Jeg har en IHC D-432, som har vært i familien siden tidlig 80-tal, og den har bare gått 2200 timer. Jeg overtok denne i 2006.
Jeg syns det er en trivelig traktor, den er liten og lett. Siden jeg har bare dårlig drenert myrjord, er tunge traktorer mer som en plage.
Jeg har hatt en "to-do" liste i årevis:
-Traktoren er malt med noen slags enkomponent maling og er mer rosa enn rød. Den blir mer rustet for hvert år.
-Som disse motorene er beryktet for, er den tungstartet. Dette er en forkammermotor, og den er avhengig av gløding. Motoren (D-132) bruker samme glødepluggene som tidlige Mercedes 240 diesel, og det finnes 12V glødeplugger som har samme mål som de orginale, som er 0.9V og koblet i serie med en motstand bak dashbordet. https://mercedessource.com/node/726
-Dieselrørene fra pumpen til dysene er så rustet at det er et tidsspørsmål før et rør sprekker og spruter diesel overalt. Ifølge Murphys lov vil dette naturligvis skje langt uti skogen, så langt fra en vei og tilgjengelig verktøy som mulig.
Det har vært mye regn her i det siste, og jeg har ryddet ut av et uthus slik at traktoren kan få stå inne i vinter, den mår nok bra av det.
Det er liten takhøyde i uthuset, så eksospotten måtte av. Jeg varmet potten litt, prøvde forsiktig å vri litt på den, kjente der var noe som løsnet, men ikke der jeg trodde!
Ser ut som flensen på manifolden har vært reparert en gang før også. Er litt usikker på hva som er lurt her, det er ikke en veldig komplisert manifold, kanskje jeg skal fram med svetsen og lage en ny selv?
Når jeg først begynner å skrue, så vil jeg prøve å reparere flere ting, og forhåpentligvis blir det ny maling også.
Jeg holder egentlig på å renovere et bad, og ellers tenkte jeg å skrue vinsj i vinter.
Nåvel, det blir visst forandring i planene.
Litt bilder:
Ble ikke mye skruing i dag, jeg var på skroten med et lass med søppel. Demonterte belastningsrammen foran, den er nok ikke orginal, men et skikkelig bygge. Den var skrudd med 1/2 UNF skruer, men mutrene så pussige ut....
Dette er bakdelen med å bo så nært havet som jeg gjør, ALT ruster!!
Fordelen er at jeg kjenner folk som driver med sandblåsing av deler til offshore og oljeindustrien. Planen er å skrue av skjermer og slikt, og få det sandblåst og primet med Interzinc, og så ta toppstrøket selv med en tokomponent maling av noe slag. (Lastebillakk?)
Det har gått opp for meg at jeg har startet flere tråder her med prosjekter....som har stoppet opp. Dette prosjektet bør ikke stoppe opp, jeg vil ha i gang traktoren til våren når beteputsen trengs.