Mats84 skrev:Tack för svar Ivar! Du är säker på det? Har läst att GL5 oljor är dåligt för gulmetall. Antar att det inte finns gulmetall i 590n då?
Är man orolig för gulmetall så kan man leta på en modern
olja som är märkt GL4/5 eller GL4/GL5. Sådana oljor är inte mer aggressiva mot gulmetall än vad GL4 är, men har lika bra hypoidegenskaper som GL5 eller "gammaldags" EP. Rent allmänt så är det sällsynt att gulmetalldelar används i slutväxlar och axlar, det är mer vanligt i sammanhang där slutväxel och
växellåda delar på samma oljebad.
Vad har det varit för olja i axeln sedan tidigare? Gammaldags GL5 / EP, sådan som innehåller svaveltillsatser och angriper gulmetall, känner man igen på långt håll genom lukten. Om sådan olja har haft tillfälle att angripa gulmetall (eller, om man så vill, bli angripen av gulmetall) så blir den
grön och kan få en slemmig eller tvålaktig bottensats.