Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

T24 med förgasar och hydraulikproblem

41 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Volvot24

#16 » 12:57:47, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min T24 var det oxid och annan skit i bensinkranen. Alltså den som man väljer tank med.

Numer är den ersatt med en kran på bränsleledningen.

Packningen mellan topp och grenrör hade även gett upp.
Avgaser sögs rakt in i insugskanalerna.

Senast var det en flaga av nåt slag som lagt sig i hålet på ett av munstyckena.

Går som en dröm i bland. Rasslar ordentligt kring halsbanden.
Verkar som om lagring till armarna för mellanhjulen är slitna.
Banden vill kränga in mot skärmarna, trots att de försetts med krampor.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



Klåparen (trådstartaren)

#17 » 21:14:29, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft lite trubbel sen sist.
Traktorn fungerar men tanken som jag bedyrade var ren och fin har jag besudlat igenom att tanka ifrån en jeepdunk. All färg på insidan hade tydligen lossnat :(
Detta medföljer då soppaproblem. har pumpat ur och hällt i igen igenom filter och fått bort det mesta men nu sitter det nog en flaga i kranen enligt tidigare tipsare.
Tänkte riva orginalkranen och ersätta det med någon på slangen som volvo t24 tipsar och riva bort gamla rören för ny 8mm slang.
Förhoppningsvis är detta boven i hela chokedramat!
Har gjort jeepdunk misstaget ungefär 5 gånger i mitt liv. Varför lär man sig aldrig?

Universalolja istället för hydraulolja har medfört lite problem vid start. Måste vara försiktig på hydrauliken annars dör motorn. nästa gång jag byter blir det väl hydraulolja igen.

Vad har ni som kör t24 för tändstift riktigt? Jag har BP6HS ifrån NGK men dessa fungerar ju inte helt tillfredställande.

Fungerar inte detta får jag väl punga ut för nytt grenrör.
Har nog 10 gånger fler mecktimmar än körtimmar just nu. Kostar att ligga på topp? ;)

1 person gillar det här inlägget.
Klåparen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:54:40, 03-10-2017
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: t24
Mb-300 minigrävare

Jac

#18 » 21:30:49, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klåparen skrev:Tycker inte att själva pumpen går trögt men måste ju nästan göra det annars skulle det inte se ut sådär.


Klåparen skrev: Måste vara försiktig på hydrauliken annars dör motorn.


Det låter som nåt är felkopplat i hydrauliken. Har du bilder på lastarens ventilpaket?
Står det nån märkning på pumpen?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Klåparen (trådstartaren)

#19 » 21:41:23, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
Klåparen skrev:Tycker inte att själva pumpen går trögt men måste ju nästan göra det annars skulle det inte se ut sådär.


Klåparen skrev: Måste vara försiktig på hydrauliken annars dör motorn.


Det låter som nåt är felkopplat i hydrauliken. Har du bilder på lastarens ventilpaket?
Står det nån märkning på pumpen?


Hydraulpumpen är en Industrialtechnic sc A22x2T1B med 200 bar.
Och paketet heter typhoon SSED - ? någonting. kan kika när jag kommer hem.
Har alltid tänkt att detta beror på överdimensionerad hydraulpump på traktorn. Och detta har då förvärrats med trögare olja?
Nya oljan är 10-30 och av universalvariant istället för ren hydraul som var förut men denna var full i vatten och annat kul.
Klåparen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:54:40, 03-10-2017
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: t24
Mb-300 minigrävare

Jac

#20 » 21:58:00, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, 22cc vid 200 bar är ca 77Nm, kanske lite i största laget men nog borde motorn orka det. Att det står 200 bar i databladet till pumpen betyder inte att den "ger" 200 bar, det betyder bara att den är dimensionerad för upp till 200 bar. Trycket ställs in med en tryckbegränsningsventil. Blockeras utloppet från en frisk kugghjulspump utan att där finns nån tryckbegränsningsventil så smäller en axel eller en slang av direkt.
Typhoon är obekant för mig. Var det kanske Monsun?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Klåparen (trådstartaren)

#21 » 22:46:56, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Ok, 22cc vid 200 bar är ca 77Nm, kanske lite i största laget men nog borde motorn orka det. Att det står 200 bar i databladet till pumpen betyder inte att den "ger" 200 bar, det betyder bara att den är dimensionerad för upp till 200 bar. Trycket ställs in med en tryckbegränsningsventil. Blockeras utloppet från en frisk kugghjulspump utan att där finns nån tryckbegränsningsventil så smäller en axel eller en slang av direkt.
Typhoon är obekant för mig. Var det kanske Monsun?

Monsun är givetvis rätt! Tog det ur minnet så blev lite tokigt :)
Intressant! så med andra ord är pumpen ev. defekt? vet att returen ifrån paketet är i minsta laget. den är mycket mindre än tillförseln. Kan detta vara orsaken?
Klåparen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:54:40, 03-10-2017
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: t24
Mb-300 minigrävare

Jac

#22 » 00:51:52, 27-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta bilder på ventilen och hur det är kopplat.
Har du mätt trycket nån gång? Ibland får folk för sig att skruva tryckbegränsningsventilen till max. Då går det tungt när man kör en cylinder i ändläge.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

torbjorn_forsman

#23 » 11:05:29, 27-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klåparen skrev:Vad har ni som kör t24 för tändstift riktigt? Jag har BP6HS ifrån NGK men dessa fungerar ju inte helt tillfredställande.


