Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Renovera matarpump (Valmet 465)?

16 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Sryd (trådstartaren)

#1 » 21:11:33, 17-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har just konstaterat kass matarpump på en Valmet 465.

Hittade verkstadsmanualen för motorn (320 DS) här på forumet och där framkommer att man kan renovera matarpumpen. Verkar inte inte vara så svårt och en ny kostar 1500kr + moms (OIE) så smålänning som man är måste saken övervägas. Då uppstår två frågor:

1. Råkar någon veta om det är så lätt som det verkar (har ju hänt förr att så inte är fallet...)
2. Finns det repsatser att få tag på och i så fall var?


Om någon undrar kring symptom och försök till felavhjälpning: Traktorn går, men bluddrar och är stundtals orkeslös. Handpumpning har ingen effekt vad gäller att lufta filtret (låter som att den pressar ut och sen suger tillbaka luften). Bränsleledning tryckluftsblåst till/från tank. Sprutade på bra från tanken, så inga stopp där. Gissar att den hankat sig fram på insprutningspumpen allena.


Gå till lösningen
Sryd
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:24, 29-10-2015
Ort: Aneby (Jönköping)
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

Hymas 62 4s 1980 (samägd med granne)

Regelbundna lån av grannes skogsekipage (med upplägget "han äger, jag skruvar"):
Valmet 465, takmonterad Moheda 2.58 TL + K90 huggarvagn



jörgen.ottosson

#2 » 21:17:29, 17-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har troligen inget fel på matarpumpen om det är den typ jag tror ( med hand pump, som ett eget torn på matarpumpen......den typen av matarpump har en kolv som pumpar, inget membran som spricker sönder....)

Jag skulle börja med att säkerställa att du inte har luftläckage någonstans på sugledningen (mellan matarpumpen och tanken) där luft kommer in.... det är ett troligare ( och billigare ) fel.


Detta inlägg har valts som lösning

Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

bonnen513

#3 » 21:45:28, 17-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det stålomspunna slangar på den så är det nog väldigt troligt att det är som JO säger och då läcker det inte ut diesel men suger in luft
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Turbodiesel

#4 » 22:02:30, 17-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Repsatsen är inte speciellt dyr: http://www.oie.se/Produkt/reparationssa ... 1000194540 Har du inget läckage på sugsidan är det troligen någon av ventilerna som inte tätar.

Lilla o-ringen för tryckstången är lite pillig att montera, men annars är det ingen raketforskning direkt.

Handpumpen är lika bra att byta, om du har den gamla typen med skruvad ratt, eller om den läcker:
http://www.oie.se/Produkt/handpump-m16x ... 1000194539
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Sryd (trådstartaren)

#5 » 13:05:48, 18-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Du har troligen inget fel på matarpumpen om det är den typ jag tror ( med hand pump, som ett eget torn på matarpumpen......den typen av matarpump har en kolv som pumpar, inget membran som spricker sönder....)

Jag skulle börja med att säkerställa att du inte har luftläckage någonstans på sugledningen (mellan matarpumpen och tanken) där luft kommer in.... det är ett troligare ( och billigare ) fel.


Mja, lite tveksam (i just det här fallet) av några skäl:

- Nämnde inte det i min sammanfattning av felsökning, men den har gått 20-30 timmar sedan symptomen först märktes och tjyvar det luft så borde det väl ha byggts upp så mycket luft i filter och ledningar att injektorpumpen till slut drar luft och motorn dör (eller?).
- Handpumpen har hela tiden gått helt motståndslöst och vid den första luftningen av filtret hade motorn just gått och det borde ha funnits tillräckligt med bränsle i ledningen för att ge åtminstone visst motstånd
- Det sista jag gjorde var att trycksätta tanken tills det sprutade bränsle ur luftnippeln på filterhållaren. Det borde ju definitivt ha tryckt /så gott som/ luftfritt bränsle hela vägen och ändå gick handpumpen helt utan motstånd.

