Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Olja framaxel, slutväxel Sae 90 EP

12 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Mats84 (trådstartaren)

#1 » 20:00:17, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Läser i min instruktionsbok om olja till framväxel och slutväxel till min MF 590 ska vara SAE 90 EP. Men så heter väl inte den oljan idag? Vad är motsvarigheten till Sae 90 EP idag? Finns ju olika gl4 gl5 osv som man inte får ta fel på tydligen. Så lite osäker vilken olja jag ska ha i.

Mvh
Mats84
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:20, 22-02-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165 1974



Ivar Risslén

#2 » 20:06:29, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

SAE 90 GL5
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Mats84 (trådstartaren)

#3 » 03:00:31, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar Ivar! Du är säker på det? Har läst att GL5 oljor är dåligt för gulmetall. Antar att det inte finns gulmetall i 590n då? :smile:
Mats84
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:20, 22-02-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165 1974

philosomatika

#4 » 03:27:39, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ambra
Hypoide 90 EP
SAE 80W-90

Dock är det case/NH's Märke men har svårt å tro att det inte skulle gå att använda på en MF.

Använde den på Case'n jag hade tidigare i främre slutväxeln.
Användarvisningsbild
philosomatika
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:52, 31-07-2012
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland M135 -97

torbjorn_forsman

#5 » 08:30:32, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats84 skrev:Tack för svar Ivar! Du är säker på det? Har läst att GL5 oljor är dåligt för gulmetall. Antar att det inte finns gulmetall i 590n då? :smile:


Är man orolig för gulmetall så kan man leta på en modern olja som är märkt GL4/5 eller GL4/GL5. Sådana oljor är inte mer aggressiva mot gulmetall än vad GL4 är, men har lika bra hypoidegenskaper som GL5 eller "gammaldags" EP. Rent allmänt så är det sällsynt att gulmetalldelar används i slutväxlar och axlar, det är mer vanligt i sammanhang där slutväxel och växellåda delar på samma oljebad.

Vad har det varit för olja i axeln sedan tidigare? Gammaldags GL5 / EP, sådan som innehåller svaveltillsatser och angriper gulmetall, känner man igen på långt håll genom lukten. Om sådan olja har haft tillfälle att angripa gulmetall (eller, om man så vill, bli angripen av gulmetall) så blir den grön och kan få en slemmig eller tvålaktig bottensats.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ac tc

#6 » 17:32:19, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är idag en SAE(75-80w) -90 GL5 olja. Var inte orolig för siffrorna före w, det är bara en fördel om de är lägre när axeln är kall.
En rak SAE -90 GL5 lär bli svår att hitta idag.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Mats84 (trådstartaren)

#7 » 21:49:11, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar! Få nog köpa modernare olja gl4/gl5 bara för att vara på den säkra sidan. Dock så läcker det lite i slutväxeln på framhjulena så hade väl helst haft lika tjock olja eller aningen tjockare så kanske det blir mindre läckage. Tunnare olja har väl lättare att läcka ut. Har funderat på att prova tillsätta "Rislone transmission stop leak concentrate" en tillsats för att täta packningar. Nån som har erfarenhet av såna tillsatser eller har nåt annat att rekommendera?

Mvh
Mats84
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:20, 22-02-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165 1974

rospigg

#8 » 22:06:34, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åtgärda läckaget, det blir billigast i långa loppet - och enklast!
Då ser du då om det läcker, för om det en dag plötsligt läcker väldigt mycket mer så kan du skada transmissionen innan du fyllt med dina vanliga påfyllningsintervaller.
Angående oljan så har du fått bra svar i tråden här ovanför. :thummar:
/Rp
(redigerat text och bokstavssnubblerier)
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Mats84 (trådstartaren)

#9 » 23:53:14, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag tänkte åtgärda läckaget dock har jag lite mycket att pyssla för tillfället så tänkte kanske en sån tillsats kunde bli en temporär lösning så länge.
Mats84
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:20, 22-02-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165 1974

PerÖ83

#10 » 02:38:07, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olja har du redan fått svar på.
Angående tillsatser, Omega 917 har förvånat mig mer en gång :thumme:
Exempel:
Farsans MF 356 baklastare gick från 25% täthet till 90% i tilten :thumme:
Min förra bil läckte ganska mycket i servopumpen, efter en liten skvätt 917, tät :thummar:
Och massor med andra kundbilar (då jag jobbade som bilmekaniker) som blev mycket bättre.

Så min mening är att omega 917 funkar, riktigt bra, dock snor dyrt :aaargh:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

Mats84 (trådstartaren)

#11 » 11:06:12, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jajamän låter bra! Ska eventuellt prova det beroende på hur besvärligt det är att få slutväxlarna täta.
Mats84
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:20, 22-02-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165 1974

Mats84 (trådstartaren)

#12 » 11:31:50, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Den här oljan fungerar och håller kraven va? Råkar ha bra pris q8oils. :)

2 personer gillar det här inlägget.
Mats84
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:20, 22-02-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165 1974


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se