Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

T24 med förgasar och hydraulikproblem

41 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Klåparen (trådstartaren)

#1 » 20:30:46, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har köpt en t24 för något år sedan som "inkörsport" till de tyngre maskinerna, samt förhoppningsvis lära mig ett och annat om traktorer! Den har en gammal ålö rörlastare som verkar vara en ryck och slit modell som är ombyggd med tiltcylinder. Hydraulpumpen är monterad på axel och sitter framför motor. Hydraulpumpen är en Industrialtechnic sc A22x2T1B med 200 bar. Kan återkomma med vad vad ventilpaketet heter om det kan hjälpa.
[url=http:formbilder.se/G9QC/traktor-oversikt]Bild[/url]
Har dock stött på patrull i två hänseenden!

Problem 1
Har sedan köpet gått enbart på choken halvt utdragen. Rengjorde förgasaren och traktorn vägrade starta efter detta! Bytte till nya stift och då gick den men fortfarande på choken enbart.
Har provat att spruta med startgas kring insuget men får ingen varvtalshöjning, de nya stiften har även sotat igen ordentligt efter ca 15 minuters försök att få den att gå rent dock med kontaktytor bruna. Huvudmunstyckets nål verkar vara märkbart lättskruvad men rör sig inte när man startar maskinen. Luftfiltret rengjort och slangarna till förgasaren bytta, olja fyllt i luftfiltret enligt instruktionsbok.
Kan detta vara ett symptom på dåligt insug? det ser anfrätt ut men får ingen reaktion på startgas som sagt.
Motorn startar ej i nuläget men ska rengöra stiften och prova igen.
Har efter lite bildletande sett att andra t24or har ett par extra fjädrar som verkar saknas kring förgasaren. Se bild.
Bild
Bild att jämföra med http://www.slagsida.se/traktor/powerhouse.jpg
Ett av de gamla tändstiften hade spruckit!
Bild

Problem 2
Under vintern slutade tiltcylindern att fungera när jag skulle tippa ur en skopa snö. Baxade in den under tak efter mycket möda och de med mer erfarenhet kring maskiner i min bekantskapskrets trodde det var ett vatten/frysproblem i hydrauloljan. Passade på att blåsa ur hela hydrauloljesystemet och det fanns gott om diverse mums. Passade på att svetsa sprickor i lastare och lastarfäste.
Återfyllt med Ambra universal 10w-30.
Returen ifrån ventilpaketet är klen (3/4?) och är indraget i nivåpluggen så det är dåligt om oljereserv i klumpen! Dock ska den fungerat med lastare sen 80-talet så det är väl bara 3-punktens funktion som lider av detta. har dock märkt att armarna som alltid har fallit efter den stått en stund reser sig märkbart långsammare och man måste i princip hjälpa till.
Är detta ett problem som kan avhjälpas med mer lättflytande olja eller måste hydraulpumpen undersökas? har i nuläget ej monterat lastaren igen.

Ber om ursäkt för förvirrat inlägg! Alla förslag tas emot med klang och jubel!
Mvh
Senast redigerad av Klåparen 14:04:06, 01-07-2023, redigerad totalt 2 gånger.
Klåparen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:54:40, 03-10-2017
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: t24
Mb-300 minigrävare



magirus

#2 » 20:44:09, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sotiga stift torde visa på för fet blandning, kan nålen till munstycket längst ner vara stukad o inte passa i sätet? :klia:

Edit kom på att de torde finnas en hel del trådar om dessa förgasare o motorer i den här avdelningen om du söker! :thummar:
Lycka till :shake_hands:
magirus
 

Klåparen (trådstartaren)

#3 » 20:49:59, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nålen till munstycket "såg" rak och fin ut men det kan ju vara en felkälla!
Får undersöka om nya nålar finns att tillgå. Får skruva ut och undersöka :thumme:
Klåparen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:54:40, 03-10-2017
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: t24
Mb-300 minigrävare

magirus

#4 » 20:50:17, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det finnas nån användbar info här?

B 14 C varvtalsregulator och förgasare

Sägs innehålla:
Servicemeddelande / teknisk information över motorn B 14 C från 1956.
Dessutom specifikationer om alla motor i produktion 1959: B 16 C, CF 22, CB 22, ED, 1051, 1052, 1113, 1054, D 47 A, D 67 B

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

magirus

#5 » 20:53:34, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mer info, men kanske inte rakt av lösningen på dina bränsleproblem.. :idee:

Volvo Traktor T 24-25 instruktionsbok på svenska

Volvo T 21-25 sprängskiss

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

bengt jansson

#6 » 20:57:18, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

T 24 var också min instegstraktor till de tyngre maskinerna :grin: Ang förgasaren, köp en renoveringssats hos olson i Ellös. Efter att jag satt in ny flottör och nya tätningar i spjällaxeln går den kanon utan halv choke som den krävde tidigare.
Har du kvar original grenrör med förvärmning kan det vara sönderbränt inne i kammaren och då går avgaserna in i insuget !

2 personer gillar det här inlägget.
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

igelkottar

#7 » 10:25:50, 07-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm :klia: , är det inte så att när man chokar så stryper man luften, så då borde det vara att den får för lite bränsle i förhållande till bensinen? Att det är svarta stift vid choke är inte ovanligt.

