Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

John Deere 1640 demontering av insprutningspump.

22 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

PeterR

#16 » 08:28:18, 15-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min gamla termostat öppnade visserligen, men den nya öppnade mycket mer. Det hade jag inte upptäckt om jag inte kokat dem samtidigt.
PeterR @ [Traktorer] John Deere 1640, diverse fix och frågor

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV



joppe_johndeere (trådstartaren)

#17 » 10:58:00, 15-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag bytte termostat förra våren. Nu i somras plockade jag av den igen och kokade den för att se så den verkligen öppnade, och det gjorde den. När jag sedan körde utan termostat blev den inte ens ljummen.
Igår provade jag att lägga ner givaren i kokande vatten inkopplad på traktorn, men fick inget utslag på mätaren. Behöver givaren jord för att fungera? Isåfall kan jag bara lödda på en kabel och jorda den medans jag provar olika temperaturer för att se om den spelar ett spratt eller ej.

Jag tänker mig såhär. Koka upp vatten och låt det svalna till 70grader, ner med givaren och läs av i hytten. Står den på det röda är det garanterat givaren som är i sönder.


PeterR skrev:Min gamla termostat öppnade visserligen, men den nya öppnade mycket mer. Det hade jag inte upptäckt om jag inte kokat dem samtidigt.
PeterR @ [Traktorer] John Deere 1640, diverse fix och frågor


Andreas.karlsson skrev:Kul att du lägger upp mycket bilder! :thumme: Eftersom mätaren rör sig, så borde det väl betyda att givaren är hel? Brukar vara antingen eller.
Blir övre kylarslangen riktigt varm då tempen går upp?
Är systemet väl rengjort, så hade nog jag testat att koka termostaten. Den sitter där av en anledning, och bör kontrolleras så den fungerar korrekt.
Användarvisningsbild
joppe_johndeere
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:59, 21-01-2017
Ort: SVEDALA
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640

PeterR

#18 » 11:47:48, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en bra verkstadshandbok i downloads, visserligen för JD2140, men det mesta är lika.
Kontroll av tempgivare:
Bild
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

joppe_johndeere (trådstartaren)

#19 » 12:50:07, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket för informationen! Detta hjälper verkligen!

PeterR skrev:Det finns en bra verkstadshandbok i downloads, visserligen för JD2140, men det mesta är lika.
Kontroll av tempgivare:
Bild
Användarvisningsbild
joppe_johndeere
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:59, 21-01-2017
Ort: SVEDALA
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640

PeterR

#20 » 01:46:50, 19-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack,
Lite fler givartester finns i samma snabbformat här: PeterR @ [Traktorer] John Deere 1640, diverse fix och frågor

/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

joppe_johndeere (trådstartaren)

#21 » 17:27:55, 21-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Givaren fungerar som den ska, men termostaten verkar inte vilja öppna riktigt som den ska. Jag plockade ur den igår och provade koka den igen, den börjar så smått öppna på 85grader men är inte fullt öppen förrän vid 100grader.

Och så ska det väl inte vara? Den bör väl öppna fullt redan vid 80-85 grader?
Användarvisningsbild
joppe_johndeere
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:59, 21-01-2017
Ort: SVEDALA
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640

Turbodiesel

#22 » 17:35:14, 21-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De ska börja öppna runt temperaturen det står på dom, och vara fullt öppna vid ungefär tio grader varmare, det känns som att den funkar hyfsat men byt till en ny om det känns osäkert.

Fungerar det inte i alla fall så kanske det läcker ut kompression i kylsystemet. Har den kokat några gånger kan toppackningen ha fått sig en smäll. Termostater brukar inte uppskatta kokning heller.

Kolla även kylarlockets skick, det ska hålla ett visst tryck för att motverka kokning/lokal överhettning.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: arne perbjörs, Lars Runström, OlofM och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se