Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

zetor 3011 start problem m.m

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

karlsson_013 (trådstartaren)

#1 » 10:53:28, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej min Far gick bort för ett år sen, han hade en Zetor 3011 med lyftarmar / skopa fram.. tror motorn heter z3001. grejen är den att han hann aldrig vissa mig hur den funkar. och vi skulle behöva flytta på den.
jag har 2 problem.
Första = den vill inte gå igång, drar jag ut köldstarten så rycker det vit ur avgasröret och den försöker, man hör den tänder lite men orkar inte riktigt, kan det vara luft i bränslesystemet? ifall det är luft, hur beter den sig då? denna motor verkar inte ha någon handpump / eller så är den paj, går ej att pumpa på den. har lite bilder, på bränslekran, motor och handpump =
Bild vad jag läst så ska kranen vara öppen vid detta läge + att om den skulle vara stängd så skulle den väl inte rycka vit / tända lite grann?

Bild bild på motor, den runda knappen till vänster antar jag är luftningspumpen? den går att skruva ut, men ej att röra upp och ner, kanske är ihop rostad?


Fråga nu 2. hur funkar skopan fram, hur höjer och sänker man, misstänker att man använder vreden till redskapsarmarna bak, men att man måste ställa om kraftuttaget på nåt sätt?
Bild

Bild

Bild

Tack på förhand .mvh johan
karlsson_013
1 inlägg
 
Blev medlem: 12:38:58, 05-10-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 3110 & ferguson 135



MN

#2 » 11:08:54, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tråkigt med din pappa! Kan tyvärrr inte din traktor men tycker det ser ut som om det används VVS ventiler till hydrauliken. De är inte OK till sådant så skall du behålla traktorn rek att då låter ngn kunnig kolla över detta.

M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Magnus Isakson

#3 » 14:23:34, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det bra fart på,startmotorn, annars prova med ett annat batteri eller startkablar, kan vara svårt att få igång om inte batteriet är i bra skick. Att ta bort luftfiltret och blåsa med varmluftspistol i insuget hjälper också till.
Magnus Isakson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:24, 09-02-2006
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5455
Case 1594
BM 230 (Victor)
Komatsu PC45-1
Avant 420

torbjorn_forsman

#4 » 15:02:46, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det ryker vitt (och om det luktar dieselolja om röken) så visar det ju i alla fall att motorn får i sig bränsle. Så då är det förmodligen helt enkelt för dålig fart på startmotorn som gör att den inte startar.

Om den har glödstift eller någon form av flamstart i insugningsröret så ska ju de användas för att underlätta kallstart (det går ju med varmluftpistol också, men om det finns fast monterade anordningar så är de bekvämare om de fungerar). Annars är det nog bättre batteri och översyn av alla kablar och anslutningar mellan batteri och startmotor som gäller. Kanske också ta en titt i startmotorn och rengöra/smörja upp om det behövs.

Saken på andra bilden är troligen handpumpen. Det kan dock vara så att motorn måste stå i ett bestämt läge för att det ska gå att handpumpa.
Om instruktionsboken finns kvar så kan det nog finnas en del tips i den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ludde eriksson

#5 » 20:05:13, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den modellen kan handpumpas utan påverkan av motorn. Vill minnas att det är samma som bosch på min BM350.
Lurigt är att det inte finns något tomgångsläge, för att stänga av motorn drar man tillbaka handgasen helt.
Tomgången ställs med handgasen. Har du testat med kallstarten, knappen på insprutningspumpen manövreras med gasen på fullt.
Vet inte hur den modellen är utrustad, på min 5511 finns en ventillyftare som manövreras från förarplats, används för att få snurr på motorn
innan man släpper tillbaka den o ventilerna börjar funka igen så motorn kan tända.

När jag köpte min gick den inte att starta, huvudorsaken var att ett drev på insprutningspumpens axel hade lossnat.
Blev lite skrot som ramlade ut där, men med ny kil o lite locktite drog jag ihop det o då startade den så fint igen.
Tydligen ett inte allt för ovanligt fel på dessa, men går det att tråckla ihop enligt ovanstående så är det en relativt enkel o
billig åtgärd.
Hoppas du löser detta, lycka till!

1 person gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Bengt Erik Eriksson

#6 » 23:57:59, 21-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har du fåt igång den än?

Svaret på de flesta av dina frågor har du ju här: Zetor 2011/3011/4011 manual
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se