Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

inget oljetryck efter olje och filterbyte

14 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

thestrut (trådstartaren)

#1 » 07:16:08, 19-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

bytte igår olja och filter på min DB D34 från -50 talet.

har aldrig bytt på denna traktor men har bytt på många olika maskiner tidigare. så jag vet inte vad som hänt?

såhär gjorde jag

jag tappade ur oljan via bottenpluggen, först kom vatten, sedan klumpar och gegga blandat med olja.

när det var tomt satte ja tillbaka pluggen

sen lossade jag de 4 muttrarna ovanpå oljefilterhållaren på sidan av motorblocket.
lyfte av locket och där satt någon gummiring på toppen av filtret

lyfte ur filtret och under fanns 2 liknande gummiringar (kändes som nån råkat stoppat i 2st under filtret?

sen var det mycket olja i behållaren så jag tappade ur det sista via avtappningspluggen på filterhållaren.

sen satte jag dit det nya filtret med 1 gummiring under och en gummiring över, det kändes bra när jag satt tillbaka locket då det fjädrade lite = kändes som gummiringarna gjorde nytta.
och skruvade ihop allt igen.


sen fylldes olja på via ventilkåpan för att få olja i motorn tänkte jag, ca 5-6 liter slog jag nog i och det vart mitt mellan oljestickans markeringar.

bra nu var det ju bara att köra tänkte jag.

så jag startade och väntade in oljetrycket.... å väntade... å inget oljetryck kom ju!?!?!

körde den säkert 1 minut å varvade lite å så... men inget oljetryck alls...

skruvade då upp oljefiltrets avtappningsplugg för att se om det fanns olja där men det gjorde det inte...

vad kan ha hänt?
thestrut
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:30:58, 24-05-2013
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar VIO45
David brown D34



bonnen513

#2 » 07:37:47, 19-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte helt onormalt att oljan rinner ur pumpens sugledning när man byter filter, jag kan inget om din motor men 1 minut låter för länge. Finns det sugsil på sugröret?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

thestrut (trådstartaren)

#3 » 07:41:31, 19-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

vet inte om det finns nån sugsil tyvärr.
hade bra oljetryck när jag varmkörde inför bytet med.

kanske man skulle fyllt olja i oljefilterhållaren innan uppstart?
thestrut
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:30:58, 24-05-2013
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar VIO45
David brown D34

bassek

#4 » 19:26:48, 19-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har nog tätnat i sugsilen om det kom vatten och klumpar. Var motorn inte varmkörd innan bytet?
MVH Basse
bassek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:24:55, 27-02-2011
Ort: KarlGustav
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere
Valmet
Case IH Magnum
Deutz
Volvo FL7 4X2 lvx
Volvo T-230 (Victor)

thestrut (trådstartaren)

#5 » 07:32:37, 23-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

troligen...
jo den gick en 10-15 minuter innan, men svårt att få den nå särskilt varm utan belastning..

jag blåste bakvägen från oljefiltret och efter ett tag bubblade det i tråget...
så nu fungerar det.
jag kommer dock bara använda denna olja som sköljolja, kanske köra några timmar och sedan byta igen (samt ta ner tråget och göra rent)

kändes dumt att tömma bort ny olja och rengöra sugsil när jag fick till det ändå
thestrut
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:30:58, 24-05-2013
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar VIO45
David brown D34

LeifAndersson

#6 » 18:10:08, 23-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan aldrig kännas dumt att slå bort lite olja när man har haft problem med smörjningen, se det som en sköljning. Inte så genomtänkt att låta det du blåste ur oljepumpen ligga kvar i tråget och blanda upp sig med motoroljan! Om oljetrycket verkar normalt kan du möjligen köra den varm och sedan tappar av skiten och ge den ny olja och filter igen om du är det minsta rädd om motorn. Köra runt skiten i motorns lager några timmar är däremot väldigt dumt!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Göran Ekman

#7 » 18:35:07, 23-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det någon risk att något av det som finns i tråget , kan hamna i någon olje kanal och ställer till med något, vad vet jag inte.
Får en känsla av att det är en del " Gott och Blandat " i tråget .
Är det bara jag som är nojig nog att tro att det är en ide att plocka ned tråget göra rent allt inklusive sugsilen och dess ledning. Samt ny olja och filter innan man startar motorn igen.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

bonnen513

#8 » 18:36:58, 23-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

sitter det en lucka på tråget?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