Så jag håller oxså på att ett repkit av förgasaren samt ordentlig rengöring av kanalerna i den.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

torbjorn_forsman

#8 » 12:10:08, 07-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om en gammal bensin/fotogentraktor bara går i lätt körning med tändstift enligt rekommendationstabell så är det fullt normalt att de sotar igen fastän bränsleblandningen är rätt. Rekommendationerna är tilltagna för tung körning - plöjning osv - på gränsen till vad traktorn klarar av, och om traktorn går i lättare jobb så behövs något eller några steg varmare stift (alltså lägre värmetal på NGK m fl, högre värmetal på Bosch) om de någonsin ska bli så varma att sotet kan brännas bort.

På T24 m fl är det ju lätt gjort att kolla om det går att få blandningen för mager genom att skruva in justerskruven för huvudmunstycket i botten. Om motorn fortfarande går då, så är det dags att titta närmare på förgasaren.
En vanlig orsak till för fet bränsleblandning är att justerskruven går för lätt så den skramlar ut av sig själv.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Klåparen (trådstartaren)

#9 » 19:16:14, 09-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick tummen ur idag och bytte tätningar på spjällaxeln. lät lite piggare 10 sekunder och var glad som ett barn! men sen skorra det till som tusan.
Div. blandat som jag lyckades plocka ihop
Bild
Verkar ha rymt iväg en spårkil eller vad det heter.
Bild
Spåret på hydraulpumpens axel såg sämre ut.
Bild
Är påbultad en knut på nedre remskivorna och på den satt hylsan med en bult och sedan spårkil i axel till pumpen.
Bild
Tycker inte att själva pumpen går trögt men måste ju nästan göra det annars skulle det inte se ut sådär.
Dags att plocka isär pumpen? kan man "renovera" en sådan själv?
Helt sjukt bra timing på nästa problem. Nästan som det ska vara dolda kameran eller nåt
Klåparen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:54:40, 03-10-2017
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: t24
Mb-300 minigrävare

Klåparen (trådstartaren)

#10 » 19:19:35, 09-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bengt jansson skrev:T 24 var också min instegstraktor till de tyngre maskinerna :grin: Ang förgasaren, köp en renoveringssats hos olson i Ellös. Efter att jag satt in ny flottör och nya tätningar i spjällaxeln går den kanon utan halv choke som den krävde tidigare.
Har du kvar original grenrör med förvärmning kan det vara sönderbränt inne i kammaren och då går avgaserna in i insuget !


Grenröret är nog original. Spännande med "dolt" fel om det är sönder i kammaren. Kan tänka mig att motorn knappt skulle vara körbar då dock?

Justerskruven går väldigt lätt men verkar inte ralla upp. Traktorn dör dock före fullt iskruvad bränslenål!
Klåparen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:54:40, 03-10-2017
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: t24
Mb-300 minigrävare

Klåparen (trådstartaren)

#11 » 21:24:11, 18-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stötte på patrull då jag skulle fixa en ny hylsa. Ingen jag kände och ingen firma ville fixa ett invändigt kilspår.
Lekte lite med svetsen och en grot.
Bild

Vinner nog inga priser direkt. Men verkar fungera och gled på fint utan glapp.
Monterade sedan lastaren och körde en sväng. Förutom soppatorsk så brummar den fint på tomgång men den där choken vill fortfarande vara utdragen.
Verkade lite trött med så kanske man ska investera i ett grenrör enligt Bengt janssons melodi. Ska man prova kompet före detta eller bara att handla?
Bild

En bild på Skönheten alt. Odjuret!

3 personer gillar det här inlägget.
Klåparen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:54:40, 03-10-2017
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: t24
Mb-300 minigrävare

strom

#12 » 21:36:27, 18-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har du det med bränsle fram till förgasaren,på min T33a hade jag samma fenomen med choken.
Det var avlagringar i tanken som släppte och satte igen filtret rekord fort.
Mvh anders
strom
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:57, 17-06-2014
Ort: Hölö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo bm, fordson,mf

Klåparen (trådstartaren)

#13 » 21:44:30, 18-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

strom skrev:Hur har du det med bränsle fram till förgasaren,på min T33a hade jag samma fenomen med choken.
Det var avlagringar i tanken som släppte och satte igen filtret rekord fort.
Mvh anders


Har nybytt filter och tycker inte det ser illa ut. Men är ett universalfilter och inte den vanliga glaskoppen.
Finns lite skräp i botten men jag provade flödet då jag bytte filter och det rann bra.
Kanske skulle byta filter ändå iofs!
Klåparen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:54:40, 03-10-2017
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: t24
Mb-300 minigrävare

torbjorn_forsman

#14 » 22:18:17, 18-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att "universalfilter" är avsedda för motorer med bensinpump, som kan trycka bensinen genom filterpapperet. När man använder ett sådant filter på en motor med självtryck från tank till förgasare, så kan det hända att flödet inte räcker till. En T24 har iofs ganska rejäl fallhöjd från tanken jämfört med en del andra byggen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bengt jansson

#15 » 22:25:15, 18-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

kom att tänka på nivån i förgasaren. Det är värt att höja den upp till max nivå då den inte flödar över. Trasigt grenrör ger en ojämn gång, men värt att du kollar upp. Många är sönderrostade.
Jag tankar bara i den lilla bensintanken, det ger mer fallhöjd till förgasaren att tanka den full än att
slå tio liter i fotogentanken
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se