Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Terrier utan gnista

19 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

robin.gustavsson (trådstartaren)

#1 » 21:53:51, 10-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min dotter fyllde 1 år här i veckan och som den goda fader man är så fick hon en traktor i present. Köpte den billigt från ett dödsbo. Ska enligt uppgift ha startat och körts för ett par år sedan.
Men jag får inte någon gnista alls.
Bytt tändspole, kablar, fördelarlock, kondensator. Brytare ser fräsch ut. Allt utom tändspole är dock från bra att ha lådan. Såg ut som det som satt där var ifrån en likadan låda. Så vet inte riktigt vad som ska sitta där heller. Åker väl på att köpa allt nytt och börja från början. Men som jag fattat det så fanns terriern med b4b och b16c motor. Verkar ska vara olika tänddelar på dom. Hur ser man skillnad på motorerna? Nån typbeteckning hittar jag icke.

Tanken är väl att börja med att Plocka dän den hemska lastaren för att sedan renovera den och sen får vi se om jäntan eller jag kör runt i den på sommaren.

Och inte fan funkar bilduppladdningen via tapatalk heller. Provar igen imorgon.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414



Janson1

#2 » 22:18:02, 10-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det skall börjas i tid... Den har väl ett helt vanligt simpelt tändsystem. Kommer, äch.
Tag en bild eller två så kan vi nog guida dig vidare.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

qsecofr

#3 » 22:30:53, 10-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ström till tändspole då tändningen är på? Ta bort fördelarlocken så du når brytarna. Se till så att motorn står så att de är stängda. Ta loss tändkabeln från fördelarlocken som går till tändspolen och lägg ända nära gods. Slå på tändningen och öppna brytarna med något som inte leder ström. Funkar tändspole, brytare och kondensator skall det hoppa en gnista mellan tändkabeln och gods varje gång brytaren öppnas.

Ingen gnista får du felsöka de komponenterna. Har du gnista får du kontrollera fördelarlock samt rotor.

Detta är inte en specifik metod för just din motor utan mer allmän metod.

Tapatalked.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

robin.gustavsson (trådstartaren)

#4 » 22:39:22, 10-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

qsecofr skrev:Ström till tändspole då tändningen är på? Ta bort fördelarlocken så du når brytarna. Se till så att motorn står så att de är stängda. Ta loss tändkabeln från fördelarlocken som går till tändspolen och lägg ända nära gods. Slå på tändningen och öppna brytarna med något som inte leder ström. Funkar tändspole, brytare och kondensator skall det hoppa en gnista mellan tändkabeln och gods varje gång brytaren öppnas.

Ingen gnista får du felsöka de komponenterna. Har du gnista får du kontrollera fördelarlock samt rotor.

Detta är inte en specifik metod för just din motor utan mer allmän metod.

Tapatalked.
Den felsökningen har jag redan gjort, ingen gnista. Misstänker först och främst kondensator. Ska kolla imorgon om det finns nån att få tag på i närheten.

Skickat från min F5321 via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

torbjorn_forsman

#5 » 23:23:38, 10-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säkraste sättet för att få tag i rätt tänddelar är att kolla fabrikat och typbeteckning/nummer på fördelaren.
Tidiga B4B kan ha fördelare av märke Auto-Lite, senare sådana och alla B16 har Bosch, men det finns flera olika typer.
Bosch-fördelare från den tiden har olika slags brytare beroende på om fördelaren har vakuumtändförställning eller inte, samt beroende på om den roterar medurs eller moturs.
Både B4B och B16 brukar ha vakuumtändförställning då motorerna sitter i personbilar, men jag misstänker att de saknar vakuumdosa i utförande för traktorer, båtar mm.

När det gäller att skilja på B4B och B16-motorer så kan följande vara till ledning:
B4B förekommer med både 10 mm och 14 mm gänga på tändstiften, B16 har alltid 14 mm.
B16 har oljefiltret (insatsfilter) på höger sida av motorblocket, omedelbart framför startmotorn. Åtminstone tidiga B4B, kanske alla sådana, har oljefilterburken helt separat och ansluten med rör till smörjsystemet.
Avgasgrenrör och insugningsrör ser kantiga och grovt tillyxade ut på B4B, mer "strömlinjeformade" på B16.
Det är också stor sannolikhet att motorn har en typskylt där beteckningen står. Troligen på vänster sida, antingen långt bak strax över vevaxelns nivå eller ungefär mitt på, i höjd med skarven mellan motorblock och topplock.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#6 » 06:54:30, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man vara lite petig så sitter det inte en B4B motor i traktorn utan där hette den B14C. B16 modellen hette B16C. Den motorn kom med årsmodell -58. Det kan vara till lite hjälp när man söker delar.
Vilken färg har traktorn? De första Terrierna var gröna och sedan blev de röda som Volvo Krabat.
Det finns listor på nätet med chassinummer där man ser årsmodell.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

