Dömde ut kylaren för fort, måste ha spillt mkt när jag fyllde den första gången för den verkar vara tät.
Har monterat den på traktorn igen och fyllt upp med glykol/vatten och den håller nivån. Har startat traktorn och kört en kvart
ungefär, fick efterfylla lite till då det sjönk undan. Fuktar runt dom "frostpluggarna" som jag knackade tillbaka. Inget annat synligt
läckage. Håller nivån igen.
Som sagt, använde den i Lördags i uppskattat en timme. Kört en sträcka om hundra meter fram och tillbaka 3 gånger, lite backning och vändning var gång, flyttade grejer med vajerkranen. Har gått mestadels tomgång, samt upp till 800 varv. Lyftarmarna orkade inte med ett hemma byggt hydraul aggregat så gjorde en uppvarvning till 1600 varv och provade, men armarna sjönk ändå. Så traktorn blev parkerad på stället kort därefter.
Såg på Söndagen att två "frostpluggar" hade åkt ur. Dom låg kvar på motorn, tycker dom borde ramlat av om dom hade skjutit ut vid frysning samt borde väl motorn nupit om den gått helt utan kylning i en timme?
Kan sista uppvarvningen byggt ett
tryck som fått dom att åka ur, såvida det funnits en is
propp någonstans som hämmat flödet?
Någon som har någon gissning/teori?
Skall se om jag kan få ihop en anordning över kylarens påfyllning för provtryckning, vad är lämpligt tryck för det?