Turbodiesel skrev:Repsatsen är inte speciellt dyr: http://www.oie.se/Produkt/reparationssa ... 1000194540 Har du inget läckage på sugsidan är det troligen någon av ventilerna som inte tätar.

Lilla o-ringen för tryckstången är lite pillig att montera, men annars är det ingen raketforskning direkt.

Handpumpen är lika bra att byta, om du har den gamla typen med skruvad ratt, eller om den läcker:
http://www.oie.se/Produkt/handpump-m16x ... 1000194539
jörgen.ottosson skrev:Du har troligen inget fel på matarpumpen om det är den typ jag tror ( med hand pump, som ett eget torn på matarpumpen......den typen av matarpump har en kolv som pumpar, inget membran som spricker sönder....)

Jag skulle börja med att säkerställa att du inte har luftläckage någonstans på sugledningen (mellan matarpumpen och tanken) där luft kommer in.... det är ett troligare ( och billigare ) fel.


Tack! Trodde att repsatsen skulle finnas under Valmet/465/Bränslesystem, men så detaljerade är OIE tydligen inte. Huruvida den har "skruvad" ratt har jag inte kollat, men här är en bild på pumpen (fotade egentligen typbrickan, så ursäkta inzoomningen):

Bild

Sen hör jag absolut vad ni säger om bränsleledningarna. De ser inte särskilt vackra ut och är jag ändå igång och härjar så kan jag lika gärna passa på och byta ut dem också.

Är det som jag gissar, att man lyfter golvmattan och sedan kommer åt slangar och tankanslutning från någon lucka i hyttgolvet?
Sryd
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:24, 29-10-2015
Ort: Aneby (Jönköping)
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

Hymas 62 4s 1980 (samägd med granne)

Regelbundna lån av grannes skogsekipage (med upplägget "han äger, jag skruvar"):
Valmet 465, takmonterad Moheda 2.58 TL + K90 huggarvagn

ls76

#6 » 15:28:19, 18-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

¨Du har den nya återfjädrande handpumpen.
Hälsn.
Bosse
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

bassek

#7 » 13:17:56, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat så mottrycksventilen fungerar? så inte bränslet bara pumpas runt? sitter i returutgången på insprutningspumpen. funkar den är det troligt att du lider av talloljeutfällning i matarpumpen. Har haft det på flera i år. skruva loss handpumpen, bränsleledningen ut med nippel, samt den stora pluggen utåt, kolla så allt är rent och går lätt, kolven innanför den stora pluggen skall gå lätt samt stången innanför denna. Delar angripna av talloljan brukar se ut som de är belagda med kåda. för att kontrollera den lilla stången som trycker på kolven behöver motorn roteras för hand samtidigt som man håller fingret på den och känner att den löper lätt tillbaka. trögar denna måste du demontera hela matarpumpen och rengöra. Har det trögat till handpumpen bör denna bytas. Har med framgång haft i Redline RL2 i dieseln för att undvika att det kommer tillbaka. Detta fel har varit riktigt illa i år, vet ej om det är ändrat något på dieseln, men inte varit med om detta så ofta innan.
MVH Basse
bassek
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:24:55, 27-02-2011
Ort: KarlGustav
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere
Valmet
Case IH Magnum
Deutz
Volvo FL7 4X2 lvx
Volvo T-230 (Victor)

Sryd (trådstartaren)

#8 » 00:20:14, 20-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man lär så länge man lever.... Exempelvis att man ska lyssna på vad rävarna säger och inte tänka för mycket själv :grin:

Hade inget särskilt för mig imorse och tänkte att det är lika bra att montera bort matarpumpen. Började med att lossa insugsröret (det är plaströr från pump och en bit bakåt) och hade väl råden från j.o och bonnen i bakhuvudet, för jag tänkte att "hmmm, man skulle ju kunna testa att förse matarpumpen med bränsle direkt från ett kärl och se vad som händer".