ls76

#7 » 08:16:06, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Typskylten på B14 motorn sitter på motorns hö. sida till viss del skymd av startmotorn, ett annat kännetecken är att utblåset på B14 går snett neråt och sitter med 2 bultar, på B16 går det rakt ut och att avgasböjen sitter med 3 bultar. Har traktorn en B14 motor är det en T eller BM 15, med B16 år det en T eller BM 425. Chassieplåten sitterpå traktorkroppens vä. sida.
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

robin.gustavsson (trådstartaren)

#8 » 20:31:57, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får se om bilderna kommer med. Gick inte att lägga upp bilder varken via tapatalk eller chrome med mobilen. BildBildBildBild

Skickat från min F5321 via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

robin.gustavsson (trådstartaren)

#9 » 20:35:21, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då borde det alltså bara en b16c jag har. MEN då den är ombyggd till 12v borde väl. Merparten av tänddelar vara taget från en b18?

Skickat från min F5321 via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

torbjorn_forsman

#10 » 20:58:33, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fördelaren kan inte komma från en B18. En B18-fördelare roterar moturs medan B16 roterar medurs.
Kolla typbeteckningen på fördelaren - antingen en harang av både bokstäver och siffror som troligen börjar med VJ, eller ett 10-siffrigt nummer som börjar med 0 231.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ls76

#11 » 21:00:06, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är en B16C
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

torbjorn_forsman

#12 » 22:19:49, 13-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag fått tillfälle att kolla i kataloger.
Fördelaren på B16C ska heta VJ 4 BR 13 T eller 0 231 110 017.
Brytare 1 237 013 000 (används även på vissa årsmodeller av B18 B och D i personbilar, speciell för fördelare utan vakuumdosa)
Kondensator 1 237 330 067 (samma som på tidiga B18 i personbilar, Saab 2-takt, Mercedes fram till 1965 m fl)
Fördelararm (rotor) 1 234 332 088 (samma som på många Mercedes före 1970, DAF fram till 1967, vissa VW och Porsche från 50-talet)
Fördelarlock 1 235 522 058 (samma som på bl a tidiga Saab V4, många BMW från 60-talet, de flesta Mercedes fram till 1965)
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

robin.gustavsson (trådstartaren)

#13 » 18:26:20, 14-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket för all hjälp. Skruven som håller brytaren och som går vidare till kondensator låg emot godset, inbillar mig att det har ställt till det, sen med en ny kondensator tänkt till min gamla moped så fick jag liv i den. Nu återstår det att demontera lastare och tvätta. Sen blir det renovering i vinter. Nån som känner ett behov av att ta över lastaren? Hemmabygge med enkelverkande lyft och ryck och slit tilt. Bild

Skickat från min F5321 via Tapatalk

3 personer gillar det här inlägget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

robin.gustavsson (trådstartaren)

#14 » 15:41:25, 12-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fortsätter Uppdater den här tråden nu med lite renovering, kan man byta rubrik om man är inne på en dator eller är det bara moderator som kan det? Typ renovering terrier kan Vara bättre.

Började med att riva bort lastaren och ge den en ordentlig tvätt, fälgarna var ommålade och färgen släppte när man mosa på med hetvatten. En lite oroväckande sak jag upptäckte när jag höll på med lastaren var det att fästet satt ivägen för oljefiltret så undra när det senast vart bytt? Bild

Började med att fixa läckaget vid hydraularmar, skulle tydligen vara enkelt. Bild
Bara det att lyftarmen tog i störtbågen så gick inte att dra ut den.Bild
Bort med bågen då. Frågan är om den nånsin skruvas dit igen? Återstår att beställa o ringar, hitta måtten i en annan tråd.

Nästa problem är grenröret. Läckage på 3 av 4 portar på avgassidan. Bra med gods som rostat bort. Frågan är hur man löser det. Nytt grenrör är väl inte det lättaste att få tag på. Törs man lägga på material med svets och sen planslipa? Bild


Skickat från min F5321 via Tapatalk
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

Janson1

#15 » 19:50:17, 12-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror det går utmärkt att lägga på ny svets och sen plana till det. (utan att veta)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: tbm och 19 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se