Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

vevaxel slipning och lager

19 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Uwe (trådstartaren)

#1 » 19:05:15, 06-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
vem kan berätta något om "Pelganders Motorslip" i Örebro ? Jag är nyfiken på era recensioner.

Mvh Uwe
Uwe
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:38, 03-05-2016
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 434



magloman

#2 » 21:33:19, 06-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet att många här i byn anlitat dom. Har inte hört något negativt vad jag kommer ihåg.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Uwe (trådstartaren)

#3 » 16:30:32, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Det är väl bara jag som har haft otur.
Jag lämnade min vevaxel till slipning i Borås och han skickade den vidare till Pelganders för svetsning. Vevaxeln fick jag tillbaka, inklusive ramlager och vevlager (fast jag beställde inga lager). Han i Borås sa, det är svårt att få lager i den dimensionen, därför är det väl lite dyrare. Några veckor senare hittade jag originallager i rätt storlek i England. De kostar 75,80 £ ca. 820:- kronor och Pelgander tog 4575:- kronor. Då blev jag sur!
Jag frågade varför är det så dyrt. Jag mejlade 2 gånger, men han svarade inte. Jag skickade en rekommenderat brev, den tog han inte emot, brevet kom oöppnat tillbaka. Det är inte seriös och trovärdig.
Jag ska höra med konsument rådgivning, vad de tycker, och sedan kanske en anmäla på reklamationsnämnden.

Mvh Uwe
Uwe
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:38, 03-05-2016
Ort: Marks kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 434

Orsa

#4 » 19:20:15, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl ingen hemlighet att en seriös firma inte kan köpa in delar och skicka vidare utan påslag som täcker arbetstid och fasta kostnader. (ofta inte e-baygrejor från Indiska tillverkare utan ibland "original". I vilket fall handlar seriösa från seriösa där delarna legat på nåt etablerat reservdelslager i EUropa och kostat ränta jättelänge och väntat på en övernattentransport till verkstan). De där 4575kr började helt säkert sin resa till Örebro med en prislapp på 1500 spänn och inte 820 kr.
Ska seriösa verkstan ändå i ditt ställe köpa Indiskt i England och betala frakt (1000 kr), sen ta säg 2 timmar (1500kr) för inköp, mottagning, lagerredovisning och batalning/bokföring så har dom en nettokostnad på ca 2500 spänn. Sen brukar reservdelar i den prisklassen toppas upp med "vinst". Ingen vill eller kan jobba för nettokostnad åt andra. Gubbarna ska ju ha lön hela j-a tiden även när man inte har några vevaxlar i verkstan.
För 820 kr blir du lycklig ägare av ramlager i England inget annat. För 820+frakt får du dom hem till ditt köksbord. Glöm inte att du ska åka och hämta paketet och det kostar också.

Det där kommer du ingen vart med. Du blir bara besviken och rättshaverist på att bråka om det där.
Tänk istället vad förbannad du blir om du tar reda på vad JULA lägger på på flanellskjortan du köper där. Det är ca 10-20 gånger upp på inköpspriset efter att dom packat ur containern i Skara.

3 personer gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

magloman

#5 » 19:26:05, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där låter ju inget konstigt alls. Det är dom marginalerna i Sverige på saker som bildelar och traktorgrejer.
Sen är det ju bra att det kommer från de som tagit åt sig att göra iordning veven. Då vet du att spel mm är helt korrekt.
Alltid säkrare att köpa lager från den som bearbetar liksom. Sen har dom ju sina kostnader i firman i övrigt. Dom sysslar ju inte med välgörenhet. Finns snart ingen svensk detaljhandel kvar, alla ska ha så billigt så det lönar sig inte o driva butik längre.

Du har ju arbetskostnaden som tillkommer på detta också, så slutsumman på det jobbet du lämnade bort kan inte skilja jättemånga procent om du skulle köpt egna lager.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

PerJohansson

#6 » 19:52:24, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför tog du emot delar som du inte beställt?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Michael Meier

#7 » 22:54:08, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det fungera med originallager på en slipad vevaxel ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Janson1

#8 » 23:01:39, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oavsett det är rätt eller fel så borde faktiskt firman i Örebro svara. Det verkar på Uwe:s inlägg att dom inte svarat någon gång?
Är det så?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Ivar Risslén

#9 » 23:29:16, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vi inte vet är vilken firma som inte svarar och löser ut reken.
Är det firman i Borås eller Pelganders Motorslip i Örebro.
Trådstartaren är kund hos firman i Borås och firman i Borås är kund hos Pelganders.
Trådstartaren borde då vända sig till firman i Borås där han är kund och låta den firman sköta kontakten med Pelganders som de är kund hos.

Det är min uppfattning.
Errare humanum est

3 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Maskinreparatören

#10 » 23:35:01, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur svårt är det att istället lyfta luren och ringa till Pelganders istället för att mejla och skicka brev? Varför ska dom ta arbetstid på att åka och lösa ut rekommenderade brev? Om jag förstår rätt så har firman i Borås kontaktat Pelgander, och då kan ju ett missförstånd uppstått. Vanligen brukar seriösa vevslipare leverera veven komplett med rätta lager för att kunna i någon mån undvika reklamation när kunden monterar egenköpta lager med fel mått. Men är inga lager beställda av kunden kan ingen kräva betalning för dom heller. Jag skickar iaf mina vevar till Pelganders trots visst avstånd till dom, för dom har hitintills gjort utmärkta jobb åt mig. Sist hade dom gett mig fel pris på telefon då veven jag skickade var större än dom räknat med, men dom stod för det priset även fast jag inte begärt det. Och dom får leverera vev med lager fast jag givetvis kan köpa lager själv till eget verkstadspris. Dom ska leva dom med...

3 personer gillar det här inlägget.
Maskinreparatören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:03, 29-01-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allt med Dieselmotor....

Janson1

#11 » 23:35:26, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, du har en poäng där Ivar. Men lite underförstått borde det vara dom i Örebro för dom i Borås har han ju haft sin kontakt med. Men oavsett borde berörd firma höra av sig!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Stefan1972

#12 » 09:10:58, 13-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

varför det är som de är i det här ärendet kan nog ingen svara på men pelganders som företag är oerhört seriöst. Har sålt delar till dem i många år och inom veteransidan är de väldigt stora då de har varit aktiva så länge. Det är vad jag vet grundaren alltså pappan (till sönerna som driver det idag) som sköter inköpen och vad jag förstår så är han ingen internetmänniska alls utan förlitar sig på telefoner och kataloger. Så där kan man då absolut inte förlita sig på att de plockar fram billigast möjliga lager från nån internetkälla.
Men som någon redan nämnt, ts avtalspart är den första firman så rent generellt så blir det nog bara tokigt om pelganders går in och säger vad dom tycker.

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#13 » 09:58:06, 13-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag skulle vilja sno från internethandeln är det omdömessystem på kunder som förekommer ibland där! Rättshaverister och "nollkollare" borde man kunna hitta omdömmen på någonstans och på så vis ta ställning till om de ska bli kund eller inte! Vissa kunder läggs upp som ej återkommande i internt system, men mycket vore vunnet om man också kunde dra nytta av andras erfarenheter i urvalet också!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

nordlander

#14 » 10:46:19, 13-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

125 kr styck kostar dom på autoexperten. Samma som gete motordelar säljer.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

Stefan1972

#15 » 10:54:55, 13-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast nu vet vi ju inte om det var en axel till den IH ts har heller. Till den kostar de mycket riktigt 125kr st men ABR som köpte upp Gete har inga lager i lager heller så vi vet ju inget om bakgrunden.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0cbo och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se