Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

IHC McCormick D-432, pysseltråd

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Trondos (trådstartaren)

#1 » 22:32:55, 30-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg har en IHC D-432, som har vært i familien siden tidlig 80-tal, og den har bare gått 2200 timer. Jeg overtok denne i 2006.
Jeg syns det er en trivelig traktor, den er liten og lett. Siden jeg har bare dårlig drenert myrjord, er tunge traktorer mer som en plage. :mrgreen:

Bild

Jeg har hatt en "to-do" liste i årevis:
-Traktoren er malt med noen slags enkomponent maling og er mer rosa enn rød. Den blir mer rustet for hvert år.
-Som disse motorene er beryktet for, er den tungstartet. Dette er en forkammermotor, og den er avhengig av gløding. Motoren (D-132) bruker samme glødepluggene som tidlige Mercedes 240 diesel, og det finnes 12V glødeplugger som har samme mål som de orginale, som er 0.9V og koblet i serie med en motstand bak dashbordet. https://mercedessource.com/node/726

-Dieselrørene fra pumpen til dysene er så rustet at det er et tidsspørsmål før et rør sprekker og spruter diesel overalt. Ifølge Murphys lov vil dette naturligvis skje langt uti skogen, så langt fra en vei og tilgjengelig verktøy som mulig. :vissla:

Det har vært mye regn her i det siste, og jeg har ryddet ut av et uthus slik at traktoren kan få stå inne i vinter, den mår nok bra av det. :)
Det er liten takhøyde i uthuset, så eksospotten måtte av. Jeg varmet potten litt, prøvde forsiktig å vri litt på den, kjente der var noe som løsnet, men ikke der jeg trodde! :ohnej:
Ser ut som flensen på manifolden har vært reparert en gang før også. Er litt usikker på hva som er lurt her, det er ikke en veldig komplisert manifold, kanskje jeg skal fram med svetsen og lage en ny selv? :klia:

Når jeg først begynner å skrue, så vil jeg prøve å reparere flere ting, og forhåpentligvis blir det ny maling også.
Jeg holder egentlig på å renovere et bad, og ellers tenkte jeg å skrue vinsj i vinter. :mrgreen:

Nåvel, det blir visst forandring i planene.

Litt bilder:


Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild

Ble ikke mye skruing i dag, jeg var på skroten med et lass med søppel. Demonterte belastningsrammen foran, den er nok ikke orginal, men et skikkelig bygge. Den var skrudd med 1/2 UNF skruer, men mutrene så pussige ut.... :mrgreen:
Dette er bakdelen med å bo så nært havet som jeg gjør, ALT ruster!! :klia:
Fordelen er at jeg kjenner folk som driver med sandblåsing av deler til offshore og oljeindustrien. Planen er å skrue av skjermer og slikt, og få det sandblåst og primet med Interzinc, og så ta toppstrøket selv med en tokomponent maling av noe slag. (Lastebillakk?)

Bild

Det har gått opp for meg at jeg har startet flere tråder her med prosjekter....som har stoppet opp. Dette prosjektet bør ikke stoppe opp, jeg vil ha i gang traktoren til våren når beteputsen trengs. :mrgreen:

7 personer gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111



Trondos (trådstartaren)

#2 » 23:02:48, 05-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har skjedd veldig lite med stakkars IH....
Som dere ser på videoen har jeg fått brent ut to platebiter som jeg skal begynne å sveise eksosmanifold fra. :mrgreen:
Men i dag måtte den ut av garasjen, siden den sto med beteputsen på, og jeg tenkte å bruke Forden min til det i år.
Her er en video av uvesenet. :mrgreen:

https://photos.google.com/share/AF1QipN ... Q1ZURGMk93
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Trondos (trådstartaren)

#3 » 10:32:13, 17-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har skjedd skammelig lite i forhold til enkelte andre tråder her på forumet..... :vissla:
Jeg har gjort litt forberedelser for å sveise meg en ny eksosmanifold, siden det ikke er enkelt å skaffe deler til disse tyske IH lengre. Har prefabrikert delene, fikk en kompis på jobben til å brenne ut to 10 mm plater, jeg la ene eksosmanifoldpakningen på scanneren på jobben, importerte bildet i Autocad, tegnet streker oppå, og så skalerte jeg tegningen til jeg fikk riktige mål. :mrgreen:

Jeg saget 4 stk 2" rør i 30 grader, da fikk jeg et tverrsnitt som passer over de ovale eksosportene på toppen. Tanken var å bruke en 50x50 firkantrør til å samle eksosstrømmen, og så bygge et eksosanlegg videre derfra.
Så fant jeg plutselig en eksosmanifold fra en D-430 på finn.no til 400 kr. :lmao:
Den er for underliggende eksos, men det er greit, for da er det enklere å kjøre traktoren inn i den lave garasjen min.

Bild
Bild
Bild
Bild

Jeg har avfettet hele traktoren, og vasket den med høytrykk. Nå kan jeg begynne å demontere hjul, skjermer og alt annet løsøre før maling. :hurra:

Bild

Motoren blir aldri skikkelig varm. Termostaten står vel inni denne mojangen, er det mulig å skifte termostat eller må hele denne boksen skiftes?

Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Trondos (trådstartaren)

#4 » 23:26:11, 01-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fikk en pakke i posten i dag, bestilte denne på ebay, Schlepperspass.de :cool:


Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Kotten

#5 » 01:43:28, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den sidan verkar ju ha massor av böcker! Visserligen på tyska, men som protest mot samtliga tyskalärare jag haft under 5 års undervisning kan jag säkert använda google translate :mrgreen: Vet du vad Dieselschlepper betyder?
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Trondos (trådstartaren)

#6 » 09:27:03, 02-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det står "Dieselschlepper" på framsiden på delekatalogen til min Allgaier A111 også, så jeg antar at det betyr dieseltraktor. :mrgreen:
https://de.wikipedia.org/wiki/Schlepper

Jeg er totalt kass på tysk, men teknisk tysk går ofte an å forstå:
Sechskantschraube
Kugellager

4 personer gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Holger

#7 » 09:51:00, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Dieseldriven dragare"

IHC D-430 og D-432 delekatalog
Tack :buga:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se