63an

#9 » 18:54:46, 23-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Saner där du kan komma till för du har säkert tjockt med avlagringar i tråget + om ventilkåpan är åtkomlig, det är annan typ av oljor numera som lossar skiten med haveri inom snar framtid som följd :idee3: Kör nån vecka å byt filter å olja igen! Kostar skjortan att hålla på med snålhet! :djaevul:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

torbjorn_forsman

#10 » 21:37:05, 23-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att vattenblandad olja blir en utmärkt skärvätska. Mycket bättre för spånavskiljande bearbetning än för trycksmörjning av glidlager...

Ett tips är att när du har kommit så långt att det är dags för 63ans råd om att köra nån vecka innan nästa oljebyte, så se till att köra långa sammanhängande pass med belastad motor så att den får gå med så hög oljetemperatur att en modern oljas sotlösande tillsatser har chans att göra nytta. Gärna 2-3 timmar med oljetemp minst 80 grader efter varje gång motorn har startats.
Oljetempen kan man mäta med t ex en billig digital stektermometer, surra fast givaren vid oljefiltret och linda någon lämplig isolering utanpå.

Så länge oljan blir helsvart så snart man har varmkört motorn efter oljebyte, så ska man inte betrakta motorn som renkörd.

Det är ingen större risk att en 50-talstraktor någonsin har körts med olja som har så dåliga sotlösande egenskaper att den har lämnat smuts i trånga oljekanaler mm. Redan i början av 50-talet rekommenderades ju bestämt dåtidens s k HD-oljor (dvs de första sotlösande motoroljorna) för vattenkylda dieselmotorer, och motor- och maskintillverkarna lade ner mycket jobb på att formulera övertygande texter i instruktionsböcker för att övertyga snåla ägare om att det faktiskt lönade sig att betala lite extra för en sotlösande olja.
Till saken hör också att motortillverkarna redan på 30-talet lärde sig att undvika de allra dummaste smutssamlande konstruktionerna som förekom under de allra första åren med trycksmörjning. T ex vevaxlar med stora urborrningar i vevtapparna och små smörjhål ut till lagerytorna.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

thestrut (trådstartaren)

#11 » 06:41:34, 24-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

det sitter som en liten lucka i botten av tråget, gissar att man där kommer åt sugsilen för rengöring.

vad dum man var att man inte tänkte på ta ner den innan man fyllde olja.

nu får den nog mest stå till våren.

sen köra några timmar och sedan byta olja igen som ni säger.

den har stått i kanske 5 år, och oljestickan är ju allt annat än tät, så där har det nog regnat in lite vatten.

bra tips av torbjörn, dock har jag inte just nå krävande arbetsuppgifter så det blir nog svårt att varmköra riktigt.
thestrut
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:30:58, 24-05-2013
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar VIO45
David brown D34

Janson1

#12 » 06:50:42, 24-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

NR 1: du måste få upp oljetrycket direkt vid nästa motorstart! Går det att fylla upp filterhuset med ny olja och backa motorn för hand tills nivån sjunkit en bra bit och sedan toppfylla igen och skruva på locket och sen starta. I så fall bör det vara olja i hela sugsidan och oljetrycket bör komma direkt. Kör absolut inte mer utan oljetryck!

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

thestrut (trådstartaren)

#13 » 07:03:35, 24-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag blåste alltså bakvägen, så det började bubbla i tråget lät det som.

sedan fyllde jag olja i hela filterhuset, samt även en skvätt i ventilkåpan.

sedan startade jag och hade oljetryck på 2-3 sekunder.

har kört kanske 30 minuter och oljetrycket är stabilt kring 5 (kg? )

så det fungerar nu igen som före oljebytet, men ska köpa ett till filter och lägga på lager till nästa byte

1 person gillar det här inlägget.
thestrut
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:30:58, 24-05-2013
Ort: Hälsingland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar VIO45
David brown D34

Janson1

#14 » 07:09:03, 24-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gott!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se