Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Traktor ih 474 går ej att stänga av

9 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

2hjul (trådstartaren)

#1 » 15:58:50, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en traktor ih 474 som ej går att stänga av när man drar ur den där spaken. När spaken dras ut så märker man att den nästan vill lägga av men det räcker inte för att den ska lägga av. Vi har hällt i lite tvåtaks olja och lite dieselrengöring. Än så länge har det inte blivit bättre, men man kanske skulle åkt en långvända med den. Förra ägaren hade åkt soppatorsk med den, efter det så gick den inte mer förens jag tog över den. Gjorde rent tanken rejält pga den var full av svart klet. Bytte även båda filtren. Vi fick igång den tillslut efter många om och men. Nu går den riktigt bra förutom att den inte går att stänga av. Sprayade tyvärr mycket startgas i luftintag när den krånglade. Kan det ha gjort skador på pumpen? Några tipps på vad man kan göra för att den ska gå att stänga av igen. Tack
Mvh tomas
2hjul
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:58:56, 09-09-2017
Ort: Våmhus
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ih



2hjul (trådstartaren)

#2 » 16:07:33, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
2hjul
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:58:56, 09-09-2017
Ort: Våmhus
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ih

Michael Meier

#3 » 16:18:07, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du sälja den eller är det för ett bruk ?

Någonstans måste man kunna säga att "det här klarar jag inte av och jag vill inte att nästa köpare ska bli utsatt"

Finns det en liten möjlighet att du kan lämna iväg insprutningspumpen till en person som kan testa resultatet av reparationen inuti pumpen?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

MN

#4 » 16:22:37, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

titta vilken av armarna som rör sig när du drar i "spaken" och se om den går att röra ytterligare? Kan vara glapp/dåligt justerat reglage...

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Michael Meier

#5 » 16:28:38, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Visst kan vajern glidit i skruven.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

2hjul (trådstartaren)

#6 » 17:24:23, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren. Har prövat att dra manuellt nere vid pumpen utan nå bättre resultat. Traktorn har vi nyss köpt av min faster så den kommer att användas och bli kvar ☺️

1 person gillar det här inlägget.
2hjul
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:58:56, 09-09-2017
Ort: Våmhus
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ih

Michael Meier

#7 » 18:18:02, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

2hjul skrev:Tack för svaren. Har prövat att dra manuellt nere vid pumpen utan nå bättre resultat ....


Varför är denna flyttad? Prova att flytta tillbaka den till ursprungligt läge enligt lacken så får du eventuellt tillräcklig slaglängd.

Bild
/Michael M

3 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stridis2

#8 » 20:20:41, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den armen har två funktioner (tror jag), en i mittläge och en i yttersta läget. Både jag och min far har vars en IH624. Min fars har kallstart i mitten och stopp längst ut, min är tvärt om. :uupps:
Stoppen ska vara justerad så att när armen rör vid det fjädrande stiftet så är man i mittläge, drar man så stiftet bottnar så är man i ytterläge.
Är du säker på att armen kommer till rätt läge? Ta bort den justerbara stoppen och drag armen långsamt bakåt (med motorn igång) för att se vad som händer. Det kan ju vara så enkelt som feljusterat stopp. Får du den bara till kallstartläge så dör motorn nästan...
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

2hjul (trådstartaren)

#9 » 20:21:26, 17-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nog varit där och pillat för att kunna röra den manuellt så mycket jag kan. Men kan ju vara idé att kolla över reglagen en extra gång.

Stridis 2. Okej,! Hmm ja jag läste något liknande i en instruktionsbok att det fanns lite olika lägen. Men det det kan nog vara så enkelt att den är feljusterad. Har varit många där och skruvat. Ska kolla upp det där som du skriver. Tack tack
2hjul
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:58:56, 09-09-2017
Ort: Våmhus
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ih


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Brakbrakaren och 20 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se