Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Holder A55-kass koppling

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Danskar´n (trådstartaren)

#1 » 16:38:29, 24-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Min tro tjänare, en Holder A55, har blivit sjuk i kopplingen. Jag köpte den -14, tror jag, och den har funkat oklanderligt sedan dess.
Tyvärr tror jag det är något fel på kopplingen - det går inte å växla - var sig huvudlådan eller bak/fram/hög/låg. Först trodde jag kopplingskabeln bara skulle justeras, men detta är inte fallet. Jag har inte mycket lust att skruva å meka - å inte häller tid, så om någon här har ett bud på vad som kan vara fel, mottags det med tacksamhet - alternativt sälja för det den kan kosta, å få tag i en annan.
Jag vet att kopplingen sitter inuti och att det är en stor grej att öppna upp till den - å det är sånt jag inte gillar... :sad:

PS. Sista gång jag var här, pratade jag en del med en kille som hade renoverat en A55 från topp till botten - den var röd - minns inte hans namn... :???:
Med vänlig hälsning
Danskar´n
Danskar´n
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:48, 06-06-2013
Ort: Västernorrland, Ånge kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Holder A55



TommyLennart

#2 » 17:26:35, 06-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Danskar´n.
Jag köpte för många år sen en A55 löjligt billigt bland annat just för att kopplingen"var slut".
Det visade sig att just kopplingswiren hade töjt sig,det ska väl egentligen inte kunna ske,men så var fallet iaf.
Inga trådar var synligt av och inga tecken på släpp i nån ände heller,men byte till ny wire och allt blev som nytt.
Tyvärr så har en av dom fyra knutarna till drivaxlarna mellan fram o bakdel gått sönder på min (undre bakre),så vet någon var man kan köpa dessa för en överkomlig peng så skulle jag vara evigt tacksam.
Jag fick ett pris då, för säkert 10 år sen och det var för mycket för min plånbok då,för jag ville byta alla fyra när maskinen ändå är delad.
Nu står den delad o konserverad :sad: ,det är en helt fantastisk maskin,bara den är hel..
Jag har en komplett sprängskiss på hela maskinen,om du vill ha bild på något.
Det kan säker vara kopplingen som du säger på din,men försök att förlänga wirejusteringen med ett gäng muttrar eller nåt,bara för att helt utesluta wiren.
det kan det vara värt.
jag vet tyvärr inte hur stökigt det är att byta kopplingen,men allt blir ju dyrt i abetskostnad om man inte har möjlighet att skruva själv.
Lycka till.
TommyLennart
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:29:34, 04-11-2017
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Toro 217D,Hakomobil 4000, Holder A55

Danskar´n (trådstartaren)

#3 » 22:06:28, 06-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej TommyLennart.
Tack så mycket för ditt inlägg. Det är absolut en unik maskin, när den, som du säger, är hel... Vi kan utesluta kopplingswiren, den hade jag av och provade att justera både ut och in, utan verkning. Jag försökte att binda ett snöre på armen som drar kopplingen men inte häller det funkade, så det är nog inuti...
Men nu har jag såld maskinen, så det är inte mitt problem länger... jag vet inte vad han som köpte den vill med den men om du vill kan jag PM´a hans namn och tlf nummer, så kan du prata med honom...
Jag håller på att dammsuga plånboken för att se om det finns medel till en ersättare, så om det lyckas, vill jag jätte gärna återvända till sprängskisserna.
Med vänlig hälsning
Danskar´n
Danskar´n
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:48, 06-06-2013
Ort: Västernorrland, Ånge kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Holder A55

TommyLennart

#4 » 14:11:02, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga problem, hör av dig bara.. Hoppas att du fick bra för den. Dom är tydligen väldigt eftertraktade, även i Norge.
Dyker du på någon mer fyra drivknutar i bakfickan kan så får du väldigt gärna höra av dig.
TommyLennart
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:29:34, 04-11-2017
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Toro 217D,Hakomobil 4000, Holder A55

TommyLennart

#5 » 21:27:25, 08-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hjärtligt tack för pm, lyckades inte svara dig där så jag gör det här istället..
TommyLennart
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:29:34, 04-11-2017
Ort: Östergötland
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Toro 217D,Hakomobil 4000, Holder A55

Danskar´n (trådstartaren)

#6 » 21:46:04, 08-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt okay... ibland känns det lite krångligt, detta dator - oväsen... :screwy:
Danskar´n
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:25:48, 06-06-2013
Ort: Västernorrland, Ånge kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Holder A55


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se