BP6HS är rätt typ för modernare Volvomotorer (t ex B18A och B20A). Men de är för kalla (har för högt värmetal, uttryckt på NGK-vis) för den lågkomprimerade motorn i T24 - alltså stor risk att de sotar igen. Dessutom har de eventuellt för lång gänga. BP6HS har 12,7 mm (1/2") gänglängd, men det är stor förbistring i alla tändstiftsrekommendationstabeller när det gäller gänglängden på traktormotorerna från 50-talet (CF22, CB22, C4 m fl), vissa specar och rekommendationstabeller tyder på 1/2" , andra på 3/8" (9,5 mm).
Ytterligare en skillnad är att BP6HS har framskjutet gnistgap medan originaltypen har gnistgapet indraget. Det är dock knappast någon nackdel att använda ett tändstift med framskjutet gnistgap.

Det har skrivits om tändstiftsrekommendationer förut men just för ögonblicket hittar jag ingen riktigt lämplig tråd.

Jag föreslår att du börjar med att skruva ur ett tändstift och kolla hur lång gängan i toppen verkligen är. Om tändstiftet är för långt så kommer de yttersta gängvarven att vara igensotade.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Klåparen (trådstartaren)

#24 » 22:37:56, 27-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Klåparen skrev:Vad har ni som kör t24 för tändstift riktigt? Jag har BP6HS ifrån NGK men dessa fungerar ju inte helt tillfredställande.


BP6HS är rätt typ för modernare Volvomotorer (t ex B18A och B20A). Men de är för kalla (har för högt värmetal, uttryckt på NGK-vis) för den lågkomprimerade motorn i T24 - alltså stor risk att de sotar igen. Dessutom har de eventuellt för lång gänga. BP6HS har 12,7 mm (1/2") gänglängd, men det är stor förbistring i alla tändstiftsrekommendationstabeller när det gäller gänglängden på traktormotorerna från 50-talet (CF22, CB22, C4 m fl), vissa specar och rekommendationstabeller tyder på 1/2" , andra på 3/8" (9,5 mm).
Ytterligare en skillnad är att BP6HS har framskjutet gnistgap medan originaltypen har gnistgapet indraget. Det är dock knappast någon nackdel att använda ett tändstift med framskjutet gnistgap.

Det har skrivits om tändstiftsrekommendationer förut men just för ögonblicket hittar jag ingen riktigt lämplig tråd.

Jag föreslår att du börjar med att skruva ur ett tändstift och kolla hur lång gängan i toppen verkligen är. Om tändstiftet är för långt så kommer de yttersta gängvarven att vara igensotade.


Intressant! Ska titta när jag kommer hem imorgon. De gamla stiften har mycket riktigt varit sotiga i yttersta gängvarven. Får helt enkelt mäta detta med skjutmåttet.
Tändstift har alltid varit som ett svart hål kunskapsmässigt. Svårt att greppa hur det fungerar! :klia:

Jac skrev:Ta bilder på ventilen och hur det är kopplat.
Har du mätt trycket nån gång? Ibland får folk för sig att skruva tryckbegränsningsventilen till max. Då går det tungt när man kör en cylinder i ändläge.


Har aldrig mätt trycket på grund av okunskap. Det går tungt i början oavsett om cylindrarna är i mellanläge eller ändläge!
Ska fota imorgon!

Helt otroligt vad respons man får av kunnigt folk! Stor Eloge! :skriva2:
Klåparen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:54:40, 03-10-2017
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: t24
Mb-300 minigrävare

Jac

#25 » 23:13:04, 27-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går tungt i början av spakrörelsen?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#26 » 18:34:11, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har det gått? Det är nog samma ventil som i den här tråden: Jac @ [Traktorer] Hydraul bm 230 victor
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Björnolsson

#27 » 21:17:04, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova BP5HS körde det i min och dom funka kanon
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO

torbjorn_forsman

#28 » 22:51:17, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björnolsson skrev:Prova BP5HS körde det i min och dom funka kanon


Om nu inte gängan är för lång. Vi har ju inte fått något svar än på om gänglängden är 3/8" eller 1/2" i motorn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

fretchi

#29 » 23:34:07, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill minnas det ska vara B6S i T24, CF22-motorn, eller minns jag tokigt?
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Klåparen (trådstartaren)

#30 » 20:05:55, 04-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tacksam för alla svar!

Har haft fullt upp med livet och diverse öroninflammationer, magsjukor och allt vad små barn kan hitta på så har inte haft någon tid att fiffla.

Björnolsson skrev:Prova BP5HS körde det i min och dom funka kanon

Kan prova! De som jag har nu är för långa verkar det som. Gängvarven längst ut är sotiga!

fretchi skrev:Vill minnas det ska vara B6S i T24, CF22-motorn, eller minns jag tokigt?

Blir väl också lite annorlunda när jag inte kör på avsett bränsle dvs bensin istället för fotogen?

Jac skrev:Går tungt i början av spakrörelsen?

Ja! Mycket intressant tråd du länkade till!

Som sagt Livet har stått lite ivägen men nu ska jag nog få fart på mig själv igen.
Under tiden som den stått så har jag märkt oljeläckage mellan "halvorna". Inte kul!

1 person gillar det här inlägget.
Klåparen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:54:40, 03-10-2017
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: t24
Mb-300 minigrävare


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], fretchi, joures, MekJan, Patrik C F Eriksson, ulfsvensson och 24 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se