Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Nyinköpt traktor: MF35 och problemen börjar direkt...

43 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Exs

#16 » 21:12:27, 10-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återigen, lossa lite på ett/flera spridarrör, det har iaf funkat för mig, även om jag inte gjort det på just mf35.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221



Lasse A

#17 » 21:17:41, 10-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har Du kollat så armen som går emot kammen är lika lång på
nya som på gamla pumpen?

/Lasse
BM 430 1977, Ferguson TEA-20 1947, BMW K75S 1987, Kawasaki KZ200 1978,
Lasse A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:23, 29-01-2008
Ort: Motala Västra Ny
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 430

dimorep

#18 » 21:36:26, 10-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla så att du fick matarpumpens "arm" på rätt sida om kamaxelen, om inte så pumpar den inte när motorn roterar, men väl när du handpumpar..
Kolla slitmärkena på den g:a så ser du vilken sida om kamen den ska vara.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Ivar Risslén

#19 » 21:59:04, 10-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nått liknande har jag varit utför på min MF30 då jag hade kört torrt engång.

Jag luftade som du har gjort utom vid vid röret som du har märkt 2. Det kom bränsle vid skruvarna som det skulle men inget till spridarna eller mycket lite. Armen till handpumpen på matarpumpen hade gått av så jag körde på startmotorn hela tiden.
När jag lossade röret märkt 2 så kom det luftbubblor där och jag fortsatte att köra på starten tills det kom luftfri diesel där, sedan så luftade jag på skruvarna och lossade ett spridarrör och den hoppade igång på nästan en gång. Det var en luftblåsa i röret som hade spökat. Den hade nog bara åkt fram och tillbaka där och fjädrat när det blev lite högre motstånd när luftskruvarna var åtdragna.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Anders_Gus (trådstartaren)

#20 » 22:00:11, 10-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering:
Jag var precis ute och luftade än en gång enligt verkstadshandboken, men det kommer inget diesel alls på trycksidan av insprutningspumpen. Jag testade att lossa matningen till insprutningspumpen och köra på startmotorn. Då rinner det rätt friskt med diesel så matarpumpen borde väl vara ok? Men jag kan gå ut och kolla om de är olika....

Men, hur är det om det enbart är luft i spridarrören? kommer det fungera att "lufta" genom att köra på starten och ha lossat ett eller två rör? två rör är lossade just nu. Jag tänkte så att inte insprutningspumpen går och suger luft på trycksidan....
Anders_Gus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:04:42, 08-12-2009
Ort: Västra/Östra Ämtervik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 755
MF 35
BM 230
Belarus 50
Pel Job EB506

benganmf35

#21 » 22:35:13, 10-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Har exakt samma problem som du. (MF35 med 3-cyl.)
Stängdes av i höstas för att fixa lite med tanken och nu efter att det har luftads som du har beskrivit inte en droppe vid spridarna.
Fick råd att bogsera den så att det blir bättre fart men har ej gjort detta än.
Vet inte om detta hjälper men får försöka med detta senare i vår.

MVH

Bengan
benganmf35
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:38, 05-10-2018
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: mf35 -61
T22

dsimila

#22 » 22:52:51, 10-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar väl inte ta så länge efter man luftat ur pumpen.
När det kommer diesel uppe vid spridarna brukar jag dra åt dem och köra nån sekund på startmotorn.
Om det inte kommer rökpuffar lossar jag spridarrören igen och kör lite till på startmotorn osv.
Rengjorde glaskoppen för 2 veckor sen och luftade endast vid förpumpen, övre nippeln på pumpen och 2 spridarrör. Startade direkt.
dsimila
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:04, 18-12-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Turbo -64

Oskar B

#23 » 23:09:39, 10-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep har nog hittat orsaken, han jobbar ju med sånt här. Om det han skrev inte är felet kan du läsa min tråd från sid 15.

http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... &start=210
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

Anders_Gus (trådstartaren)

#24 » 00:53:18, 11-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så, nu ger jag nog upp för ikväll...

Jag plockade bort den nya matarpumpen och jämförde den mot den nya...och jag ser då ingen skillnad. Dessutom ser man tydligt att kamaxeln har stött emot pumpen.

Bild


Efter återmontering av matarpump så luftade jag igen enligt verkstadshandboken...men ingen skillnad. Jag lossade på matningen till insprutningspumpen och körde på starten, det flödade rejält där och inga tecken på luftfickor. Jag körde på starten i ett par sekunder för att få ut eventuell luftficka tidigare i systemet. Monterade tillbaks och försökte igen, men fortfarande ingen skillnad.

