man inte får några hårda ställen i övergången mellan svets och grundmaterial som är omöjliga att bearbeta.
Om man har möjlighet, så vore det nog bäst att göra planingen i fräs.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



robin.gustavsson (trådstartaren)

#17 » 21:11:28, 12-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är ju inte hållfasthet det handlar om utan bara få till en plan yta. För en som aldrig svetsa gjutjärn tidigare, ska man köra pinne med gjutjärnselektroder eller kan det funka med mig?

Skickat från min F5321 via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

torbjorn_forsman

#18 » 06:35:16, 13-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förmodligen är det pinne med specialelektrod för gjutjärn (vanligtvis nickelelektrod) som fungerar bäst. Om man använder en vanlig svetselektrod med låg kolhalt (eller MIG) så blir det ju ett område i övergången mellan svetsen och gjutjärnet som har lagom kolhalt för att ta härdning alltför lätt, det blir "glashårt".
Det kan nog vara bra att blästra eller slipa bort en del av den brända ytan på gjutjärnet innan man börjar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

robin.gustavsson (trådstartaren)

#19 » 14:34:57, 18-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

trots allt negativt man hör om postnord så överträffade dom mina förväntningar oftast, beställde o-ringar till lyftarmarna igår vid lunchtid, idag klockan 10 låg dom i brevlådan så nu är dom ihopsatta och förhoppningsvis täta.

grenrören provade jag att kleta på lite svets med migsprutan, verkar funka. provade med en fil och verkar inte helt omöjligt att slipa heller. frågan är om man bara nöter ner det plant med en stor handfil eller om man lär jaga tag på nån med en planslip? en tanke var om man ska knacka ut tjockare kopparpackningar(typ 2mm) för att ta det värsta skevheten. har inga friska orginalpackningar att mäta tjockleken på än så länge.
rädd för att man kommer få ta för mycket material om man planfräser eller slipar då det är rätt skevt mellan insugsportarna och avgas.

En fin liten stående ljuddämpare rätt upp sen så kanske det inte blir så hemskt mottryck.

1 person gillar det här inlägget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Enmaskin och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se