Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Mf 165 som frusit/konsekvenser?

16 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

sunkann (trådstartaren)

#1 » 14:24:02, 03-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en mf 165 i somras som ägaren bara hade fyllt upp kylaren med vatten.
Så den har ju frusit nu när det har vart köldgrader.
Använde den i cirka en timme igår mestadels tomgång samt upp till 800 varv.
Såg idag att två frostpluggar har åkt ur, provade ett par sekunder på starten så den går runt idag.

Men hur gör jag nu?, beställa nya pluggar slå i och tappa upp med glykol, titta så den håller tätt och köra på som vanligt.?
Eller behöver jag gå över någonting?, är det något som går sönder?
Motorn är en Perkins AD4-212
sunkann
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:20:44, 28-10-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 164



sunkann (trådstartaren)

#2 » 15:31:53, 03-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slog i pluggarna igen och fyllde glykol.
Kylaren vart skrot iaf.
Men det verkar inte gått vatten i motor eller vxl låda oljorna.

2 personer gillar det här inlägget.
sunkann
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:20:44, 28-10-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 164

mattiaz

#3 » 15:39:20, 03-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl det som är frostpluggarnas uppgift? Trist på kylaren dock...
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

torbjorn_forsman

#4 » 16:10:39, 03-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, "frostpluggarna" borde hellre kallas "kärnpluggar". Deras uppgift är att sätta igen de hål i gjutgodset som behövs för att hålla gjutkärnan för kylmanteln på plats vid gjutningen. På motorer med våta cylinderfoder finns inga sådana pluggar på blocket, möjligen en eller annan på toppen.

Även om motorblocket har hållit så är det vanligt att termostaten tar skada av frysning. Så håll koll på tempmätaren att motortempen uppför sig normalt - att motorn inte tar onormalt lång tid på sig att bli varm efter kallstart, och att den håller temperaturen lagom och konstant när motorn väl är varm.

6 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Turbodiesel

#5 » 16:10:58, 03-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frostpluggarna är egentligen pluggar som monteras i hål som vid tillverkningen används för att blästra ur gjutformen/kärnan. Saknas normalt sett på motorer med våta foder, där går det bra att städa ur formmaterial inifrån.


Forsman är snabbare idag :vissla:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

mattiaz

#6 » 16:15:03, 03-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha! Vilseledande namn mao :smile:
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

LeifAndersson

#7 » 18:38:16, 03-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har det tryckts ur två brickor och kylaren strukit med så ser det mörkt ut för motorn! :sad: Vi har bytt ut sådana motorer där kylaren klarat sig men både topp och block hade sprickor här de provtrycktes. Tyvärr är de motorerna extra känsliga för frysning. Så köp ingen ny kylare och provmontera i hopp om att motorn är ok, utan provtryck motorn innan du lägger pengar på kringutrustning. Har du tillgång till varmgarage? Då kan du ordna en enkel täthetstest bara genom att plugga kylarens anslutning och fylla blocket med vatten, ser det ok ut sedan den stått över natten trycksätter du lite och ser vad som händer då.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Claes Folkesson

#8 » 20:01:16, 03-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

TS var bor du?
Har en ny kylare liggande, tänkte om du vill prova.
4 mil från Örebro
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

sunkann (trådstartaren)

#9 » 20:54:05, 03-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta var mindre kul läsning.
Fick iaf lös kylaren idag och fyllde med vatten inne men hittar inget läckage tyvärr. Så det ser mörkt ut för motorn. Får ta en närmare titt på den.
Vart hittar man en ny sådan och vad kan det kalaset tänkas gå på?

Bor i Borgvik så är en bit bort. Hör av mig om det blir aktuellt med ett köp.
sunkann
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:20:44, 28-10-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 164

atlashjul

#10 » 00:43:30, 04-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en 175 kylare liggande, (Årjäng) Hör av dig vid intresse så ska jag se över/provtrycka den så den är ok.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

sunkann (trådstartaren)

#11 » 21:13:12, 04-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dömde ut kylaren för fort, måste ha spillt mkt när jag fyllde den första gången för den verkar vara tät.
Har monterat den på traktorn igen och fyllt upp med glykol/vatten och den håller nivån. Har startat traktorn och kört en kvart ungefär, fick efterfylla lite till då det sjönk undan. Fuktar runt dom "frostpluggarna" som jag knackade tillbaka. Inget annat synligt läckage. Håller nivån igen.

Som sagt, använde den i Lördags i uppskattat en timme. Kört en sträcka om hundra meter fram och tillbaka 3 gånger, lite backning och vändning var gång, flyttade grejer med vajerkranen. Har gått mestadels tomgång, samt upp till 800 varv. Lyftarmarna orkade inte med ett hemma byggt hydraul aggregat så gjorde en uppvarvning till 1600 varv och provade, men armarna sjönk ändå. Så traktorn blev parkerad på stället kort därefter.

Såg på Söndagen att två "frostpluggar" hade åkt ur. Dom låg kvar på motorn, tycker dom borde ramlat av om dom hade skjutit ut vid frysning samt borde väl motorn nupit om den gått helt utan kylning i en timme?
Kan sista uppvarvningen byggt ett tryck som fått dom att åka ur, såvida det funnits en is propp någonstans som hämmat flödet?

Någon som har någon gissning/teori?

Skall se om jag kan få ihop en anordning över kylarens påfyllning för provtryckning, vad är lämpligt tryck för det?
sunkann
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:20:44, 28-10-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 164

torbjorn_forsman

#12 » 21:42:45, 04-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några tiondels bar på sin höjd. Inte högre tryck än vad som får den fjäderbelastade ventilen i originalkylarlocket att öppna. Ofta står öppningstrycket på kylarlocket (dock oftast i psi eller någon annan obskyr enhet), åtminstone om det kommer från en amerikansk underleverantör.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Johanolof

#13 » 22:04:36, 04-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skippa provtryckningen. Fixa pluggarna och sen kör du som vanligt men ha koll på vattnet och oljan. Sen borde du inte skylla på förre ägaren att den frusit. Du har ju själv ett eget ansvar. :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Johanolof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:11:14, 12-01-2010
Maskintyp: Traktor

Michael Meier

#14 » 23:18:24, 04-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm inte att kylarkonstruktionen tillsammans med ålder är känslig för trycksättning, det kan mye väl bli att du förstör genom att tryckprova, du har inga marginaler att leka på, sätt dit en fungerande temperaturmätare istället, glöm inte bort att du ska ha expansionsutrymme i toppen på kylaren, vattnet i kallt tillstånd ska täcka cellerna, kylaren ska inte vara till brädden fylld med källvatten.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

LeifAndersson

#15 » 07:29:38, 05-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla kylsystem är ju trycksatta under drift, så förstår inte problemet med att först trycksätta en kall motor som inte är i gång? Och det är ju obekvämt att köra timme efter timme bara för att kolla tätheten när man kan trycksätta systemet med ett par hekto och låta den stå så över natten. Och då kan man kolla upp bara motorn utan kylare, det är ju först det som är intressant, kolla hur det funkar i drift är ju ointressant om motorn inte är tät kall och stilla. Och dessutom otroligt onödigt att blanda oljan med kylvätska och få skador på övriga motorn om det t.ex "bara" är en topp som är skadad.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se