Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Valmet 502 varvräknare

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Eucharn (trådstartaren)

#1 » 12:58:31, 02-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stör mig något enormt att den inte funkar, och samtidigt är jag för feg för att rycka ur den... Allt annat på maskinen fungerar, så det sticker i ögonen

Räkneverket fungerar, passerade nyss 4000 timmar och det firades med en slät kaffekopp i hytten. Skicket i övrigt kan väl nästan beskrivas som oklanderligt - bara en tidigare ägare, och det dyra är redan gjort på den (fodersättning åtgärdad hos Lantmännen, koppling och axeln som går till växellådan byttes strax innan vi köpte den). Lite matt i lacken och några repor finns det, men den går dagligen i skogen nu under höst/förvinter och det enda jag skulle vilja är att ha en större timmervagn (vem vill inte det?)

Finns det någon sprängskiss på varv/timräknare eller finns det kanske någon som reparerar dylikt till en mindre summa - snål är man av födsel och ohejdad vana!

Det kanske är något känt fel som man fixar själv på en pisskvart, är väl inte helt tappad bakom traktorvagnen, och lödpenna har man svingat förr (lång historia som inkluderar en färddator på en Subaru ihopsatt av kallödningarnas okrönte mästare..)
Redan som barn var jag en liten gosse
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452



Dieselpower996

#2 » 17:16:01, 02-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dieselpower996
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:28, 02-02-2009
Ort: Hedemora
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

ls76

#3 » 18:00:43, 02-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dieselpower996 skrev:https://www.blocket.se/kronoberg/Varvraknare_till_Valmet_46300190.htm?sa=1

När det gäller mekaniska instrument är det nog bara JI GE i Leksand som gäller. den annonsen så är det bara elektriska instrument (mätare) han håller på med.
Hälsn.
Bosse

1 person gillar det här inlägget.
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

ac tc

#4 » 22:20:20, 02-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte helt omöjliga att fixa..
https://www.youtube.com/watch?v=n4gc5VPrf30 för lite inspiration.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Eucharn (trådstartaren)

#5 » 15:32:20, 04-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde ett försök igår, och ta mig tusan - fick jag den inte att funka, kanske inte som ny men i alla fall bättre än tidigare. Kalibreringen är det väl lite SI och så med, men enligt instruktionsboken så ska tomgångsvarvet vara 650 rpm och max cirkus 2400, så den justerades efter dessa siffror lite på en höft. Här är några bilder.

Bild

Direkt ur traktorn. Skruvade loss traktormetervajern, fästbygeln och plockade bort tre kontrollampor, sedan följde den snällt med in på köksbordet.

Bild

Den kromade ringen som klämmer fast glaset bändes försiktigt bort med en lämplig skruvmejsel.

Bild

På baksidan av mätarhuset sitter det två skruvar som håller fast hela inälvspaketet, skruvade bort dessa och fick ut hela mätaren.

Bild

Mätartavlan sitter med två små skruvar som också lossades. Nålen bändes försiktigt loss med en liten spetstång.

Bild

På baksidan så sitter det ett växelhus eller vad man ska kalla det fast med tre skruvar. Dessa pillades bort.

Bild

Axialglappet på nålens axel justerades genom att pressa ihop två låsningar av mässing. En under själva nålen fäste och en på baksidan av "drivhjulet". Sedan monterades hela härligheten ihop och meckades in i traktorn igen. Fick testa ett par gånger inna jag fick axeln lagom tajt.
Redan som barn var jag en liten gosse

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: zetor 7045 och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se