Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Erfarenheter av utbytestankar? (JD)

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#1 » 04:35:56, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nämnt i tidigare trådar om oxidations-beläggningar och rost i tanken på den gamla JD´n. Håller på och försöker få gamla tanken ren....men det är inte lätt!
En ny tank i komposit/plast anser jag vara väldigt dyr, framför allt då jag inte kan dra av momsen, så den går på minst 4000.
Har nu ändå funderat på om det kanske kan vara värt att slänga ut denna höga summa, istället för att lägga pengar och energi på en gammal plåttank.
Tanken/målet är att traktorn skall fungera så länge jag lever, och förhoppningsvis så innebär ju det en ganska så lång tid framöver, och då är jag tveksam till att jag inte kommer ha problem med den befintliga tanken under den tiden........så man kanske borde göra en långsiktig åtgärd redan nu istället.

Så min undran är: Är det någon här som har köpt,klämt eller känt på någon utav utbytestankarna som finns? Är den ingjutna muttrar/gängor? Och hur verkar det med att skruva fast tank-armaturen....klent material, eller kan man dra åt hårt så att det blir tätt? Är påfyllnings-halsen hållbar, så man inte sliter ut den lätt vid av/på med tanklocket? Det får ju inte bli glapp/otätt på något sätt.
Tacksam för all info jag kan få! :thumme:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120



LeifAndersson

#2 » 09:33:40, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör du bara ren din tank och sedan sköter bränslehygienen så håller den hur länge som helst. En tank som är fylld med bara drivmedel rostar inte! Göra ren tanken är inga problem, demontera den och spola ut den med högtryckstvätt! Kontrollera samtidigt om det finns rostskador på utsidan av tankens botten, det är därför "plasttankarna" togs fram inte för problem på tankens insida, det på insidan löser en traktorskötare med normalt underhåll!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#3 » 22:42:17, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Gör du bara ren din tank och sedan sköter bränslehygienen så håller den hur länge som helst. En tank som är fylld med bara drivmedel rostar inte! Göra ren tanken är inga problem, demontera den och spola ut den med högtryckstvätt! Kontrollera samtidigt om det finns rostskador på utsidan av tankens botten, det är därför "plasttankarna" togs fram inte för problem på tankens insida, det på insidan löser en traktorskötare med normalt underhåll!


Tack för ditt svar Leif! :thumme:
Jag har sedan problemet uppdagades för 5 år sedan, alltid haft full tank och "skött hygienen" så gott ja har kunnat. Dock står traktorn i ett plåtskjul, med stora temperaturskillnader och fuktig luft......men det största problemet är helt enkelt att dieseln har blivit för gammal.
Utvändigt finns inte tillstymmelse till rost, utan det är mest "halsen" som får ytrost invändigt, så fort den är "bar" en längre stund. Har försökt fylla ända upp, men det resulterar bara i att det rinner ut diesel i varmare väderlek, så en 5-7 cm av röret måste finnas för expansion utan något sölande.

Högtryckstvätt? Hetvatten antar jag? Den övre 1/3-delen blir nog väldigt svår att nå, i vilket fall? Eller finns det special-munstycken för ändamålet?
En tanke har varit att skära upp ett större hål, som sedan svetsas igen......men jag har en känsla utav att om det ens går att svetsa, så blir tanken ännu känsligare för rost.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Blommas

#4 » 22:50:06, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#5 » 23:02:42, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blommas skrev:https://www.google.se/search?safe=active&rls=com.microsoft:sv-SE:IE-Address&dcr=0&q=underspolningsr%C3%B6r&spell=1&sa=X&ved=0ahUKEwi16cOi-L7XAhWGExoKHelVCrwQvwUIIygA&biw=1920&bih=985


Tackar för tips! :thummar:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

LeifAndersson

#6 » 14:06:03, 15-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oftast använder vi ett munstycke för rensning av avloppsrör. Ett munstycke framåt och fyra bakåt som är lite modifierat så de bakåtriktade munstyckena har lite spridning så man bara vrider lansen så blir det rent i varje skrymsle! Sedan har vi några bockade/vinklade lansar med vanliga munstycken men de används inte så ofta till traktortankar utan det är mer till lastbilstankar med stor volym. Så visst går det att komma åt med hetvattentvätt! Sedan man gjort rent med hetvatten så fyller vi lite rödsprit och skakar om så spriten blandar sig med eventuellt vatten som är kvar, sedan tömmer vi ur spriten och sätter tanken under värme några timmar så den vädras ur ordentligt. En vanlig kupévärmare duger gott till det, rikta den mot tanken och låt den stå så några timmar så är tanken helt torr invändigt sedan. :thumme:
Sitter tanken kvar i fordonet så duschar vi den invändigt med sprit med hjälp av en spruta för underredsmassa i hålrum efter rengörningen, tömmer av genom bottenpluggen och sätter tanken under värme på plats med en kupévärmare, men då kan man få kolla att fordonet står helt plant så att det mesta rinner ut via bottenpluggen så avdunstar det som blir kvar på rimlig tid vid uppvärmning.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#7 » 18:33:03, 18-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Oftast använder vi ett munstycke för rensning av avloppsrör. Ett munstycke framåt och fyra bakåt som är lite modifierat så de bakåtriktade munstyckena har lite spridning så man bara vrider lansen så blir det rent i varje skrymsle! Sedan har vi några bockade/vinklade lansar med vanliga munstycken men de används inte så ofta till traktortankar utan det är mer till lastbilstankar med stor volym. Så visst går det att komma åt med hetvattentvätt! Sedan man gjort rent med hetvatten så fyller vi lite rödsprit och skakar om så spriten blandar sig med eventuellt vatten som är kvar, sedan tömmer vi ur spriten och sätter tanken under värme några timmar så den vädras ur ordentligt. En vanlig kupévärmare duger gott till det, rikta den mot tanken och låt den stå så några timmar så är tanken helt torr invändigt sedan. :thumme:
Sitter tanken kvar i fordonet så duschar vi den invändigt med sprit med hjälp av en spruta för underredsmassa i hålrum efter rengörningen, tömmer av genom bottenpluggen och sätter tanken under värme på plats med en kupévärmare, men då kan man få kolla att fordonet står helt plant så att det mesta rinner ut via bottenpluggen så avdunstar det som blir kvar på rimlig tid vid uppvärmning.


Jag tackar för svar! Jag förstår.....hade jag bott närmare, så hade jag lämnat in tanken hos dig för rengöring. Har tillgång till hetvattentvätt på jobbet, men köpa ett munstycke för dyra pengar, att använda just enbart för detta ändamålet känns inte så lockande. Att rengöra blir ju betydligt billigare än att köpa ny tank.......jag får nog göra ett test med kaustiksoda, och se om det blir någon fart i "upplösandet" :)
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se