Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Åsikter om Valmet 500, 70-tal, 'de gule'.

1 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

roddjer (trådstartaren)

#1 » 21:42:13, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Har fortfarande inte blivit med traktor fastän jag försökt ett tag. En MF på ~40 hk för lite gårdssysslor ligger nog närmast till hands men... det finns ju andra maskiner.

Valmet 500 till exempel. Har sökt här i forumet och på andra ställen men inte hittat någon bra "allmän" info, mest om trasiga grejer på dem. (Och då menar jag inte att de skulle vara mer trasiga än andra, allt slits ju med tiden.)
Så.. hur är dom? Någon som har något att säga om dom? Starka, svaga sidor? Nåt att se upp med speciellt vid ett köp?
Sen den eviga frågan om reservdelar. IKH ser ut att ha en del, men..

Har inte så stor körvana med "bonn'-traktorer", mest hjullastare, men har kört en del med morbrors MF 175 och farbrors Valmet 700. Av dessa två föredrar jag klart Valmeten. Den känns mera rejäl på nå vis. Mera ompf i den. Däremot kan jag tänka mig att MF 175'an kanske är bättre lämpad i skogen, mer geschwint liksom. Det är när jag tänker på farbrors 700 som jag blir lite småsugen på 500'an, den är i lite lämpligare storlek för mig.Så.. är de nåt och ha?

Tacksam för svar.

//Roger
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88




Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Brunsetorp, Google [Bot], Holma, Åmotar´n och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se