Sen testade jag att lossa returen på insprutningspumpen och körde med starten. Där kom det exakt lika mycket diesel som på matningen. Innebär detta att bränslet flödar rakt igenom pumpen? Isåfall kanske det har hänt nåt med pumpen ändå....
Anders_Gus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:04:42, 08-12-2009
Ort: Västra/Östra Ämtervik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 755
MF 35
BM 230
Belarus 50
Pel Job EB506

Anders_Gus (trådstartaren)

#25 » 01:02:34, 11-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oskar B skrev:dimorep har nog hittat orsaken, han jobbar ju med sånt här. Om det han skrev inte är felet kan du läsa min tråd från sid 15.

http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... &start=210


Jag ska ta och läsa din tråd, sen får jag nog försöka sova lite och hoppas att felet har löst sig själv under natten :D
Anders_Gus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:04:42, 08-12-2009
Ort: Västra/Östra Ämtervik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valmet 755
MF 35
BM 230
Belarus 50
Pel Job EB506

Jars

#26 » 01:18:35, 11-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag kan läsa så har du ingen luft i systemet som stör så att efter 10-20 sek skulle motorn komma igång med lite hostande men skall komma, icke behöver du en massa batterier till det där men kommer han ej gång så då kan du kolla in förpumpen till insr.pumpen som sitter där bakom runda plåt och
ser ut ungf. så där ut som bilden men skall vara hela.
Eftersom du har bränse fram till luftskruven så har du bränsle i för. också
men är det trasig där då kommer inte han igång innan dessa är bytta.

Bild
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Turbodiesel

#27 » 04:20:18, 11-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bogsera!

Det eländiga rapsbränslet kanske har limmat fast pumpkolvarna ännu en gång. Extra vanligt om traktorn inte körts på ett tag.

Det Jars visar är inte så svårt att kolla. Först tittar du på silen som sitter där röret går in (rör nummer 2 i din bild).

Testa även att lufta den undre luftskruven medan du kör på starten. Det ska vara skillnad på strålen med/utan snurr på motorn.

Lade till ett par bilder visande tryckpumpsgaveln med tillhörande sil. Resten av pumpen är inte alls likadan som den enkla DPA modellen.

Bild

Bild
Senast redigerad av Turbodiesel 05:10:51, 11-03-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

krokodilen

#28 » 09:55:49, 11-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm jag känner igen detta "omöjligt-att-få-ur-luften-problemet". Om du är hundra på att du inte glömt något moment (vilket ju är lätt när man stressar upp sig över att ens nyinköpta pärla strejkar) så skulle jag prova att bogsera den.

Det blir ju en helt annan snurr på prylarna då, du kan ju ev släppa lite på ena spridarröret även vid bogseringen.

Det ska ju inte vara något problem att lufta och starta normalt men grejerna är ju typ 50år gamla och kanske inte lirar som det var tänkt från början längre.

Upp med humöret och på't igen. Snart knackar den igen ska du se!! :thummar:

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mikael.Johansson

#29 » 10:31:12, 11-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders_Gus skrev:
Sen testade jag att lossa returen på insprutningspumpen och körde med starten. Där kom det exakt lika mycket diesel som på matningen. Innebär detta att bränslet flödar rakt igenom pumpen? Isåfall kanske det har hänt nåt med pumpen ändå....


Returen från insprutningspumpen är ansluten till matningen/matartrycket.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Göran.Ahlberg

#30 » 11:19:05, 11-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag råkade ut för var att den styrpinne som kontollerar bränslemängden, och som sitter i insprutningspumpen, kärvat fast. Denna pinne har en liten avfasning i sin nedre ända som öppnar resp. stänger tillförseln av diesel. När man drar ut stoppen vrids denna pinne till avstängt läge. Den sitter rakt under den reglagearm som är kopplad till gaspådraget. Det är en fjäder som ska se till att denna pinne öppnar då stoppet skjuts in. Ta av locket på pumpen, lyft ur pinnen och gnid den ren. OBS inga slipande medel eller papper får användas, då pinnen är inpassad på hundradelar! Kan vara klurigt att öppna locket om man inte har erfarenhet tidigare. Skaffa en sprängskiss på pumpen. Jag vill minnas att det medföljer en sådan när man köper packningsrenoveringssatsen. Åtminstone gjorde det så på satsen från Olssons i Ellös.
Användarvisningsbild
Göran.Ahlberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:05, 06-01-2009
Ort: Prästmon, Kramfors kommun, Sverige
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: LM4200, MF20 (135 industri)
TE-F20, MF175, TE-A20


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google Adsense [Bot] och 20 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se