Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Framaxel Case 956

18 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Jovo (trådstartaren)

#1 » 00:41:58, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har två frågor angående Case 956. Åkte på att byta drivknut höger fram. Bytet gick fint men ser att det nu droppar olja på hjulets insida. Sipprar ut där axeln går in. Sitter det någon tätning där som bör bytas? Har hört både- och nämligen och i rep-handboken ser det inte ut som så. Axeln är en apl 345 och årsmodell -88.

Sitter lastare på traktorn. Vet att dom inte är kända för snabb hydraulik men misstänker det är fel på min. Är det värt att prova byta hydraulpump? Enkelt att byta i så fall? Har provat byta filter men märkte just ingen skillnad. Får varva ordentligt men går knappt att skaka skopan ändå. :klia:

/Johan
Jovo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:49:26, 11-07-2009
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 956 XL -88
BM 400 Buster -64



nimbus

#2 » 06:08:31, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror det var en sån jag bytte på för längesen. Det satt packboxar. Problemet var att innerdiametern som packboxen gick emot var som en nyplöjd åker, så den fick upp i svarven och poleras till
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

mathiast

#3 » 06:57:51, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt bussningen som lagrar drivaxeln samtidigt,är det glapp där blir inte tätningen glad

1 person gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

mathiast

#4 » 07:00:10, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tryckmät pumpen,med varm olja bör den ligga lite under 200bar på tomgång och trycket bör öka väldigt lite vid ökande varv
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Jovo (trådstartaren)

#5 » 10:16:47, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen! Då är det bara att börja ta isär igen.
Får prova tryckmäta sen med.
Jovo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:49:26, 11-07-2009
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 956 XL -88
BM 400 Buster -64

valberga

#6 » 23:34:11, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu när ämnet framaxel kom upp så. Jag har en Case 595, Som också väter på insidan hjulet. Vet inte om det kommer från framaxeln eller planeten i navet. Fråga: För att lossa navet måste drivaxeln ut ur framdiffen, men hur, kan man bara dra ut den tillsammans med navet. Eller :klia: Måste man in i framdiffen. Om det går kan man få dit den igen. Det finns ju 2 fabrikat på framaxlar ZF o Carrero, min är Carrero.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

mathiast

#7 » 11:10:00, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man brukar lossa en låsring i planetväxeln (navet) sedan hänger axeln kvar i diffhuset,det som bråkar mest brukar vara spindelbultarna beroende på rostens härjningar.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

valberga

#8 » 18:37:30, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta isär brukar ju inte vara några problem ,men att få dit :djaevul: Navet hänger i två "tappar en uppe o en nere, Dom verkar samtidigt vara lager/led åt navet. Tror att dom går in i navet och då den undre läcker. Det verkar inte vara glapp/slitage som orsakar läcket. Kan även komma innefrån framaxeln. Det var därför jag skulle få ut drivaxeln, ur framdiffen, eljest kan jag inte byta den packbox som sitter i mynningen på framaxeln. Vet ju o andra sidan inte om den läcker. Vill inte riva ned för mycket då läckaget inte är besvärande stort, o jag behöver traktorn nu i vinter
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

Alrik

#9 » 18:43:08, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

kollat ifall det finns kraft i hydrauliken med uttagen bak?

Kan vara länkaget till lastaren så att den inte öppnar fullt i ventilpaket. Prova att köra ventilerna till lastaren direkt på paketet isf spaken i hytten.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

mathiast

#10 » 20:28:18, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är tapparna jag menar! Haft någon variant av dessa som inte släppte innan man drog med sju ton!
Lite rost i presspassningen låser effektivt ;-)
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

mathiast

#11 » 20:32:29, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tapparna kan för övrigt inte läcka olja,gör rent och kolla var det läcker! Troligtvis är det drivaxelntätningen ut till planetväxeln.
Drivaxeln i diffen sitter med en stödlagerhylsa som man får dra ut ihop med axeln efter att ha lossat låsningen
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

valberga

#12 » 21:51:31, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en sprängskiss över traktorn o där ser det ut att vara ett vanligt kullager o utanpå detta en simmerring/tätring. Om jag nu vill dra ut drivaxeln ur diffen så menar du att det i princip är att dra ut axeln ur diffen utan att gå in i diffen o lossa någon låsring. Kan man sedan bara trycka dit den igen. Hittar den "hem" då. Allt detta får bli till våren. Det läcker inte mer än att jag kan låta det läcka med vintern. Jag måste köra med traktorn på vintern. Så jag får återkomma med mera frågor då jag börjar riva isär.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

mathiast

#13 » 22:10:12, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Axeln får man sikta in i diffen,kan ev vara bara ett lager och tätning för jag kan ha blandat ihop den med carraroaxlarna
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

valberga

#14 » 22:50:00, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är cararro jag har
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

mathiast

#15 » 23:34:06, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Missade att det handlade om två olika traktorer ,carraro brukar kunna ha lagerhållaren låst med en låsskruv genom axelhöljet
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se