Sagt och gjort, letade bland bra-att-ha prylarna, hittade en bit bränsleslang (röret går horisontellt, så kunde inte köra direkt till det), "f-n för klen dimension", "ok silvertejpar ihop dem", hällde upp diesel i en flaska, ner med slangen och började pumpa. Tadaaa!! Började omedelbart spotta och fräsa ur filtrets luftningsskruv :smile:

Ergo: Imorgon åker jag och får en ny slang pressad. Tar och sätter slang hela vägen, för ett misstänkt ställe är övergången från rör till slang och i vart fall elimineras en felkälla. Tror jag passar på att byta även returslangen. Det var nämligen ett helsicke att lyfta mattan tillräckligt för att komma åt luckan ner till tanken, där jag dessutom möttes av sönderrostade skruvskallar, så var någon timmes arbete under regelbundet svärande. Kallt var det också...
Sryd
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:24, 29-10-2015
Ort: Aneby (Jönköping)
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

Hymas 62 4s 1980 (samägd med granne)

Regelbundna lån av grannes skogsekipage (med upplägget "han äger, jag skruvar"):
Valmet 465, takmonterad Moheda 2.58 TL + K90 huggarvagn

Sryd (trådstartaren)

#9 » 00:29:31, 20-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just det nr 1 (och om någon har ork att kommentera): Hur sjutton kommer det sig att motorn fortsatt gå ett hyfsat antal timmar när bränslesystemet tjyvar så mycket luft att det händer noll och intet när man handpumpar från tanken? Från vad jag trodde mig veta om dieselmotorer innebär luft i systemet => motorn börjar hacka och dör sedan rätt omgående, men tydligen inte. Någonstans måste ju luften ta vägen och jag hade gissat att den skulle ha byggts upp i filterhållaren => sedan nått insprutningspumpen => tryckfall och motorn stannar.

Just det nr 2: Tack bassek, ska hålla det i åtanke om det fortsätter krångla.
Sryd
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:24, 29-10-2015
Ort: Aneby (Jönköping)
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

Hymas 62 4s 1980 (samägd med granne)

Regelbundna lån av grannes skogsekipage (med upplägget "han äger, jag skruvar"):
Valmet 465, takmonterad Moheda 2.58 TL + K90 huggarvagn

jörgen.ottosson

#10 » 07:51:17, 20-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luften går (ofta )tillbaka till tanken i returen...så det blir inte "mer" luft med tiden. (den stannar dessutom, om det itne är så stor mängd, på höga punkter i systemet.....och det är som regel där det sitter luft skruvar)

Det är när luften når "högtrycksdelen" i insprutningspumpen som motorn stannar.(då får den inte bränsle, kan inte gå på luft...) När du kört slut på bränsle, då har hela "matarsystemet" (= lågtryck, från matarpumpen...) luft i sig + att det nått fram till högtrycksdelen = motorn stannar. Då måste man lufta matarsystemet först, för att få in rent bränsle till "högtrycksdelen" ..( när du luftar "fel" så styr du luft framför det rena bränslet och får "ny" luft fram till högtrycks delen....det är ofta det problemet de flesta har när en diesel motor inte vill starta för att de luftas fel.)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Sryd (trådstartaren)

#11 » 11:45:37, 20-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah, ok, det klart. Även om jag ju /numera/ förstått att det finns en returledning så tänker jag fortfarande lite bensinmotor (dvs bränsle går en väg och sen ut genom avgasröret).

Tack för att du tog dig tid att förklara, uppskattat :thumme:
Sryd
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:24, 29-10-2015
Ort: Aneby (Jönköping)
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

Hymas 62 4s 1980 (samägd med granne)

Regelbundna lån av grannes skogsekipage (med upplägget "han äger, jag skruvar"):
Valmet 465, takmonterad Moheda 2.58 TL + K90 huggarvagn

Sryd (trådstartaren)

#12 » 23:13:40, 27-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först ett försenat :aaargh:

Var och fick nya slangar pressade, monterade ihop, luftade och så startade den och gick snällt.

Men...

