Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Motorfråga Perkins A3.152 i Ferguson

9 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Johannes Parbring (trådstartaren)

#1 » 22:18:44, 15-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Ferguson 35 ´6§ med 3 cyl Perkins.

Tidigare ägaren sade att de bytt spridarspetsar samt kollat komp strax innan jag köpte den. Han sade även att oljetrycket skjuter upp i topp på mätaren när den är nystartat men landar mer normalt efter ett litet tag, och att detta enligt "hans" mekaniker berodde på någon ventil som var dålig eller smutsig.

Nu är det så att motorn läcker REJÄLT vid bakre vevaxeltätning. Oljetrycket är dock schysst när den är varm.

Min tanke är att det tokhöga oljetrycket skulle trycka sönder reptätningen på vevaxeln, varför jag inte vill klyva traktorn och byta innan jag diskuterat detta. :)


För övrigt så vevhusventilerar den en del när den är varmkörd, vilket iofs skulle tyda på slitna ringar/foder, men tidigare ägare sade som sagt att kompet var schysst och att ventilerna var ställda....

Tacksam för svar och synpunkter. :)
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81



Kungsis

#2 » 22:24:09, 15-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle börja med att kontrollera ventilen som nämnts. Vet inte var den sitter, men det får du nog svar på snart. Sedan skriver du att föregående ägare kollat komp. Jovisst, men sa han något om hur det var (förutom att han tyckte det var bra)? Om du inte fick vettigt svar skulle jag nog fortsätta med det och därefter överväga fortsättningen.

Med vänlig hälsning
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

Janson1

#3 » 22:44:12, 15-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där skall normalt sett inte vara något tryck vid den bakre tätningen mer än det tryck som blir i vevhuset.
Kolla för säkerhets skull att den är öppen i ventilationen så det inte kan bli tryck i vevhuset. Vad uppfattar du själv till att oljetrycket blir vid kallstart? Någonstans sitter givetvis en övertrycksventil bestående av en fjäder och en kula/liten kolv som öppnar när måltrycket är nått. Jag tror dessvärre den sitter direkt på pumpen som sitter i tråget...
Men börja med att kolla det enklaste.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Johannes Parbring (trådstartaren)

#4 » 22:48:47, 15-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Kolla för säkerhets skull att den är öppen i ventilationen så det inte kan bli tryck i vevhuset.
Vad uppfattar du själv till att oljetrycket blir vid kallstart?
Men börja med att kolla det enklaste.


Hur tänker du då? Att det inte är fullt av skit typ?

Ptja, i topp på mätaren. Oljetrycksmätare är ny, men har ingen gradering i kg/bar eller dylikt.
När motorn blir varm så landar den sådär mer normalt strax ovanför mitten.
Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81

Janson1

#5 » 22:53:37, 15-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, ibland är vevhusventilationen nästan tät av gammal olja/skit och någonstans skall ju vevhustrycket ta vägen...
Det skulle nog vara värt att mäta trycket med en tillförlitlig mätare, den behöver ju inte vara kalibrerad för flera hundra men något så när rättvisande och göra en vetenskaplig mätning så kan man sen ta beslut.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Johannes Parbring (trådstartaren)

#6 » 22:57:51, 15-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Johannes Parbring
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:45:39, 23-11-2009
Ort: Järvsö, Hälsingland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM H10 350 ´61
Ursus C385 75
Ferguson 35 ´60
Hara Caway 81

Ivar Risslén

#7 » 06:43:43, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljetrycket vid start med kall motorolja kan bli högt om man har tjockare olja än vad det ska vara.
Att köra på tjockare olja än vad som rekommenderas kan slita på motorn onödigt mycket vid kallstarter och att det tar längre tid innan den har rätt tjocklek för att fungera bra.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

gaffa

#8 » 07:22:43, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjockare olja kan dölja ett lågt oljetryck.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

torbjorn_forsman

#9 » 07:59:02, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om tryckreduceringsventilen sitter efter oljefiltret (det borde finnas ett schema över smörjsystemet i verkstadshandboken, där detta framgår), så kan oljetrycket bli för högt pga igensatt oljefilter. Eller helt enkelt för att oljefiltret är av undermålig pirattyp som har alldeles för stort tryckfall även i rent tillstånd - en del mindre nogräknade filtertillverkare verkar knappt bry sig om det är filterpapper, papp eller något helt annat som insatserna tillverkas av.

Nu vet jag inte hur konstruktionen är gjord kring bakre vevaxeltätning på just denna motor, men om den har varit isärtagen (tråget nertaget) så bör man tänka på risken att någon klåpare har lyckats täppa till dräneringshål med t ex tätningsmassa eller en felmonterad packning, så att olja som tränger ut ur bakersta ramlagret inte kan rinna ner i tråget utan måste ta vägen ut genom packboxen.

Rengöra vevhusventilationen är alltid nyttigt. Om motorn verkar vara mycket igengrodd så kan det tänkas att en orsak till att den blåser mycket ur vevhuset är att kolvringar har beckat fast. Ofta kan man få loss dem utan att riva motorn genom att byta olja och köra några timmar i sträck med hög oljetemperatur (oljan bör helst hålla 80-100 grader) medan oljan är ny och de sotlösande tillsatserna fortfarande fungerar bra. Lämpligt är att börja med en billig mineralolja som får ta hand om det värsta, efter 10-20 timmars drift byta till en syntetolja med bättre sotlösande egenskaper (även denna får gärna vara av ett billigt märke) , om även den blir svart nästan omedelbart så ska man kanske fortsätta ännu en tid med täta olje- och filterbyten innan man kan anse motorn ren.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se