I torsdags tog jag sedan ut den för att vinscha fram några stockar. Som tur var bara två stenkast från gårdsplan, för när jag hade kapat upp en stock och stängde sågen så insåg jag att det var väldigt tyst. Jodå, traktorn hade stannat och ville alls inte starta igen och inte kom det något bränsle ur luftskruven när jag handpumpade. Tillbaka på ruta ett alltså, med den skillnad att den här gången fungerade inte heller flaskmatning, inte ens när jag höjde flaskan för att få ett naturligt fall till pumpen. Suck och hem och beställa repsats från OIE...

Sen får man ju konstatera att det är en ganska så enkel grej att demontera matarpumpen och inte var det svårt att byta delarna heller. Har dock tre små återstående frågor.

1) Insprutningspumpen är tydligen oljefylld och det rann ut lite grand när jag tog bort matarpumpen. Har pumpen sin egen olja eller är det gemensamt med motorns smörjning? Om egen, hur fyller man på, hur vet man hur mycket det ska var och vad ska det vara för sorts olja?

2) Det var genuint olika storlekar på befintlig och ny o-ring till tryckstången (se bild). Den gröna är den gamla och passade fint i spåret i pumpkroppen, medan den nya definitivt är för liten för spåret (den trillar nästan igenom hålet). Den passar iofs på själva tryckstången, men det känns inte direkt som att den kommer att täta vid spåret (och det är väl just där den ska täta). Ska det vara så eller är det fel storlek?

3) Vad sjutton ska man med den högra krumeluren till?? Hittade ingen sådan inne i pumpen, är det till någon annan modell av pump eller har jag missat något?


Bild
Sryd
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:24, 29-10-2015
Ort: Aneby (Jönköping)
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

Hymas 62 4s 1980 (samägd med granne)

Regelbundna lån av grannes skogsekipage (med upplägget "han äger, jag skruvar"):
Valmet 465, takmonterad Moheda 2.58 TL + K90 huggarvagn

Turbodiesel

#13 » 23:25:10, 27-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den gröna o-ringen är troligen tillverkad av materialet Viton vilket tål bränsle & varm motorolja bra, behåll den om den är i skick. Matarpumparna finns i många olika generationer, så det är väl därför det inte passar till 100%. Din ser ju dessutom ut att inte vara så gammal.

Insprutningspumpen smörjs av motoroljan, du kan fylla på ett par deciliter om du lossar insexpluggen upptill på regulatorn, ganska långt bak på pumpen. Det tar ganska lång tid innan nivån är ok i den annars. Överskottet rinner in i motorn så det behöver du inte bry dig om.

Fjäderringen hindrar lyftaren (den med rulle på, som går mot kammen) att falla ut, vissa pumpar har ett stift monterat istället. Hur det ser ut på din vet jag inte exakt för dagen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Sryd (trådstartaren)

#14 » 00:34:50, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack.

Den gamla o-ringen är i hyfsat skick tror jag, men jag hade onekligen varit försiktigare om jag vetat att den skulle tillbaka (pillade ut den ganska så bryskt med en liten skruvmejsel). Ser den vid närmare besiktning lite tveksam ut så får jag ta och skaffa fram en passande.

Ok, så fjäderringen ska jag isf ha till hands när pumpen ska tillbaka och inåt insprutningspumpen åt. Det regnade och jävlades när jag skruvade bort matarpumpen, så kollade inte så noga på hur det såg ut där.

Återkommer om hur det gått imorgon, ut i regnet och frysa om händerna... Lite ironiskt dessutom att jag satte igång med projektet (trots att traktorn gick någorlunda) just för att den inte skulle stanna ute i skogen. Nåja, kunde varit värre, dvs längre bort.
Sryd
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:24, 29-10-2015
Ort: Aneby (Jönköping)
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

Hymas 62 4s 1980 (samägd med granne)

Regelbundna lån av grannes skogsekipage (med upplägget "han äger, jag skruvar"):
Valmet 465, takmonterad Moheda 2.58 TL + K90 huggarvagn

jörgen.ottosson

#15 » 18:23:10, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

har du hittat något fel på matarpumpen, nu när du demonterat den ? ( eller kan det fortfarande vara något annat som spökar?)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se